أكرم القصاص - علا الشافعي

ليه ما نبقاش زى باريس ..

بالفيديو.. أقفال الحب تنتقل من جسر الفنون بفرنسا إلى كوبرى قصر النيل.. الفكرة بدأت من عند "سيد" صاحب أول قفل على الكوبرى وتوالت من بعده الأقفال.. ويؤكد لـ حبيبته: مش هنسيب بعض إلا لو جيبنا المفاتيح

الإثنين، 08 مايو 2017 08:09 م
بالفيديو.. أقفال الحب تنتقل من جسر الفنون بفرنسا إلى كوبرى قصر النيل.. الفكرة بدأت من عند "سيد" صاحب أول قفل على الكوبرى وتوالت من بعده الأقفال.. ويؤكد لـ حبيبته: مش هنسيب بعض إلا لو جيبنا المفاتيح أقفال الحب بباريس
كتبت أسماء زيدان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

الحب شعور نبحث عنه جميعًا وعندما نجده نريد أن نحتفظ به للأبد، فنتشبث به بكل وسيلة ممكنة وإن كانت "أقفال الحب" الوسيلة لغاية أسمى وهى تعلق قلوب العاشقين معًا واختيار مصير واحد يجمعهما كأن كل محبوب يغلق قلب محبوبه عليه بذلك المفتاح الذى يلقيه فى النهر متمنيًا ألا يجده مرة أخرى حتى يكتب لحبهما الخلود.

 

وأقبل العالم على جسر الفنون بباريس عاصمة الحب واتخذوا منه قبلة للعشاق من مختلف أنحاء العالم منذ عام 2008، ليحفر الزوجان أو العاشقان اسمهما على القفل ويقومان بتثبيته على شباك الكوبرى وإلقاء المفتاح بالنهر، كمباركة للحب والدعاء باستمراره، إلى أن مثلت تلك الأقفال خطرًا على الجسر، فأزالته بلدية باريس منذ مقدمة عام 2015، لنجد أن أقفال الحب طارت من باريس إلى القاهرة دون سابق إنذار وإن كانت بشكل أقل، فقط حين قرر سيد مصطفى مصالحة حبيبته .

منظر عام لجسر الفنون

منظر عام لجسر الفنون

وفى هذا السياق يقول سيد مصطفى، صاحب أول قفل على كوبرى قصر النيل، لـ " اليوم السابع "، يوم رأس السنة حبيت أصالح حبيبتى وفكرت فى حاجة جديدة أصالحها بيها، وجاءت لى فكرة وضع قفل الحب على كوبرى قصر النيل أول مكان جمعنا ليحمل اسمى واسمها ولكنى وجدت أن حديد كوبرى قصر النيل كبير ولا يمكن أن أضع به قفل مهما بلغ حجمه كما يحدث فى شبابيك جسر الفنون بباريس.

 

بالفيديو..أقفال الحب تنتقل من باريس للقاهرة

سيد بجوار القفل
سيد بجوار القفل

ويضيف "سيد"، وهنا فكرت فى أن أحضر سلسلة كبيرة لأطوق بها حديد سور كوبرى قصر النيل وبالفعل اشتريتها وأحضرت قفل كبير أحمر اللون ليدل على الحب وقمت بنحت حرفى الـ"s، k" عليه وهما الحروف الأولى من اسمى واسم حبيبتى، وفرحتها جدًا بهدية رأس السنة دى وصالحتنى.  

سيد وحبيبته يحتفلون عقب إلقاء مفتاح القفل
سيد وحبيبته يحتفلان عقب إلقاء مفتاح القفل

وعن اختيار سيد لكوبرى قصر النيل على وجه التحديد لوضع قفل الحب الخاص به يقول: كوبرى قصر النيل أشهر كوبرى فى مصر، غير أننا أول مرة اتقابلنا فى حياتنا كانت عند عازفى الموسيقى حوله قبل خمس سنوات، ومن وقتها فى كل مرة نخرج بها نأتى إليه ونتمشى عليه لأنى عارف المكان بيمثلها إيه .

 

وبالحديث عن الكلمات التى قالها سيد لحبيبته أثناء مصالحته لها وتعليق القفل بالكوبرى وإلقاء مفاتيحه بنهر النيل، يشير سيد إلى أنه قال لها: "هنسيب بعض بس يوم ما نجيب المفاتيح، يعنى لما نموت".

 

الأقفال

الأقفال

وكان قفل سيد وحبيبته بداية لسلسلة من أقفال الحب التى انتشرت بأحد جوانب كوبرى قصر النيل واعتمد أصحابها على وضعها بالسلسلة ذاتها التى أحضرها سيد، ليعبر عن شعوره بعدما رأى العشاق ينهجون نهجه من بعده قائلاً: "فرحت جدًا وقولت لحبيبتى كمان 10 سنين وأنت مع بنتك هتقوليلها إحنا كنا أول قفل هنا".

لحظة قفل القفل
لحظة قفل القفل

ومن جانبها تعبر "ك . ع" حبيبة سيد، عن مفاجأته لها قائلة: "كنت مبسوطة جدًا إنه فكر يفرحنى وصالحنى بالطريقة دى، وطيرت من الفرحة لما لقيت الناس بيعملوا الفكرة من بعدنا والأقفال عددها بيزيد، وبقى عندنا متعة خاصة فى إننا كل مرة نعد الأقفال وآخر مرة كانوا وصلوا لعشرة أقفال".

أقفال الحب فى باريس
أقفال الحب فى باريس

 









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

مبهورة

ثقل الاقفال تسبب فى انهيار الجسر

يعنى فرنسا شالت الاقفال علشان متوقعش الجسر واحنا نبتدى نحطها !!!..ما شاء الله منتهى الذكاء بنبدأ من حيث انتهى الاخرون

عدد الردود 0

بواسطة:

الصياعه ادب

مش هز اكتاف

الصياعه ادب مش هز اكتاف هكذا تعلمنا من اللمبى / يعنى الراجل الل بيبيع اقفال استفاد واللى هايرفعوا الاقفال هايستفيدوا ولما الدوله تشيل الاقفال وتعملهم وتشكلهم لانهم معادن هايستفيدوا عجله ودايره يابا .. والمقولين يشتغلوا فى البيوت والعمارات والمعمار والبواب والسوبر ماركت . وفى الاخر محكمة الاسره هاتشتغل برضه والمحامين ودار الحضانه للاطفال / والل هايخسر فى الحوار دهـ كله الواد الحبيب وكما يقول العندليب " لو انى اعلم خاتمتى ماكنت بدات ماكنت بدأت" نصيحه للشباب اجرى يا معلمممم . وعجبى

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى

يجب على السيد محافظ القاهرة بأن يصدر قرار بإزالة هذة المهزلة السيئة

نحن نقتبس الأشياء التافهة فقط من بلاد الغرب لماذا نهدم منظر كوبرى معاصر من قديم الزمن بسبب هيافة الشباب يجب ازالة هذة الأقفال و يعاقب من فكر فى هذة العادة السيئة

عدد الردود 0

بواسطة:

صريح

دى دعوه لقلة الادب ونشر الاباحيه العلنيه واى اتنين هيحطو قفل طبعا ممكن يبوسوا بعض على الكوبرى

وده لوحده نشر لقلة الادب .. ياريت توئدوا الفكره قبل ان تنتشر ونشوف غراميات علنيه على الكوبرى ...

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة