خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

منى برنس تواصل التطبيع وتظهر على "مكان" الإسرائيلية: كل واحد حر

الخميس، 13 ديسمبر 2018 11:37 ص
منى برنس تواصل التطبيع وتظهر على "مكان" الإسرائيلية: كل واحد حر منى برنس
كتب ـ هشام عبد الجليل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
اليوم السابع بلس
 
أذاعت قناة "مكان" الإسرائيلية تقرير حول لقاء الدكتورة منى برنس، أستاذ الأدب الإنجليزى، المفصولة من كلية الآداب جامعة قناة السويس، بالسفير الإسرائيلى ديفيد جوفيرين، وتضمن التقرير لقاء معها أعربت خلاله عن رأيها فى التعامل مع الكيان الصهيونى ورد على منتقديها.

وفى التقرير قالت منى برنس، إنها التقطت صورة مع السفير الإسرائيلى وطلبت منه إن تضع الصورة على الفيسبوك ولم يمانع فى ذلك وبناء على موافقته قامت نشرها عبر وسائل التواصل الاجتماعى، متابعة: "انا اتصورت مع السفير وقولتله ممكن احط الصورة على الفيس بوك معنديش مشكلة من رد الفعل بتاع الناس اللى مش عاجبها علشان كل واحد حر".

ومن خلال التقرير قالت منى برنس، إن القانون لا يوجد به ما يجرم التواصل مع الإسرائيليين، وأنها لا تمثل أى جهة وأن كل تصرفاتها قانونية، وحول التطبيع أشارت إلى أنه لا يوجد تطبيع ثقافى ولا رياضى ولا على المستوى الأكاديمى أو الجامعات وأنها تتمنى أن يتغير هذا الوضع فى وقت من الأوقات.

وتابعت برنس، أنها غير معنية بمن يهاجمها وذلك لأنها تفكر فى المستقبل على حد زعمها، وتتمنى أن نصل لحلول إنسانية فى المنطقة مبنية على التعاون وأن تكون هناك حياة أفضل.

وكانت قد نشرت منى البرنس، صورة لها مع السفير الإسرائيلى ديفيد جوفيرين وهى تهديه نسخة من كتبها "أمريكا وجه القمر"، الأمر الذى تسبب فى إثارة حالة من الجدل الكبير عبر مواقع السوشيال ميديا خلال الساعات الماضية، عن سر هذه اللقاء الغريب.

 


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

كل واحد حر فعلا وتصرفاته لا تساوى شىء

احنا اللى بردود افعالنا عمال على بطال بندى لكل واحد ملوش اى لازمة بنديله لازمة واحد يصور صور عريانة فى مكان اثرى عشان الشهرة نقعد نتكلم يقوم يتشهر فعلا مع ان عدم الاهتمام بيه اصلا هيدفنه تماما واحدة تقول انا مع اسرائيل عشان الشهرة بردوا نتكلم عليها مع ان بردوا عدم الاهتمام بيها هيدفنها تماما واحد يطلع عريان على المسرح نقعد نتكلم عنه ويقعد يرد فيتشهر اكتر مع ان تجاهل الحدث حتى لو حصل قصاد الناس كلها بردوا هيدفنه تماما كل مرة بيتعمل فينا نفس الحركة ديه كل مرة وبردوا بنبلع الطعم ليه مش عارف

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

اصبحت منى برنس ...مريضه نفسيا ومستفزه.....مكانها العباسيه او الخانكه

😎😁😀

عدد الردود 0

بواسطة:

Sherif radwan

جامعة السويس

سبق التنوية ان مني البرنس عضو هيئة التدريس بجامعة السويس وليس جامعة قناة السويس... نرجوا تصحيح المعلومة

عدد الردود 0

بواسطة:

ebtesam

كرامات الابراشي

الاستاذ وائل الابراشي بانت كراماته وماحدش عملهم وزن في مصر غيره ناعوت والبرنس وكان بيستضيفهم ويضيق عبى من يناقشهم وكانهم اعلام مصرية وحسبنا الله ونعم الوكيل

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





لا تفوتك
الرجوع الى أعلى الصفحة