خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

محمد سمير

وهل الجنازة كانت أيضاً مسرحية؟

الخميس، 28 سبتمبر 2017 06:00 م

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
تعلمت فى بداية حياتى العملية، على يد قادتى الأفاضل، أنه ينبغى على الإنسان ألا يخلط أبداً بين المعايير الشخصية والمعايير المهنية، أثناء العمل، حتى يكون دائماً دقيقاً وعادلاً فى حكمه على جوهر الأشياء، وهو ما كنت أتمنى أن يراعيه الدبلوماسى القدير السيد عمرو موسى، فيما ذكره عن الرئيس الراحل جمال عبدالناصر، فى كتابه الذى أطلقه منذ عدة أيام، فالكتاب للأسف يذخر بالعديد من المغالطات التاريخية التى تجافى كل عقل ومنطق، وهو ما حدا بعدد كبير من الكتاب والمفكرين أن يتناولوا هذه المغالطات بالنقد والتحليل المهنى الدقيق، خلال الأيام الماضية، ولكن النقطة التى من وجهة نظرى أرى أنه جانبه الصواب تماماً فيها هى ذكره أن واقعة التنحى كانت مسرحية!!
 
يا سيدى لا يوجد قوة على وجه الأرض يمكن أن تدفع بملايين الناس إلى الشوارع لصنع مشهد مزيف، وعلى هذا القياس اسمح لى أن أسألك: هل كانت جنازة جمال عبدالناصر التى حضرها ملايين الناس فى مصر والدول العربية أيضاً مسرحية؟! وهل صوره التى ما زالت ترفع حتى الآن فى مناسبات عديدة داخل وخارج مصر أيضاً مسرحية؟!  يا سيدى. إن مراعاة الموضوعية ولو بقدر قليل فى الكتابة تضفى الكثير من المصداقية عليها.. والله من وراء القصد.

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

الشعب الاصيل

عمرو موسي

فاقد الشيء لا يعطيه .....

عدد الردود 0

بواسطة:

ام حسين

ناصر ناصر

يا حبيب الملايين

عدد الردود 0

بواسطة:

hassan

ياريت تسمعني ياستاذ محمد سمير

الرجاء ابلاغ الرئيس كلمه السر الان وفورا في الناس اللي رجعت مصر من الغربه,, ليه لان الناس اتعلمت الالتزام في العمل والدقه في العمل وطريقه التعامل مع المواقف الصعبه بمنتهي المهنيه,, انا بتكلم علي اللي انا عارفة في مجال تصميم المباني والبناء واعمال الطرق ,,,,,,,, احنا لحد دلوقتي مش عارفين نعمل ازاي رصيف محترم حسب الاصول الكتبعه عالميا معاني هي نفس المواد اللي بنعمل بيها الرصيف بس مش نفس الوقت اللي المفروض نعمل فيه الرصيف ,,,,,, انا مهندس معماري شغال في ابوظبي اكيد كده حضرتك فهمتني اكتر ,,, انا هنا اتعلمت كل شي منها النظافه الدقه الترتيب والنظام والصواب والعقاب ........... الخ علي فكره كل ده اقل من وقت العك اللي بيحصل في اغلب الاحيان في مصر انا شغال هنا ومش بقول ده علشان خاطر نفسي بس روايتي للموقف اللي احنا فيه ,,, اطلبوا الخبره اللي راجعه من الغربه وحطوها في مواقع هاتشوفوا هاتعمل ايه في البلد ,,,,,, انا ليه بقول كدة لان للاسف كل اللي عندك ماشفوش الصح وانا اسف اني بقول ده بس دي الحقيقه ,,,,,,,, تعرف حضرتك لو قلت لكل واحد تم اختياره من اللي راجعين من الغربه بالاخص الامارات اعملي خطه كامله لااصلاح اي منطقه في كل خدمات المنطقه هاتلاقي اسلوب حديث للتعامل مع الواقع ,,,, غير بقي اللي عندك الافق ضيق جدا وانا اسف اني بقول ده,,,,,, المتغرب اللي رجع مصر كلمه السر ,,,,,,,, للتواصل 00971502627253 ,,,,,,تحيا مصر

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





لا تفوتك
الرجوع الى أعلى الصفحة