3 سنوات حبسا لحدث هتك عرض طفل بالهرم بعد ثبوت صحة الواقعة

الخميس، 22 مارس 2018 10:44 ص
3 سنوات حبسا لحدث هتك عرض طفل بالهرم بعد ثبوت صحة الواقعة اغتصاب الأطفال - أرشيفية
كتب سليم على

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
استغل حدث يعمل بمقلة لب بمنطقة الهرم، براءة طفل لم يتخط عمره السادس، وهتك عرضه.
 
وكشفت تحقيقات نيابة الأحداث، أن المجنى عليه "ياسين . ص . أ"، 6 سنوات، ذهب إلى مكان عمل المتهم "عبده . ص . م" 14 سنة، لشراء حلوى فوجد الأخير يطالبه بالدخول إلى المحل لكنه رفض قائلا له : "وانت عايزني أدخل ليه"، فتحرك المتهم تجاه الطفل وأمسك بيده وادخله عنوة إلى مكان تواجد مكينة محمصة اللب المفصول عن الجزء الخارجي.
 
وأشارت التحقيقات، إلى أن المتهم طالب المجنى عليه بخلع ملابسه ولكنه رفض وحاول الهروب منه، إلا أن الأخير أمسك به وجرده من ملابسه وكمم فمه مما أصابه بجروح فى منطقة الفم، ثم هتك عرضه.
 
وأضافت التحقيقات، أن المجنى عليه ذهب لمنزله وخاف أن يخبر والده بما حدث، لكن الأب لاحظ دخول ابنه المتكرر الحمام، فسأله فأخبره ابنه بما حدث وهو غارق فى بكائه، فذهب الأب إلى المتهم وتشاجر ومعه وواجهه بما فعله مع ابنه فأخبره المتهم قائلا: "إحنا بنعمل كده مع البنات بس". 
 
وأوضح تقرير الطب الشرعى صحة الواقعة وتبين إصابة المجنى عليه بجروح بمنطقة الدبر والوجه. 
 
وقضت محكمة الطفل برئاسة المستشار عماد الدرملى وعضوية مستشارين أحمد أبو طالب وشريف العصرة وطارق حمودة وأمانة سر كريم مصطفى، بحبس المتهم 3 سنوات بتهمة هتك عرض طفل.









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

Midoo

حراام

٣ سنين مش كفايه ده المفروض ينعدم

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرية

نداء لرئيس الجمهورية السيسي بضرورة تغيير القوانين

سيستمر مسلسل اغتصاب الاطفال ما دام العقاب غير رادع. الطفل الذي اغتصب قد دمر و مجتمعنا اصبح فيه لغة القوة لاشباع الرغبات و انعدام الانسانية ينتشر بشكل مخيف. رجاء و أمل بالتأكيد يزيد من رصيد الرئيس و الأب السيسي بتغليظ عقوبة الغتصاب للاعدام

عدد الردود 0

بواسطة:

كفته

كام هتك عرض بيحصل فى اليوم لىطفال

هم المسئولين مستنين ايه مفروض اى قضيه جنسيه يتحاكم الفاعل مهما كان عمره بلاعدام حتى نوقف هذه الجرائم البشعه ونحمي انفسنا وشعبنا منها

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

قانون الطفل مدخل للجريمة !!

أعرف عائلة فى الصعيد كان لها ثأر عند عائلة تانية , والرجالة الكبار رفضوا أخد الثأر لأن لهم أسر وأطفال محتاجينهم وهيتيتموا ويتشردوا لو اللى أخذ الثأر اتحكم عليه بالأعدام أو المؤبد , فجابوا عيل ابن 16 سنة ياخد هو الثأر على أساس انه هيعامل كطفل وهياخدله تلت اربع سنين فى الأحداث ويخرج !! وقد كان !! كمان تجار المخدرات بيستعملوا الأطفال والأحداث فى توزيع المخدرات لنفس السبب , قانون الطفل اتعمل على أساس ان الحدث طفل غير مدرك لتصرفاته وبالتالى ميصحش يعامل كالراشدين !! لكن الأطفال انقرضوا خلاص وبرائة الطفولة مبقاش لها وجود الا فى الأساطير القديمة , القانون ده اتعمل ايام ما كان الطفل آخره يسرق مثلا أو يشهد زور , حاليا الأطفال بتعمل جرايم يخافوا منها الكبار !! والقانون ده بيشجعهم عليها , لسة من كام يوم عيل ابن 14 سنة حاول يغتصب زميله ولما رفض قتله واخفى جثته فى جوال رماه فى خرابة !! ده طفل يتعامل معاملة الطفل !! كل يوم نسمع عن جرائم بشعة ارتكبها أحداث تحت 18 سنة , وبياخدولهم فيها سنتين تلاتة سجن , لو نفس الجرايم دى ارتكبوها بالغين كانوا اتعدموا فيها !! قانون الطفل هو مجرد منفذ لأنتشار الجريمة بكل صورها من سرقة وقتل واغتصاب وغيرها , لازم يتوجدله حل !!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة