أكرم القصاص - علا الشافعي

من جنيه لـ45.. تعرف على رسوم شحن عداد الكهرباء الإلكترونى حسب استهلاكك

السبت، 17 فبراير 2018 02:12 م
من جنيه لـ45.. تعرف على رسوم شحن عداد الكهرباء الإلكترونى حسب استهلاكك عداد كهرباء إلكترونى "مسبق الدفع"
كتبت رحمة رمضان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

هل تستخدم عداد كهرباء مسبق الدفع فى منزلك؟ الآن أصبحت أغلب المنازل تعمل بهذه العدادات، فى إطار جهود الحكومة ووزارة الكهرباء لضبط الأوضاع فى القطاع، وهنا يقدم "اليوم السابع" لقرائه باقة من المعلومات المهمة عن الأمر.

فى هذه السطور نقدم لكم كل المعلومات عن رسوم مقابل خدمة العملاء التى يتحملها المواطن، وهى رسوم تفرضها وزارة الكهرباء مقابل قراءة العداد وإصدار فواتير الاستهلاك وخدمات أخرى، ومع ذلك يتم خصم هذه القيمة عند شحن عداد الكهرباء مُسبق الدفع، من خلال شركات التحصيل الإلكترونى وشركات توزيع الكهرباء، وهى كالتالى:


أولا: من خلال شركات توزيع الكهرباء يتم خصم رسوم مقابل خدمة العملاء فقط من قيمة الشحن كالتالى:

1-  الشريحة الأولى من صفر إلى 50 كيلو وات (جنيه واحد).

2- الشريحة الثانية من 51 إلى 100 كيلو وات (جنيهان).

3- الشريحة الثالثة من صفر حتى 200 كيلو وات (6 جنيهات).

4- الشريحة الرابعة من 201 إلى 350 كيلو وات (11 جنيها).

5- الشريحة الخامسة من 351 إلى 650 كيلو وات (15 جنيها).

6- الشريحة السادسة من 651 إلى ألف كليو وات (25 جنيها).

7- الشريحة السابعة ما يزيد على 1000 كيلو وات  (40 جنيها).



ثانيا: من خلال منظومة  شركة تكنولوجيا تشغيل المنشآت المالية e-finance يتم خصم مقابل خدمة العملاء لصالح وزارة الكهرباء، إضافة إلى رسوم الشركات الخاصة من قيمة الشحن:


1-  الشريحة الأولى من صفر إلى 50 كيلو وات (جنيه واحد لصالح وزارة الكهرباء) وجنيهان لشركات التحصيل الإلكترونى، بإجمالى 3 جنيهات.

2- الشريحة الثانية من 51 إلى 100 كيلو وات (جنيهان لصالح وزارة الكهرباء) وجنيهان لشركات التحصيل الإلكترونى، بإجمالى 4 جنيهات.

3- الشريحة الثالثة من صفر حتى 200 كيلو وات (6 جنيهات لوزارة الكهرباء) و3 جنيه لشركات التحصيل الإلكترونى، بإجمالى 9 جنيهات.

4- الشريحة الرابعة من 201 إلى 350 كيلو وات (11 جنيها لوزارة الكهرباء) و3 جنيه لشركات التحصيل الإلكترونى، بإجمالى 14 جنيها.

5- الشريحة الخامسة من 351 إلى 650 كيلو وات (15 جنيها لوزارة الكهرباء) و4 جنيه لشركات التحصيل الالكترونى، بإجمالى 19 جنيها.

6- الشريحة السادسة من 651 إلى ألف كيلو وات (25 جنيها لوزارة الكهرباء) و5 جنيه لشركات التحصيل الإلكترونى، بإجمالى 30 جنيها.

7- الشريحة السابعة ما يزيد عن 1000 كيلو وات (40 جنيها لوزارة الكهرباء) و5 جنيه لشركات التحصيل الإلكترونى، بإجمالى 45 جنيها.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

setelkol ahmad

عداد الكهرباء الجديد وتحدديد الرسوم

هل سيتم خصصة شركات الكهرباء ؟ لذلك يتم انشاء شركات لتحصيل الكهرباء واضافة مصاريف تحصيل لهذه الجهات وشركات الكهرباء - اى زيادة اعباء على فاتورة الكهرباء - والله الواحد مش عارف ليه كل هذا التغيير ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

sameh

مش فاهم حاجة

يعني ايه مقابل قراءة العداد للعدادات سابقة الدفع؟ مش العميل شحن كهرباء  بقيمة مثلا 100 جنيه قراءة ايه اللي عايزاها شركة الكهرباء

عدد الردود 0

بواسطة:

فرعون

لغاية ده و كفايه

يبدو أن وزير الكهرباء و شركاته مصرين على استفزاز الناس و كل يوم يخترعوا حاجه لجلب الفلوس بدون وجه حق . يا ريس أنقذ هذا الشعب من هذا الوزير و شركات الكهرباء.

عدد الردود 0

بواسطة:

هانى ابراهيم احمد

العدادادت سابقة الدفع

ليه شركة الهرباء بتعمل كده فى الناس حرام حنلحقها من الكهرباء والا المياه والا الغار  ماينفعش كده احنا موظفيين المرتب ما يستحملش كل  الخصومات ديه بدون وجه حق  ارحمونا يرحمكم الله ده بدل ماترخصوا الفواتير  امال زائد فى الكهرباء  ايه مش المفروض يعود على المواطن  والا انا غلطان

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد حسن

عندى عداد غاز يغذى مطبخ وحمام وفى حمام اضافى ملاصق للمطبخ بالامكان توصيل الغاز له

عندى عداد غاز يغذى مطبخ وحمام وفى حمام اضافى ملاصق للمطبخ بالامكان توصيل الغاز له

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود

اتاوة غير قانونيه

مايدفع نظير قراءة العداد وعمل الفواتير للعدادات القديمه اما هذه العدادات  لا يتم اصدار فواتير لها او قراءة العداد والدفع بيكون مقدما فلماذا تفرض الرسوم ؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

بهاء

حسبى الله ونعم الوكيل

شركه تدعى الخسارة وفيها من يتقاضى مرتب يصل ل ميئات الف الجنيهات شهريا بدون وجه حق دا غير الحوافز والمكافأت عداد مسبق الدفع وتفرض عليه خدمه عملاء للقراءه وتحصيل الفواتير  وغيرها الاستاذ الصحفى بما انك فتحت الموضوع دا فاضيف لمعلوماتك بعض اساليب تقلب المواطنين بهذا العداد 1- شحن الكارت من 1 الى 5 فى الشهر نص مبلغك مسروق 2- العداد مبرمج لتغير الشريحه كل عشر ايام او اقل حتى بدون استخدام 3-الشهر الماضى فرض رسوم تلاته جنيهات تجديد تعاقد تخصم من قيمه الشحن ودى كانت اخر بدعه من الشركه هههههه 4- فرض رسوم شهريه للازاعه والبث تخصم من قيمه الشحن 5- العداد اذا باظ نتيجه احمال زياده من الشبكه وليس من التلاعب وهناك فرق يتم تغيره على نفقه المواطن بتكاليف عداد جديد وهناك الكثير من العيوب التى تنسب لهذا العداد بايدى الشركه نفسها وليست بسبب العداد هذا العداد وكلمه حق جميل للمواطن والدوله ولكن المسؤلين بالشركه يتلاعبون به لتقلب المواطن فى امواله فاقل ما يقال حسبى الله ونعم الوكيل فى كل من تقاضى منى او من غيرى قرش واحد بدون وجه حق

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد قمح

عودنا لعهد الجباية

هل عدنا الى عهد الجباية مرة اخرى .كيف يتم اخذ رسوم قراءة عداد وتحصيل لعداد مدفوع مقدما والمفروض لا يمر عليه قارئ ولا يتم استخراج فاتورة استهلاك فلماذا الرسوم بخلاف ثمن العداد الذى يخصم من كارت الشحن مع انهم استولو على العداد القديم الذى اصلا دافعين تمنه اين السيد رئيس الجمهورية من هذا النهب الغير قانونى لوزارة الكهرباء هو الشعب هيتحمل ايه ولا ايه حسبنا الله ونعم الوكيل

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد ابراهيم

قالوها في المثل

يموت الزمار و صوابعة بتلعب 

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة