وزيرة الهجرة: أعداد المصريين بقطر حوالى 300 ألف وعندنا فرص عمل للى عاوز يرجع

الإثنين، 05 يونيو 2017 12:50 م
وزيرة الهجرة: أعداد المصريين بقطر حوالى 300 ألف وعندنا فرص عمل للى عاوز يرجع السفيرة نبيلة مكرم وزيرة الدولة للهجرة وشئون المصريين بالخارج
كتب محمود راغب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكدت السفيرة نبيلة مكرم، وزيرة الدولة للهجرة وشئون المصريين بالخارج، أنها تتابع عن كثب أولا بأول أوضاع الجالية المصرية والمصريين بقطر، بعد قطع العلاقات معها، موضحة أنها على تواصل مستمر مع ممثلى الجالية المصرية هناك.

 

وأكدت وزيرة الدولة للهجرة وشئون المصريين بالخارج، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أنه حتى الآن لم يتم اتخاذ أى إجراءات بشأنهم من قبل السلطات القطرية، ولم يتم إبلاغهم بإنهاء تعاقد أى من العمالة المصرية.

 

كما أكدت وزيرة الدولة للهجرة وشئون المصريين بالخارج، أن هناك حالة تأهب حال عودة أى مصرى من قطر لمساعدته وتوفير فرص عمل له، لافتة إلى أنه بالتنسيق مع القوى العاملة سيتم استيعاب من يقرر العودة النهائية لوطنه، مؤكدة: "عندنا فرص عمل للى عاوز يرجع".

 

وأشارت وزيرة الدولة للهجرة وشئون المصريين بالخارج، إلى أن أعداد المصريين بقطر رسميا قد يصل لحوالى 70 ألفا، ولكن العدد المتوقع قد يفوق ضعف هذا الرقم وقد يصل لحوالى 300 ألف.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

يعني

انتو عارفين تشغلو اللي هنا الاول؟

عدد الردود 0

بواسطة:

كريم

عندكم فرص عمل ل 300 الف مصري فى قطر ؟؟؟

عندكم فرص عمل ل 300 الف مصري فى قطر ؟؟؟ طيب ما كنتم تشغلوا 300 الف مصري من اللي موجودين داخل مصر !!! تصريحات غير مسئولة !!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

عندك فين يا معالى الوزيره...!!؟؟...هو انتى لاقيه تشغللى الى طوه عشان تشغللى العائدين

👻👻👻😱😱 كفا مزايده وتصريحات مستفزه..لكى تستمرى فى منصبك

عدد الردود 0

بواسطة:

beboo

ياريت تقولى كلام منطقى علشان الشعب المصرى مش غبى!!!!

العنوان

عدد الردود 0

بواسطة:

د. محمد ابو السعود

الى التعليقات السابقة

يعنى السودانيين و العراقيين و السوريين و الليبين اللى دخلو مصر شغالين و عايشين و المصريين بس اللى مش لاقيين شغل و بيشتكوا من البطالة حاجة غريبة

عدد الردود 0

بواسطة:

sherif

فرص القومي العاملة في يونيو 5884 ب 1000ج

اي التصريح الغريب ده ؟؟ اذا كان العائدين 300 الف و فرص القوي العاملة اقل من 6 الاف معظمهم عمالة غير مهنية بالف جنيه او اكثر قليلا لافراد امن وعمال غير مهنية و ويترز في مطاعم والعمالة في قطر مهنية ومدربة وعالية الاجور مهندسين واطباء ومدرسين ومحاسبين رواتبهم فوق العشرة الاف جنيه ولا هو ركوب الموجه وخلاص بدون مراعاة لمصالح المغتربين !!!

عدد الردود 0

بواسطة:

Magdsmail canada

قل خيرا أو أصمت

صوت العقل والحكمة كيف تصعيد وكفي صب زيت علي النار أما من في قطر كلمتين أنت تعيش هناك ورزقك هناك حافظ علي أكل عيشك ورزقك ولادك ومالكش دعوة بالسياسة

عدد الردود 0

بواسطة:

المصري

عندكوا وظيفة ل 300 الف مصري

يظهر ان معالي الوزيرة جاية من كوكب تاني

عدد الردود 0

بواسطة:

شارلي

كفايه

ياريت مجلس الشعب لازم يحاسبك علي الكلام ده اذا كان فيه مجلس مذاجه

عدد الردود 0

بواسطة:

Sameh

للتعليقات السابقة

الناس اللي بتشغل في قطر في شركات مالتي ناشيونال وعندهم خبرة طبعا هيكون ليهم فرص كتير سوق العمل سواء هنا او في باقي دول الخليج ممكن دخلهم يبقي أقل بس يعنى مش هيمنة ولا هيتشردوا وده أفضل بكتير من السكوت لدويلة قطر اللي اتسببت في تشريد ومقتل ملايين العرب

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة