بالصور.. استئناف رحلة قطار VIP بأسوان بعد توقفه 3 ساعات بسبب عطل بالجرار

الأربعاء، 26 يوليو 2017 03:13 ص
بالصور.. استئناف رحلة قطار VIP بأسوان بعد توقفه 3 ساعات بسبب عطل بالجرار المسافرين
أسوان – عبد الله صلاح

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تعرض قطار 2009 VIP أسوان القاهرة، مساء الثلاثاء، لعطل مفاجئ بعد تصاعد أدخنة من مقدمة القطار مما استدعى تغيير ديزل القطار واستكمال الرحلة مرة أخرى بعد تعطل نحو ثلاث ساعات.

كان قطار 2009 VIP المنطلق من محطة أسوان فى تمام الساعة السادسة من مساء الثلاثاء، قد توقف بعد محطة مدينة إدفو بمسافة تبعد نحو ميل واحد، بعد تلاحظ تصاعد أدخنة كثيفة من جرار القطار نتيجة حدوث ماس كهربائى مفاجئ، ما استدعى سائق القطار إلى التوقف واستدعاء الفنيين لتغيير ديزل القيادة بآخر تم استدعاءه من محافظة الأقصر.

وبعد مرور نحو 3 ساعات على تعطل الرحلة، استكمل القطار سيره مرة أخرى فى طريقه إلى القاهرة، وسط غضب المسافرين لتعطل رحلة القطار وتوقف المكيفات خلال فترة الصيانة وتبديل الجرار.

تعطل قطار بأسوان (1)
 قطار بأسوان 

 

تعطل قطار بأسوان (2)
تعطل قطار بأسوان 3 ساعات

 

تعطل قطار بأسوان (3)
قطار بأسوان استأنف رحلته بعد تغيير الجرار

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

استهبال !!

للى ميعرفش , اسعار تذاكر القطار ده اغلى من سعر تذاكر الطيران لنفس المسافة , وعلشان الهيئة الموقرة تضمن تشغيله بالعافية , لغت القطارات المكيفة التانية على خط القاهرة اسوان او اسكندرية اسوان وقصرتها على قطارين فقط والتالت اللى بينهم هو V I P , ومن بداية الصيف وهو كل تلت رحلات له بيتعطل فى واحدة منهم وبيفضل متعطل من تلت الى اربع ساعات !! والمستفز انه بيتعطل بعد ما يطلع بمحطة واحدة !! يعنى لو طالع من اسكندرية يتعطل فى القاهرة !! لو طالع من أسوان يتعطل فى ادفو !!يعنى القطار طالع من مكانه أصلا متعطل ومحدش تمم عليه قبل ما يطلع !! ربنا يستر منلاقيهوش بعد شهر كرر واقعة قطار الصعيد اللى ولع بالركاب اللى كانوا مسافرين يعيدوا !! فكانت النتيجة انهم اتحولوا هما نفسهم للحم مشوى بمناسبة العيد !! هيئة السكك الحديدية محتاجة وقفة حاسمة لأن اللى بيجرا ده استهبال !! اسعار التذاكر انضربت فى اتنين خلال سنة !! وحالة القطارات المكيفة واللى بيسموها VIP تصعب على الكافر ما بالنا بالمميزة !! وديما بيشتكوا ان مفيش فلوس يصلحوها ولا يغيروها , عندهم مفيش فلوس الا علشان يسرقوها !! حسبى الله ونعم الوكيل .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة