أكرم القصاص - علا الشافعي

وزير الزراعة: نجرى غربلة لشحنتى قمح ملوثتين بالخشخاش قبل إعادتهما

الأربعاء، 13 سبتمبر 2017 03:10 م
وزير الزراعة: نجرى غربلة لشحنتى قمح ملوثتين بالخشخاش قبل إعادتهما وزير الزراعه عبد المنعم البنا
رويترز

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال وزير الزراعة المصرى عبد المنعم البنا لرويترز ، اليوم الأربعاء ، إن مصر ستجرى غربلة شاملة لشحنتى القمح الفرنسى والرومانى الملوثتين ببذور الخشخاش قبل اتخاذ قرار نهائى بشأن إعادتهما إلى بلد المنشأ واصفا البذور بأنها "ليست بالخطيرة جدا".

ورفضت إدارة الحجر الزراعى الشحنتين لاحتوائهما على ما وصفته ببذور الخشخاش التى تستخدم فى صناعة المخدرات، وأحالتهما إلى النائب العام الذى لم يصدر قرارا نهائيا حتى الآن.

وتصريحات الوزير هى أول تعليقات رسمية تشير إلى أن بذور الخشخاش، التى قال مورودون إنها غير ضارة، يمكن إزالتها من الشحنات لتجنب رفضها الذى ينطوى على تكلفة كبيرة.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

زيزو

يعنى هى فرنسا ورومانيا بيزرعوا حشيش جنب القمح، والا ايه الحكاية بالظبط؟؟!!

هى ليه مصر الدولة الوحيدة فى العالم اللى عندها مشاكل دائمة مع القمح؟!!! ما معظم دول العالم بتستورد قمح وعمرنا ما سمعنا عن كل هذه المشاكل فى كل شحنة!!!!، مرة يقولك القمح المسرطن، ومرة القمح المهرمن، ومرة المعدل وراثيا!!!، ومرة فطر الارجوت!!! ومنعنا شحنات كتير وفقدنا اسواق وثقة فينا ورجعنا فى كلامنا وقبلنا بالمعدل العالمى للارجوت!!! ودلوقتى شحنتين ورا بعض واحدة من الشرق من رومانيا والتانية من فرنسا فى الغرب والاتنين فيهم حشيش؟؟!!!!!! وبعد ما كتبنا فى الجرايد انها مؤامرة ومخطط ضد مصر وابتدى العالم يقول ان الموردين لن يتعاملوا مع مصر تانى ومش هانلاقى ناكل...دلوقتى الوزير بيقول هانغربل ونشوف قبل ما نرفض اصلها مش خطيرة؟!!! مش انتوا تعاقدتوا مع شركات عالمية تستلم القمح؟!! مين عايز يجوعنا؟؟!! مين عايز يولع البلد؟؟!!! مين كل يوم يخترعلنا اختراع جديد؟؟!!! هو فعلا مخطط اخوانى خطير داخل مصر، من موظفين ومسئولين وصحفيين اخوان فى كل الجرايد

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد العجمي

الشحن مطابق لمواصفات السلطنه

الشحن مطابق للمواصفات ... يجب على الحكومه إسعاد الشعب المصري الذي عانى كثير ... وصبر كثيرا ، وأن الأوان أن تعمل الدوله على سلطنة الشعب 😊

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة