"الكهرباء": تحديد رسوم خدمة العملاء بالفاتورة حسب الاستهلاك

الأحد، 09 يوليو 2017 06:00 ص
"الكهرباء": تحديد رسوم خدمة العملاء بالفاتورة حسب الاستهلاك عداد كودى - أرشيفية
كتبت – رحمة رمضان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكد الدكتور أيمن حمزة، المتحدث باسم وزارة الكهرباء والطاقة المتجددة، أن بند "مقابل خدمة العملاء" الموجود بفاتورة استهلاك الكهرباء الشهرية يُحَدَّد حسب الاستهلاك، وفقًا للسبع شرائح، رغم تحريك أسعار الكهرباء، مشيرًا إلى أن رسوم هذه الخدمة مقابل إصدار الفاتورة والكشف والتحصيل.

وأضاف "حمزة"، فى تصريحاتٍ لـ"اليوم السابع" أن أعلى رسوم لمقابل خدمة العملاء تتحملها الشريحة السابعة، وهى من يزيد استهلاك التابعين لها عن ألف كيلو وات بقيمة 40 جنيهًا، تُضاف على قيمة الفاتورة، وأقل مقابل خدمة عملاء تتحملها الشريحة الأولى بإضافة جنيه واحد على إجمالى قيمة الفاتورة.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

العربي

مقابل العد و التحصيل ليس خدمة عملاء ولكنها خدمة لكم انتم ومن صميم عملكم

واذا كان المحصل تعتبره خدمة للعميل فالتعفى من يسدد لكم عن طريق البنك و و تحصلها ممن يطلب خدمة التحصيا فى بيته -- من المفترض ان سعر الكيلوات يشمل كل التكلفة ولا تحمل المشترك ثمن الايصال و طباعته و راتب موظفك والتى بطبيعة الحال فى اجمالها تتعدى قيمة الايصال و راتب العداد و المحصل - نرجو عدم تحميل المشترك بجزء من مصاريفكم .

عدد الردود 0

بواسطة:

عايده

و انا اقول ..الكشاف لية مش بيكشف علي العداد ...احنا بيضحك علينا

كلما ات لتحصيل الفاتورة .. نقوله شوف العداد و اكتب القراءة ... يقول المرة الجاية لحد ما العداد عمل 1000 كليووات..عملنا شكوي و لم تجدي اتحجج اننا مش موجدين ...ندخل علي الموقع علي طول مش شغال .. قدمنا علي عداد مسبوق الدفع ... و عند دفع ثمنة ...الزمتني الشركة ان اشتري لمبة موفرة ليد.. مش عايزة ....اجباري ام الاجراءت تقف .اشترتها رغما عني ...دا اسمة اية ... تزهيق ...تطفيش.... كيف نتصرف في شركات الكهرباء و العاملين ..

عدد الردود 0

بواسطة:

فتحى محمد

يجب الا تكون هذه الرسوم اجباريه

اذا كنت ادخل قراءة العداد عن طريق النت وادفع فاتورة الكهرباء عن طريق الفيزا كارد فلماذا يتم تحميل فاتورة الكهرباء بهذه الرسوم، وهل يتم تحميل هذه الرسوم على العدادات الكوديه؟ وكيف يعقل دفع ٤٠ جنيه مقابل قراءة عداد وتحصيل وطبع فاتورة؟ هذه ليست رسوم بل تم وضعها مثل الضريبه ووضعها بهذا الشكل غير قانونى

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم

يعنى نتعب وناخذ قراءات العداد واحنا ال نضعها على الموقع والاخر تخصموا منا ؟ فين الكشافين والله لى اكثر من سبع سنين ما جالى كشاف

عدد الردود 0

بواسطة:

حسين

أؤيد التعليقات الثلاثة الاولي

لماذا لايحصل السوبر ماركت مقابل الكاشير وقيمة ورق البون ايضا !!!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

مستغنيين عن الخدمة !!

متضيفوا للفاتورة بالمرة تمن الشاى والقهوة والساندوتشات اللى بيستهلكوهم موظفينكم أثناء خدمة العملا !! وبالمرة كمان تمن منظفات حمامات الموظفين وورق التواليت وفواتير كهرباء التكييفات اللى قاعدين جمبها الموظفين !! ثم مين قالكم اننا عاوزين خدمة العملا دى , الغوها !! وورونا بقى هتحسبوا فواتيركم وتحصلوها ازاى من غير خدمة العملا اللى بتتفضلوا علينا بيها !! احنا مستغنيين عن خدمة العملا , حسبى الله ونعم الوكيل .

عدد الردود 0

بواسطة:

aya

رسوم الخدمة

اصبحت شركة الكهرباء شركة جباية اطال الله بقاء وزير الكهرباء حتى ينال مزيدا من دعاء الناس عليه حسبى الله ونعم الوكيل

عدد الردود 0

بواسطة:

ابن مصر

طيب متحصلو مرتبات الموظفين من العملاء بالمرة

ايه الاستفزاز ده هو انا اللى مشغل كشاف النور او المحصل ولا الدولة هى اللى مشغلاه هو انتا بتسمى اصدار الفاتورة والكشف والتحصيل خدمة ده شغلكم اتفق تماما مع العربى رقم1 مش عارف فاضل ايه محصلتوهوش من الشعب

عدد الردود 0

بواسطة:

سيد

لاتعليق

انا هاسرق كهرباء من ورا العداد

عدد الردود 0

بواسطة:

سيسيل فيكتور

الهبش المقنن

فردة تحصلها الكهرباء مثل رسوم النظافة

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة