أكرم القصاص - علا الشافعي

خلصانة لوجه الله.. بطل ضبط إرهابى حلوان يكذب الشائعات.. عم صلاح الموجى: لست مسجل خطر والفيش بتاعى نضيف.. واتفاجئت بالفيديو وعملت كده لله.. ربيت 6إخواتى كلهم متخرجين من جامعات وطالب ستر ربنا (صور)

الأربعاء، 03 يناير 2018 12:08 م
خلصانة لوجه الله.. بطل ضبط إرهابى حلوان يكذب الشائعات.. عم صلاح الموجى: لست مسجل خطر والفيش بتاعى نضيف.. واتفاجئت بالفيديو وعملت كده لله.. ربيت 6إخواتى كلهم متخرجين من جامعات وطالب ستر ربنا (صور) عم صلاح الموجى والفيش الجنائى الخاص به
كتب محمود حسن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

نفى يونس مصطفى الموجى الشهير بعم "صلاح الموجى"، البطل الذى تصدى للإرهابى منفذ هجوم كنيسة حلوان، ما تردد عن كونه "مسجل خطر" وعليه أحكام جنائية سابقة، وأرسل لجريدة اليوم السابع نسخة من صحيفته الجنائية –"فيش وتشبيه- أصدرها فى يوليو الماضى خالية من أى أحكام جنائية مسجلة، مؤكدا أنه يجرى هذا "الفيش والتشبيه" كل عام نظرا لعمله بأحد المدارس الخاصة بالمعادى، كما يجرى أيضا كشف مخدرات.

صور صلاح الموجى (2)

27719-عم-صلاح-اثناء-هجومه-ع-الإرهابى
عم صلاح اثناء هجومه على الإرهابى

 

وقال الموجى فى مكالمة هاتفية لـ "اليوم السابع"، إنه وبالفعل كان هناك محضران مسجلان ضده فى "مشاجرات" ولكن هذا كان منذ أكثر من 20 عاما مضت، وكلها قضايا انتهت بالبراءة أو تنازل الطرف الآخر، وهو موقف قد يتعرض له أى شخص أن يتشاجر مع جار أو حتى زوجة، وينتهى الأمر بالمصالحة أو البراءة، متابعا: "كل يوم الناس بتتخانق مع بعضها، هل إنى اتعمل لى محضر مشاجرة أبقى حرامى، أبقى عملت حاجة مخلة بالشرف؟، الحمد لله سيرتى نضيفة وكل الناس فى المنطقة عارفة".

صور صلاح الموجى (3)

وأضاف صلاح الموجى، إنه هجم على الإرهابى دون أن يعرف أن هناك من يصوره، بل قام بالأمر بدافع وحافز شخصى تماما، وأن الشخص الذى تبعه مباشرة وساعده فى الإمساك بالإرهابى كان نجله، وأنهما وبمجرد تأكدهما من القبض على الإرهابى انسحبا مباشرة إلى بيتهما، دون أن يعرفا أن المشهد تم تصويره، قائلا: "خلصانة لوجه الله، وما كناش عايزين حاجة".

201712310440214021(1)
"الداخلية" تكرم صلاح الموجى
 

واستكمل الموجى: "اللى كتب الكلام ده ربنا يسهل له، وربنا العالم بحالى وظروفى، أنا مربى 6 أخواتى بعد ما أبويا ما مات، وكلهم ناس متعلمة ومتربية، اخويا الكبير عبد الحميد دكتور تنمية بشرية، وأخويا إبراهيم دكتور علاج طبيعى، محمد ظابط سابق، أحمد فنى ديكورات، على محاسب قانونى، أختى الصغيرة بكالوريوس خدمة اجتماعية، وكل دول أنا اللى مربيهم أنا وأمى بعد ما مات أبويا، وربنا العالم بحالنا، وإحنا ساكنين فى منطقة شعبية".

صور صلاح الموجى (1)

وتابع الموجى: "ولا كنا عايزين نطلع فى إعلام ولا تليفزيون، وبعد ما مسكنا الإرهابى دخلنا نمنا، سبت الإرهابى للشرطة ولا كان فى دماغى أن ده عمل بطولى، الجيران صحونى من النوم إلحقوا الدنيا مقلوبة عليكم وأنتم بقيتم أبطال، ومش عايزين حاجة من حد وخالصة لوجه الله، وكل اللى عايزه رضا ربنا علينا وعلى أخواتى وأمى، ولا إحنا مشردين ولا مسجلين ولا حرامية، ولا فيه حاجة فى حياتنا مخلة بالشرف".

 

26165474_1987057954916155_2626930510146593725_n
الصحيفة الجنائية لصلاح الموجى

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

smsm

لا تحزن يا عم صلاح فهذه هى الحرب النفسية، التشكيك فى كل شىء وتدليسه

هؤلاء هم اعداء الوطن والنجاح الذين يريدون لكل شىء جميل ان يموت وان يثبطوا الناس ويحبطوهم ويشككوهم فى امرهم، فهذه هى الحرب النفسية ، فلا تلتفت لكل تلك الأقاويل التافهة الخبيثة ، الشعب كله فرحان بك وممتن مما فعلت، افرح بعملك وإرفع رأسك

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

تحيا مصر بشعبها العظيم

مازال الحاقدين يحاولون طمس وتشوية كل الحقائق والابطال . ما حدث من العم صلاح كان تلقائيا وفى موقف فجائى فما الدافع الان إلى إثارة كل هذة البلبله غير  التأثير على الروح المعنوية للشعب . رسالة لكل إرهابى وحاقد وصاحب أجندة خارجية وممول مصر لن تسقط ولن يهتز شعبها مهما حدث بإذن الله تعالى مهما سقط من شهداء بيد الغدر والخونة . أبطالنا من رجال القوات المسلحة والشرطة القضاء يعلمون علم اليقين انهم مشروع شهيد وع ذلك لم يهتزوا ويقومون بعملهم يوميا فكيف للشعب بالملايين ان يهتز ،  تحيا مصر تحيا مصر يا وقود النار 

عدد الردود 0

بواسطة:

Bebo

هو اسمه يونس ولا صلاح

الفيش صادر باسم "يونس" ؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

بطل

والله انت بطل ووطنى وما فى قلبك من محبة للناس والوطن أكبر مما يشيعه عليك أصحاب القلوب المريضة. وحتى لو كان لك سوابق من قبل يشفع لك عندنا ما اقدمت عليه بشجاعة دون خوف على نفسك أو أسرتك.

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

ربنا معاك

طبعا هذا أقل رد عليك من ذوى القلوب المريضة وربنا يسترها معاك ومع أسرتك.

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد طه محمد

معلش يا عم صلاح ا

معلش يا عم صلاح انت عملت عمل بطولى ربنا ياجرك عليه لا تنتظر شئ من الناس لكن ده مايعجبش ناس فاضية قاعدة على الكومبيوتر تكتب وتنتقد وتطلع عيوب ومش عاجبهم الا حالهم فقط ربنا يبارك فيك يا عم صلاح 

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود

اخوان الشيطان من كتاءاب الاخوان الاليكترونية

اخوان الشيطان من كتاءاب الاخوان الاليكترونية 

عدد الردود 0

بواسطة:

عبدالله

انت بطل يا عم صلاح

الإرهابيين متغاظيين منك وعايزين يشوهو صورتك قلهم ايوه انا مجرم اللي عنده حاجه يطلعها

عدد الردود 0

بواسطة:

مختار فخر

شائعات جماعة الإخوان

شائعة أن هذا الرجل له سوابق هى أحد شائعات اللجان الإليكترونية لجماعة الإخوان الإرهابية. شائعات لا تتوقف ولا تنتهى

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد مهران

هو بطل بكل المعايير. حتى لو مسجل خطر

الى البطل المصري الاستاذ نجاح الموجى ماقمت به هو عمل بطولى بكل المعايير سيكون فى صالح اعمالك حتى لو كان فى ماضيك ماكان. فالله غفور رحيم. فلا تلتفت للسفهاء من الناس فهنيئا لك بتوفيق الله فيما قمت به واليك التحية من كل شعب مصر الوفى.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة