محافظ الوادى الجديد: 7 مليارات جنيه لتطوير شبكة السكة الحديد بالمحافظة

الثلاثاء، 22 أغسطس 2017 05:30 ص
محافظ الوادى الجديد: 7 مليارات جنيه لتطوير شبكة السكة الحديد بالمحافظة جانب من المؤتمر
الوادى الجديد- ماهر أبو نور

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال اللواء محمد الزملوط محافظ الوادى الجديد، فى بيان له، إن محافظة الوادى الجديد بصدد البدء فى تطوير شبكة السكة الحديد بالمحافظة بتكلفة 7 مليار جنيه، لربط المحاقظة على امتداد 420 كيلو متر بباقى الجهورية، وتيسيرعملية الربط بباقى المحافظات، وتسهيل عمليات نقل البضائع.

وأشار الزملوط، خلال مؤتمر إعلان وزارة التجارة والصناعة، عن المهرجان الثالث للتمور الذى ينطلق فى شهر نوفمبر المقبل، إلى اتجاه المحافظة لزيادة حجم إنتاجها الزراعى من القمح، ووضعها فى أولويات الدولة لزيادة إنتاج القمح، وتوفير حاجة السوق المصرى.

وأوضح الزملوط، إن المحافظة تضم من 8 إلى 10 مليون نخلة، و45 مصنعا لصناعات التمور والتعبئة، مشيرًا إلى وجود خطة لتطوير صناعة التمور، والعمل على تطوير مركز تطوير صناعات النخيل بالمحافظة، والذى تم إنشاؤه فى عام 2009، بالإضافة إلى الاستفادة من إنتاج مجمع التمور بالمحافظة، والتعاون مع القطاع الخاص لرفع القيمة المضافة من إنتاج التمور، وإدخالها فى عدد من الصناعات المختلفة.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

دكتور محمد جيييم

ياسلام لو نبطل هلفطة ، وكل واحد يتكلم على قده ، ويحكى ويصرح باللى يقدر يعمله فعلا !!!

ولو عندك 7 مليار جنيه زيادة ، إعطيهم للسكة الحديد لإخوانك فى الوادى القديم ، ينفعوا 90 مليون مواطن ، وحضرتك بصفتك لواء ، تروح تدَوّر على اللصوص اللى سرقوا الخطوط القديمة اللى كانت بتربط محافظتك بالوادى القديم ، وترجعهم أو تدفعهم تمنها . وكل حاجة معروفة . مين سرقها وباعها لمين وبكام .

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

تطوير محطة وحدة بـ 7 مليار جنية ؟؟؟

هو فى كام واحد بركب القطار من الوادى الجديد ؟؟؟؟ دا الـ 7 مليار يحلوا مشاكل قطارات اسكندرية و الصعيد ده على اساس ان التطوير هيتكلف مليار و الستة التانين مكافئات السادة المسئولين

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة