أكرم القصاص - علا الشافعي

بالصور.. أول مبادرة لرعاية كلاب السكك.. معيدة بكلية الهندسة وصديقتها تتبنيان مبادرة للرفق بالحيوان.. رودينا ومنة: بنحاول ننشر الرحمة وبدأنا حملة لتعقيم الكلاب والحد منها في الإسكندرية

الثلاثاء، 23 مايو 2017 01:00 ص
بالصور.. أول مبادرة لرعاية كلاب السكك.. معيدة بكلية الهندسة وصديقتها تتبنيان مبادرة للرفق بالحيوان.. رودينا ومنة: بنحاول ننشر الرحمة وبدأنا حملة لتعقيم الكلاب والحد منها في الإسكندرية مبادرة لرعاية كلاب السكك
كتب محمد تهامى زكى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أصبحت الكلاب الضالة وكلاب الشارع ظاهرة ملحوظة خلال الفترة الأخيرة، الكل يشعر بالضيق من ازعاجها، ونباحها، والبعض طالب بقتلها وتسميمها، كما طالب آخرون بنقلها بعيدا، حتى ظهرت فتاتين من عروس البحر الأبيض المتوسط، حاولا تغيير المفاهيم الخاطئة لدى الكثير تجاه هذه الكلاب.

رودينا جمال، المعيدة بكلية الهندسة بجامعة الإسكندرية، وصديقاتها خريجة الحقوق منة قطب، نزلتا إلى الشارع لتثبتا للناس أن هذه الكلاب ما هى إلا حيوانات ضعيفة ولا داعى لتعذيبها وقتلها، ومن حق هذه الحيوانات الضعيفة الاهتمام بدلا من سمها، وأثارتا اهتمام رواد مواقع السوشيال ميديا حتى أصبحن بطلات هذه الفترة.

رودينا بعد تعقيم الكلاب على كوبرى ستانلى
رودينا بعد تعقيم الكلاب على كوبرى ستانلى

 

وقالت رودينا جمال،  لليوم السابع: "إحنا بنحاول نغير بعض المفاهيم الخاطئة وبنحاول ننشر الرحمة والتوعية بحقوق الحيوان والتعامل مع مشكلة انتشار الكلاب بأساليب آدمية علمية"، مضيفة على الرغم من أن رعاية الكلاب ليس من مجال دراستنا أو عملنا، لكن الموضوع بدأ بحبنا للحيوانات وإنقاذها من الأذى.

منة تداعب الكلاب بعد تعقيمها
منة تداعب الكلاب بعد تعقيمها

 

وأوضحت رودينا: "إحنا ف مصر معندناش ثقافة الرحمة بالحيوان، ده غير إن الناس متصورة الحيوانات ده معندهاش مشاعر و لا بيحسوا بيها وبيسلبوهم حقهم فى الحياة، طبعاً كل الناس أو معظمها لديهم اعتقاد إن أى كلب فى الشارع مسعور، مع إن نسبة السعار فى مصر 3٪‏ فقط"، موضحة أن الكلب المسعور لا يأكل ويخاف من المياه ثم يموت بعدها بأيام قليلة".

مداعبة كلاب الشارع
مداعبة كلاب الشارع

 

وتابعت رودينا: "حملات الطب البيطرى للقضاء على الكلاب بالسم مش بتقضى على الكلاب المسعورة، لكنها تقضى على كلاب لا حول لها ولا قوة، عايزين ياكلوا بس"، مضيفة: "الحل العملى الوحيد هو التعقيم، لأنه سيحد من أعداد الكلاب فى الشارع".

 

وحذرت رودينا، من "الاستركنين" السم المستعمل فى قتل الكلاب، قائلة: "كارثة بكل المقاييس" هناك حوادث كثيرة بسبب هذه المادة المسممة، لأن له آثارا سرطانية تتنقل باللمس والاستنشاق، موضحة: "الأطباق اللى بيرموها بالأكل المسمم مش بيشلوها، لو واحدة مع ابنها ماشين ووقع لمس الاكل ده خلاص كده"، مشددة على أن وزارة البيئة أصدرت قرارا بأضرار السم على البيئة وممنوع استخدامه،  لكن هيئة الطب البيطرى ضربت بالقرار عرض الحائط، مؤكدة أن الحل الوحيد هو التعقيم الذى يحد من أعداد الكلاب بطريقة آدمية، بالإضافة إلى حملات التوعية التى من شأنها أن تقلل من خوف الناس.

 
معيدة الهندسة مع أحد الكلاب
معيدة الهندسة مع أحد الكلاب

 

وكشفت رودينا عن أنشطتهم فى رعاية الحيوانات، قائلة: "بدأنا بحملة تعقيم للكلاب بمنطقة ستانلى بالإسكندرية ثم حملة للتوعية فى عدة مناطق بالمحافظة"، منتقدة بعض من قلل من أهمية ما قاموا به، وقالوا لنا: "انتو تافهين، عايزنهم خدوهم أو هنموتهم.. الناس عندها اعتقاد إن الكلب لما يهوهو أو يزوم يكون عنده سعار، بس ده لغتهم هم بيتكلموا كده".

 

وعن طموحهن مستقبلا، أوضحت رودينا: "هنكمل إن شاء الله فى حملات التعقيم والتوعية، الموضوع هيكون فى تحسن لما نفتح شيلتر لرعاية الحيوانات فى برج العرب، وده هيكون معانا فيه عدد من الفنانين منهم أحمد فهمى ومنة حسين فهمى وأحمد الشوربجى".

 

لعب مع كلاب الشارع
لعب مع كلاب الشارع

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

عادل

تحيه لكل قلب رحيم

ياريت تتعمم الفكره

عدد الردود 0

بواسطة:

mee

بنات محترمه

فى قلبهم رحمه ..ربنا يبارك فيهم

عدد الردود 0

بواسطة:

mee

بنات محترمه

فى قلبهم رحمه ..ربنا يبارك فيهم

عدد الردود 0

بواسطة:

Mohamed ibrahim

حمله الرفق بالكلاب

وأين الرفق بالانسان

عدد الردود 0

بواسطة:

ابراهيم

يا ليتني كنت معاكم هناك اساعدكم!!

ارفع قبعتي وأنحني احتراما لأخلاق وانسانية

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى نجيب

رعاية كلاب الشوارع

أرجو افادتي برقم تليفون او إيميل او اى وسيلة إتصال بهؤلاء السيدات للتعاون معهم لرعاية عدد من كلاب الشوارع بالمنطقة التى أسكن بها ،(شيراتون البوليس) ولكم جزيل الشكر

عدد الردود 0

بواسطة:

غنيم

الله ينور و يرحم كل رحيم بعباد الله

تحية من القلب للقلوب الرحيمة دلوقتى هيطلع نطع غليظ القلب يقول لك طب و الرفق بالأنسان و اللى يقول لك قتل الكلب الأسود حلال لأنه شيطان

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطنة مصرية

إلى رقم 6

حضرتك تقدر تتواصل مع أكتر من جروب خاص بالرفق بالحيوان زي جروب CART وجروب انقذ روح حيوان برىء وفي أكتر من حد مهتم بهذا المجال لو حضرتك في شيراتون هليوبوليس يعني في القاهرة في أكتر من جمعية

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة