تغليظ عقوبة خطف الأطفال وهتك عرضهم بعد التعديل.. تعرف عليها

الثلاثاء، 09 يناير 2018 09:37 ص
تغليظ عقوبة خطف الأطفال وهتك عرضهم بعد التعديل.. تعرف عليها خطف- صورة أرشيفية
كتب أحمد إسماعيل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

وافق مجلس النواب، على تعديل المادة 289 من قانون العقوبات الواردة بمشروع قانون مقدم من الحكومة لتعديل قانون العقوبات، والتى تقضى بعقوبة الإعدام أو السجن المؤبد لمن يخطف طفلا إذا اقترنت جريمة الخطف بمواقعة المخطوف أو هتك عرضه.

نصت المادة (289) من قانون العقوبات بعد التعديل، على أن: "كل من خطف من غير تحايل ولا إكراه طفلاً يعاقب بالسجن المشدد مدة لا تقل عن عشرة سنوات، أما إذا كان الخطف مصحوباً بطلب فدية فتكون العقوبة السجن المشدد لمدة لا تقل عن خمسة عشر سنة ولا تزيد على عشرين سنة، ومع ذلك يُحكم على فاعل جناية الخطف بالإعدام أو السجن المؤبد إذا اقترنت بها جريمة مواقعة المخطوف أو هتك عرضه".

 

 

 










مشاركة

التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

s;y

لالالا مووش كفاية حرام عليكم

موش كفاية العشر سنين وال15 سنة وعدة الموبد بيرسى على كلام فاضي حرام عليكم يامشرعين اقل شئ في ا نوع حطف مؤبد اقل شئ ( لا تقل عن 25 الحد الدني مؤبببببببد) واعدام ازا اقترن بتهديد او فدية ولو مواقع اعدام وسلخ جلد ف ميدان عاااام حرام عليكم حطو نفسكم مكان المخطفلهم طفل ما فيش احساس خالص من كوكب تاني انتم !!!!!!!!!!!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد جمال الدين منصور

إعدام

خطف أي طفل إعدام.

عدد الردود 0

بواسطة:

الدكتور

نص هذا القانون معيب! ياريت نقرأه الاول!

مش فاهم ليه دائما نص القانون بيكون فيه جزء معيب!؟ يعنى لو كان الخطف فيه تحايل أو إكراه يبقى مافيش مشاكل؟ يعنى الناس اللى بتعمل القوانين بتبقى نايمة ولا حافظة بس مش فاهمة؟ ياريت حد يفهمنا!

عدد الردود 0

بواسطة:

Zaka

نص معيب

نص معيب بكل المقايس...التشريع فى الدول المحترمة.بها هيئة محلفين....يجب مشاركة المنظمات الحقوقية والأسر المتضررة فى صياغة القانون....نص مذوق.....لا يليق فى الوقت الحالى.

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن مصري

طيب لو مافيش تحايل أو اكراه يبقى الحكم أيه!!!!

كل من خطف من غير تحايل ولا إكراه>>>> يعني ان المخطوف اتخطف بمزاجه طيب لو مافيش تحايل أو اكراه يبقى الحكم يه !!!!!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

ميار

يا بلاش

يا بلاش، القانون المصرى حاله غريب من الألف للياء. يعنى الواحد يا عمل و يعاقب عدل يا معملش و ملوش عقاب. الأحكام دى تفعيص و حلول وسط

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفى

قرف

قوانين ترسخ للجريمه هو فيه ايه 

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة