خالد صلاح

القومى لحقوق الإنسان: "مفيش حاجة اسمها حقوق مثليين وإنشالله الغرب ما عجبه"

الأربعاء، 27 سبتمبر 2017 05:00 م
القومى لحقوق الإنسان: "مفيش حاجة اسمها حقوق مثليين وإنشالله الغرب ما عجبه" رفع علم المثليين فى حفل مشروع ليلى
كتب محمود حسن
إضافة تعليق
أكد الدكتور صلاح سالم، عضو المجلس القومى لحقوق الإنسان، أن المثلية الجنسية أمر يتنافى مع الدينين المسيحى والإسلامى، وبالتالى فإن مصر لم تقبله حين طُرح فى توصيات المجلس الدولى لحقوق الإنسان خلال المراجعة الشاملة لحالة حقوق الإنسان فى مصر عام 2014، حيث رفضت مصر 56 توصية من مجموع 300 توصية، لتعارضها مع الأديان السماوية، ومن بينها حقوق المثليين وإيقاف تنفيذ حكم الإعدام، مشيرا إلى أن المنظمات الأهلية فى مصر والمعنية بحقوق الإنسان أيدت تلك الخطوة أيضا"، قائلا: "مفيش حاجة اسمها حقوق مثليين والموضوع منتهى". 
 
وأضاف سالم، فى تصريح خاص لـ "اليوم السابع": "المثلية الجنسية متعارضة مع الدين الإسلامى، والمبدأ واضح فإذا كان هناك بعض الحقوق والمبادئ التى يتبناها الغرب، وتتعارض مع مبادئ الشريعة، والدستور الذى هو أيضا مستمد من مبادئ الشريعة، فإننا لن نقبلها، وهذا موقف رسمى وشعبى أعلناه من قبل".
 
وعن حاجة المجلس القومى لحقوق الإنسان، لإصدار بيان يرد على الادعاءات بكون حبس المثليين يتعارض مع حقوق الإنسان، والتى بدأت بعض الصحف الأجنبية فى ترديدها، قال سالم: "إحنا مش محتاجين نرد، وإحنا موقفنا معروف ورافض لحقوق المثليين، ومش من النهاردة، لا إحنا رافضين ده من زمن".
 
وعما إذا أثيرت هذه المسألة فى المراجعة الدورية الشاملة لحقوق الإنسان فى مصر والمقرر إجراؤها العام المقبل، من قبل المجلس الدولى لحقوق الإنسان، أوضح صلاح سالم، أنه "لا نقاش ومفيش حاجة اسمها حقوق شواذ فى دولة دينها الإسلام، ولو لم يقبل الغرب هذا الكلام فإن شاء الله ما قبلوه".

إضافة تعليق




التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

الحمد لله

طبعا الحمد لله اول مرة اشوف رد حازم كدا من حقوق الانسان ونثبت اننا مش تبعين لحد و نحكم وفقا للشريعتنا الا سلامية واكيد المسيحية بترفض ده بردو

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري ونصيح للشيخ احمد شيخ الازهر

ان لم تستحي فافعل ماشأت

حقوق ايه ياراجل دا انتم فاجرين ازاي تقول حقوق الاحسن لكل من يتم القبض عليه ويكون مثلي ان يتم عمل عمليه جراحيه له حتي يتم تحويله لانثي احسن حتي يكون بما يريد هو ارتضي ان يكون انثي فيجب ان يتم دخوله المستشفي وعمل عمليه جراحيه له لتغيير النوع وهو احسن حكم سوف يجعلهم يفكرون انشر وشكرا

عدد الردود 0

بواسطة:

بركة

برافو

في اي خبر .. لازم العلم .. كان ممكن يكون الخبر بدون العلم .. ازاي ..؟؟ ماينفعش .. يزعلو منكم بتوع الشذوذ والفوضى ونفايات يناير الاسود !!

عدد الردود 0

بواسطة:

نور

مش كفاية

دي حدود رب العالمين .ده مش كفاية لازم من نظم هذه الحفله ومن سمح بأقامتها يتم محاكمته ده موضوع مافيهوش هزار .ربنا برفع غضبه ومقته عنا انشاء الله

عدد الردود 0

بواسطة:

عرنوس البراشي

بغال البشر

الشواذ جنسياً هم بغال البشر حيث أن مماراستهم لهذا الفعل لن تسفر عن نسل بشري كما ان البغال لا تنجب بالطبيعه ، ودعوتهم تلك دعوة هدامه يجب على كل دول العالم محاربتها لأنها كالإرهاب قد تؤدي إذا ما اتبعت إلى فناء الجنس البشري ، ولكل مدعي حرية وحقوق هؤلاء عليه أن يسأل نفسه ماهي نهاية مجتمع كامل قبل بالشذوذ الجنسي سبيلاً ، وكذلك لمنكري أن الشذوذ الجنسي ليس مرضاً وأنهم بشر طبيعيون أقول له معيار الطبيعه في هذا السلوك هي الحيوانات وأدعوه ليذكر لي اسم حيوان يقوم بتلك الممارسة الشاذه في حياته ولو مرة واحده .

عدد الردود 0

بواسطة:

زيزو

تصدق بالله لو قولت غير كده....كنت هازعل

نخللى بالنا من الناس اللى بتطلع فى الاعلام وتقولك دى حرية شخصية ...الخ دول بغبائهم سوف يمكنوا الاخوان والدواعش من تجنيد الاف الشباب بالذات الصعايدة اللى دمهم حامى والشباب اللى عنده نخوة ومروءه وهايقولولهم شوفتوا الدولة الكافرة والمجتمع الكافر....مش قولنالكم.....الخ ويجدوا الفرصة لتشويه النظام، لذلك حسنا فعل النائب العام بتحويل الامر لنيابة امن الدولة العليا لأنه فعلا مخطط خطير يهدد الامن القومى بشده، ولابد من التنبيه على الاعلام بل وتحذير الاعلام من استضافة الشخصيات الغبية اياها، لأن الاعلام هو من سلط الضوء اساسا على الحفلة اياها !!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

قال رسول الله محمد صلى الله عليه وسلم ((( اذا بليتم ..فاستتروا ))) 😱😣😱👻👀😱😣

👀😱👀😱😱👀

عدد الردود 0

بواسطة:

نور

مش كفاية

دي حدود رب العالمين .ده مش كفاية لازم من نظم هذه الحفله ومن سمح بأقامتها يتم محاكمته ده موضوع مافيهوش هزار .ربنا برفع غضبه ومقته عنا انشاء الله

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري وطني .ضد الكلاب الضالة من الشواذ و من علي شاكلتهم

و انت يا مشمش لماذا لم تستتر ههههه ليه بتجهر بغبائك ؟ يا بتاع اللجان الاكترونية هههه

.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة



الرجوع الى أعلى الصفحة