أكرم القصاص - علا الشافعي

رد فعل نارى من أهالى الإسكندرية على بوست "متاجرة سياسية" لهيثم الحريرى

السبت، 10 يونيو 2017 05:12 م
رد فعل نارى من أهالى الإسكندرية على بوست "متاجرة سياسية" لهيثم الحريرى هيثم الحريرى
كتب محمد عطية

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
هاجم مئات من أبناء دائرة محرم بك ومحافظة الإسكندرية، النائب الشاب هيثم الحريرى، عضو مجلس النواب عن المحافظة، هجوما ضاريا طال أداءه البرلمانى ووضعه الوظيفى والمالى والعائلى، ووصل فى كثير من التعليقات إلى اتهامات يعاقب عليها القانون، وتنال من الاعتبار.
 
بدأت موجة الهجوم بنشر "الحريرى" عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك" منشورا معنونا بجملة "بيان من تكتل 25/ 30 بشأن قضية تيران وصنافير"، بدأه بمحاولة الإيحاء بأن اجتماعات خفية بين نواب المجلس وبعض الجهات الرسمية تُعقد الآن، فى محاولة لاتهام الحكومة والبرلمان، وتصدير صورة مفادها أن أعضاء مجلس النواب يتواطؤون مع الحكومة، ولكن كانت المفاجأة أن كل المتفاعلين مع المنشور من أهالى الإسكندرية ودائرة محرم بك، لم يلتفتوا لإيحاءات "الحريرى" التى تطال المؤسسات التنفيذية وزملاءه تحت قبة البرلمان، وانصبت على شخصه وما طاله من شبهات ولاحقه من تجاوزات تتصل بعمله فى دائرته أو بما تقاضاه بالمخالفة للقانون ولائحة المجلس، بعد القضية الشهيرة له مع شركة سيدى كرير، واستغلال علاقاته وصفته النيابية للضغط على وزير البترول لانتدابه فى إطار التحايل على القانون والسعى للحصول على مبالغ مالية بغير وجه حق.
 
فى سيل التعليقات الذى انتقد هيثم الحريرى وهاجمه، قال حساب باسم عبد الحميد الجوهرى: "حرام عليك يا جدع انت نصاب ولّا حرامى ولّا إيه"، وقال  حساب باسم "أمل كمال": "ربنا ينتقم منك يا هيثم"، وقال "عبده رجاوى": "محدش عايزك يا هيثم، أنا من إسكندرية وعارف كل فضايحك".
 
وضمت مئات التعليقات المهاجمة للنائب الشاب هيثم الحريرى، اتهامات بالتقصير فى الأداء البرلمانى والغياب عن الدائرة وعدم خدمة الأهالى أو لقائهم، كما ضمت التعليقات اتهامات بالفساد والكذب وخداع الناخبين، ووصل الأمر إلى استعراض شبهات مالية وعائلية وذكر أشخاص من الأسرة، فى قائمة طويلة ضمت مئات التعليقات، لم يأت تعليق واحد منها متصلا بالموضوع الذى تناوله "الحريرى" فى منشوره، الذى حمل تلميحات وغمزا ولمزا فى إطار المتاجرة السياسية والتعريض بالحكومة وزملاء العمل النيابى.
رد فعل نارى من أهالى على هيثم الحريرى (1)
 
رد فعل نارى من أهالى على هيثم الحريرى (2)
 
رد فعل نارى من أهالى على هيثم الحريرى (3)
 
رد فعل نارى من أهالى على هيثم الحريرى (4)

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

سعيد

لو هيثم صحيح عدى فى اى شارع بمحرم بك

حتضرب بالجزم انت فاكر نفسك مين ياد اتخن منك اتلموا فالح بس تعلقلى كام يافطة للتهنئة برمضان وغير كده محدش بيشوف وشك

عدد الردود 0

بواسطة:

د.محمد

نصاب

العب غيرها ياعم النصاب بلاش حركات والدك خلاص الناس فهمت حركات النصب بتاعتكوا حركات السبوبه اياها .واخد كام عشان تعمل شويه الحركات بتاعتك . احترم نفسك عشان الناس زهقت منك ومن تمثيلياتك .

عدد الردود 0

بواسطة:

ezazez70

ليس لديه تاريخ نظيف

لماذا يبقيه المجلس و المفروض عزله من البرلمان فهو لم يقدم اي شيئ لابناء دائرته الا بالرشوه بمعرفه سكرتيره

عدد الردود 0

بواسطة:

ياقوت

اين القانون من كل هذا الهراء

فضيحتنا بجلاجل الفاظ نابية هو دة المجلس الموقر ؟ الله يعينك ياريس

عدد الردود 0

بواسطة:

ahmed abdelhamied

مشاكل محرم بك اولا وبعدين خالف تعرف

مشاكل محرم بك الزباله في الشوارع والمرور في شارع محرم بك وعذاب الناس مع تحديث بطاقات التموين والاسولق العشولئيه وارتفاع الاسعار حل مشاكل الناس ولا تدعي بطولات زائفه انت واسرتك حدتم الوظائف المحترمه والمرتبات العاليه جاء الوقت لمساعدة الشباب اللي انتخبك وعاوز فرصة عمل زي اقاربك وبالعند فيك تيران وصنافير سعوديه

عدد الردود 0

بواسطة:

SAM

لايستحق الكلام

يكفيك يالمدعو زفت الحريرى كل هذه التعليقات المكتوبة عنك فأنت انسان وصولى ونفعى ومنافق ولم تفعل شئ لا لدايرتك ولا لمن انتخبوك والكلام فيك خسارة وتضييع وقت فكلنا يااسكندرانيه عارفينك أصلك وفصلك وبتعمل ايه دلوقتى

عدد الردود 0

بواسطة:

(( الصاروخ المصراوى السيساوى ))

(( مهما عملت فلن تكون مثل والدك العصامى .. فأنت دخلت المجلس على حس والدك ))

كل أهالى محرم بك إللى إنتخبوك .. كانوا متعاطفين معاك بسبب والدك الله يرحمة .. ولكن بعد ما ظهر أصلك الحقيقى وعلاقتك بالبرادعى وإنك من أعوانة 90% من إللى إنتخبوك ندموا على إنتخابك .. وتبقى تقابلتى لو نجحت فى أى إنتخابات بعد كدة .. المهم إنك تعدى أيامك بأى شكل عشان الضرب عليك حيبقى للركب من كل إللى فهمك وعرف إنك إنسان وصولى ومادى زى البرادعى تماما .. كلكم طينة واحدة .. وحرام تكونوا مصريين .. وعار على مصر إنكم تحملوا الجنسية المصرية .. ومن دلوقتى إعلم إنك موضوع تحت الميكروسكوب الشعبى والشعب المصرى اليوم سوف يحاسبك حساب عسيييير فى الأيام إللى جاية يا أمور .

عدد الردود 0

بواسطة:

اسكندراني

اللي مشفش وشاف

اولا سيبك بقا من تيران وصنافير دلوقتي لأنهم الاتنين علي بعض اصغر من الدايرة بتاعت الواد اللي اسمه هيثم ده ثانيا انا والله العظيم ما عارف ده نجح ازاي في لانتخابات اساسا خصوصا ان ابوه ابو العز الحريري اللي مش عايزين نجيب سيرتة عشان مات ووالدته بردو اللي مش عايز اجيب سيرتها عشان ست وباقي العيلة اللي معروفه للاسكندرنية عامة وابناء محرم بك خاصة وهيه عيلة رايحة في 60 داهية ثالثا ان مش حزود عن اللي اتقال في الفايس واتقال هنا كتير لأن اللي اتقال بصراح كفا ووفا رابعا واخيرا ياريت يا بلبل تتنيل علي عين اهلك وتخلي الطابق مستور وتشوفلك مصيبة تشيلك وتخبيك بعيد عشا احنا قرفانين منك ومن اهلك بصراحة

عدد الردود 0

بواسطة:

حمادة بيومى

اللة يرحم ابوك

انت طالع مش مظبوط لمين بس يخرب بيت الفلوس ابوك كان شريف انت ازاى طالع بتلعب بالبيضة والحجر سبحان اللة

عدد الردود 0

بواسطة:

هشام محمود

تحيا مصر

انت اخر واحد تتكلم عن الحق يانصاب. الغلط مش عليك الغلط على اللي عطاك صوته علشان ييجي واحد ذيك يتشهر على حساب الوطن ومصالحنا طظ فيك

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة