تامر عبدالمنعم

ألا تدركون؟

الأربعاء، 03 مايو 2017 08:00 م

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
«لا بحبهٌ ولا أقدر على بٌعده» مثل دارج يستخدمه الكثيرون يوميًا، ربما دون أن يدركوا المعنى أو بالأصح دون أن يدركوا أنهم أنفسهم قد يكونون تعرضوا إليه، أو ربما يتعرضون إليه بالفعل فى الوقت الآنى!! نعم نحن نعيش بين بشر لا يدركون قيمتنا إلا أنهم فى الوقت ذاته لا يستطيعون فراقنا أو حتى تصور فكرة أن نكون لغيرهم، ربما أنها الأنانية المفرطة أو طبيعة حب التملك والتحكم فى الآخر، فالآخرون بالنسبة لهؤلاء ليسوا أكثر من إكسسوار أو كماليات إضافية للتجمل أو للتنزه أو لسد الخانات!! لا يشعرون بقيمة أو أهمية أو حجم الآخر إلا بعد فوات الآوان، وآه ه ه من فوات الآوان، تذكرت أبيات شعرية للشاعر الكبير صلاح جاهين الذى مات يأسًا، تقول:
فيه ناس بنشوفها بالألوان .. وناس جواها مش بيبان
وناس أسود وناس أبيض .. وناس محتاجة بس أمان
وأكتر ناس تآمنهم .. ما ييجى الجرح غير منهم
وناس أنت بعيد عنهم .. بتنسى معاهم الأحزان
وعجبى يا عم صلاح عجبى..









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

نشات رشدي منصور / استراليا

يا استاذ. تامر عبد المنعم

ف. يوم. م. الايام. .... اتقابلت. مع. حمار. ........... رماني. بحفنتين. من. غبار. ....... منعوا. الرؤية عن. عيني. ............ لكنه. فكرني. بكل. انسان غدار. في. مرة. اتقابلت. ..... مع. بهلوان. ........ بيشتغل. وكيل. مبيعات. ......... اشتريت. منه. اللي. فيه. النصيب. ........ روحت. وفتحت. الصندوق. .. لقيت. فيه. بدل. الشيكولاتة كبايات. ..

عدد الردود 0

بواسطة:

العندليب الحزين

الاستخفاف والاستهياف

ربما ارى بعض التعليقات تحمل قدرا كبيرا من الاستهياف والاستخفاف .من يريد التعليق عليه ان يضيف جديدا لا للتهريج فقط وانا لا ارى فارقا بين من يعلق ويكتب فعن نفسى سأعلق على كل من يعلق على مقالاتى سواء كتب لى الله العمل والرزق واكل العيش قريبا بهذه الصفحة او غيرها فالتعليق مرأة للمجتمع فعلا هذا المثل ينطبق على الكثيرين جدا نعم حب التملك موجود ولكن هو مرض مدمر ..كل التقدير لابيات جاهين يا تامر فانت انسان طيب جدا حسن النية واللى زيك فى الزمن ده بيقولوا عليه ..واختتم ببعض ابياتى .....وناس عايشة على ذكراك ...بتضحك لو بتفتكرك ..وتزعل لو تغيب عنها ..وتتبسم على سيرتك ..بتكدب على احساسها ..وبتحبك فى كراسها ...ولو يعدى عليها الليل ..بتبكى لو بعيد عنها ...بتحلم بيك فى احضانها ..وتتكلم بوجدانها ..لكن من الناس .مليها الخوف ..بتبعد لجل نسيانك ..وتحلم بيك واحضانك .....اشكرك كاتبنا الجميل وفناننا المبدع عاوزين نشوف دور عظيم زى ابو الشواشى كده

عدد الردود 0

بواسطة:

الشعب الاصيل

المصالح

المصالح مترابطه ولكن الأنا أهم عوامل هدمها

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة