وزيرة التخطيط: المواطن سيشعر بانخفاض الأسعار تدريجيا

الأربعاء، 13 سبتمبر 2017 01:07 م
وزيرة التخطيط: المواطن سيشعر بانخفاض الأسعار تدريجيا وزير التخطيط
كتبت ــ هند مختار

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
قالت الدكتورة هالة السعيد وزيرة التخطيط والإصلاح الإدارى، إن المواطن سوف يشعر بانخفاض الأسعار تدريجيا.
 
وأضافت خلال مؤتمر صحفى بمجلس الوزراء، أنه كان هناك زيادة متوقعة في الأسعار بعد تحرير سعر الصرف والإجراءات الاقتصادية التي تمت كدولة مستوردة للغذاء، ولكن الحكومة عملت على التحكم في زيادة الأسعار من خلال إحكام الرقابة على الأسواق وزيادة المنافذ وكميات السلع المطروحة، وانعكس هذا على انخفاض معدل التضخم الشهري .
 
وأوضحت وزيرة التخطيط أن المواطن لم يشعر بعد بانخفاض شديد في الأسعار، لكنه سوف يشعر به تدريجيا، والحكومة تسعى في نفس الوقت بتوفير فرص عمل من خلال استهداف زيادة معدلات النمو.

 










مشاركة

التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

fares

سعر الدولار

عندما زاد الدولار زادت الاسعار حتى التى فى المخازن ومشتراه بسعر بخس وعندما هبط الدولار استمرت السلع فى الارتفاع هل هذا منطق لابد من الوقوف فى وجه كل من يغلى الاسعار على المواطنين ليس بتوفير السلع فى المجمعات لانها تهدر ادمية المواطن الفقير فى الوقوف فى الطابور بالثلاث ساعات ولكن بالقبض على كل تاجر يغلى الاسعار فورا وارغامه بالبيع بالسعر الرسمى لكل سلعة

عدد الردود 0

بواسطة:

العمده

واضح

واضح ان الاسعار هتنخفض بدليل ان كيلو اللحمه مازال ب 160 جنيه رغم ان الحكومه نزلته بسعر التكلفه قبل العيد فى بعض المنافز ولاكن لم تؤثر على جشع التجار

عدد الردود 0

بواسطة:

مسلم - عربى - مصرى

يا ترى حعيش لليوم ده ؟!

انا عمرى بالاربعينات وكل تصاريح وتقارير الحكومه حبر على ورق فياترى حعيش لليوم اللى اشوف فيه تقرير حقيقى واشوف التصريحات بتتحقق ولا حموت على كده ؟!

عدد الردود 0

بواسطة:

صلاح الدكر

ابقى قابلينى

ابقى تعالى قابلينى عمر الاسعار على مدار 1000 سنه مانزلت واللى بيطلع مبينزلش

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

يا رب تثبت !!

احنا كمواطنين اصلا معندناش امل ان الأسعار هتنخفض لأننا عارفين كويس ان مفيش ابدا سلعة بتغلى وترجع ترخص تانى , احنا حاليا كل أملنا ان الأسعار تثبت , دى الأسرة اللى كانت من سنتين عايشة بألفين جنيه انهارده بقت عاوزالها ستلاف جنيه علشان تعيش , فى الوقت اللى مرتب رب الأسرة دى خلال السنتين دول مزادش الا 400 جنيه !!

عدد الردود 0

بواسطة:

الأسكندراني

(((( الشعور))))

...و...و مساء الخير ....وهل المواطن حيشعر ويحس بيه وهوه .....لابس هدومه ..ولا ..لازم يطلع من هدومه .... مساء الفل .

عدد الردود 0

بواسطة:

المصري افندي

شكرا معالي الوزيره... عين العقل

لان المواطن لن يتحمل اي انخفاض ملموس في الاسعار... سيصاب بصدمه mabbas_mahmoud@yahoo.com المصري افندي شكرا معالي الوزيره... عين العقل لان المواطن لن يتحمل اي انخفاض ملموس في الاسعار... سيصاب بصدمه؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

م/محمد

من بيده قرار خفض الاسعار صعب ان ياخذ هذا القرار كيف

الاسعار مرتبطه بمرتبات الموظفين كبير وصغير ودائما زيادة المرتبات يعقبها زيادة اسعار هذه ثوابت من قديم الازل حتى مطربين الماضى غنوها وقالوا العلاوه تفرحنا الخضرى بيغلى ويرخصنا لكى تخفض الاسعار بدون لف ودوران الحد الادنى الف جنيه والحد الاقصى خمسة الاف جنيه ومن صاحب القرار هو الموظفون الكبار مجلس الوزاء فهل يقبل الوزراء ومن على شاكلتهم من قضاة صعب طبعا

عدد الردود 0

بواسطة:

ياسر

كل اللى بنشعر بيه انخفاض فى ضغط الدم

و لا يوجد اى شعور اخر

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة