نائب بطلب إحاطة لوزير الأوقاف: قرار منع مكبرات الصوت فى التراويح "مستفز"

الجمعة، 19 مايو 2017 09:58 ص
نائب بطلب إحاطة لوزير الأوقاف: قرار منع مكبرات الصوت فى التراويح "مستفز" النائب حاتم عبد الحميد
كتب مصطفى السيد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال النائب حاتم عبد الحميد عضو مجلس النواب بدائرة القناطر الخيرية، إنه سيتقدم بطلب إحاطة للدكتور على عبد العال رئيس البرلمان موجها ضد قرار وزير الأوقاف بمنع استخدام مكبرات الصوت خلال صلاة التراويح.

وأضاف عضو مجلس النواب فى تصريحات لـ"اليوم السابع"، أن قرار الوزير يستفز مشاعر المسلمين الذين يبتهجون بسماع آيات القرآن الكريم خلال شهر رمضان، واعتبار سماع صلاة التراويح من مظاهر الدينية التى اعتاد عليها المصريين.

وسأل عبد الحميد وزير الأوقاف فى طلب الإحاطة هل 10 دقائق التى تتلى فيها آيات القرآن تضر أحد، متابعا لم نسمع أحد يشتكى من سماع القران.

وحول قرار الوزير باستخدام مكبرات الصوت فى صلاة التراويح باعتماد كتابى مسبق، قال عبد الحميد إنه لا توجد حاجة لإصدار اعتماد مكتوب من الخطباء والأمة فمن المعروف أن هناك الآلاف من المسلمين يصلون خارج المسجد خلال صلاة التراويح بشهر رمضان.

كانت وزارة الأوقاف، قالت فى بيان صحفى،  إن قصر مكبرات الصوت على الأذان وخطبة الجمعة، مع الاكتفاء بالسماعات الداخلية خلال صلاة التراويح من القرارات التنظيمية، لافتة إلى أن ما تقتضيه الضرورة من السماعات الخارجية حال عدم اتساع المسجد للمصلين واضطرار بعضهم للصلاة خارجه، على أن يكون ذلك على قدر الضرورة ومن خلال التنسيق والاعتماد الكتابى المسبق من الإدارات والمديريات والقطاع الديني حتى لا يخرج الأمر عن مقاصده الشرعية.

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

محلاوي

سياده النايب

كل زاويه تحت أي عماره أو مصلي عباره عن حجره وصاله له اربع أو خمس ميكروفانات للإذاعه الخارجيه هل تصورت نفسك ساكن ومحاط بين اربع مساجد وزاويه ومصلي تحت عماره. هل تصورت كيف يضغي أصوات بعضهم علي بعض. بل الكل يتسابق في الزعيق والجهر بالصوت وايضا النحيب وكأن شهر رمضان شهر عزاء في صوان كبير. هل تقبل الصلاه من أي منا وهو لم يركز في صلاته بسبب ارتفاع أصوات الأمام في مختلف المساجد والزوايا تتحدث عن الموروث الشعبي. نعم لكن لم يكن بتلك المهزله في تركيب كل مسجد عده ميكروفانات علي الاتجاهات الأربع وطبعا كل مسجد يتباهي بأنه مركب أكبر عدد من الميكروفانات الخارجيه. والكارثه بقي ياسيدي انها كلها مركبه أعلي العماره التي اسكن بها. وتقول لي دول عشر دقايق لا والله. دول أكثر من ساعه ونصف يتخللها الدعاء والنحيب والبكاء والعويل وأحياناً الصراخ وارتفاع أصوات المصلين. يارب ارفع البلاء عنا تفتكر فيه اكثر من كده بلاء

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد احمد

حرام

واللهى انت اللى كلامك مستفز ياراجل ياطيب عشر دقايق طيب اطلب من الوزير عشر دقايق فقط دا احنا جنبنا حوالى اربع زوايا وكل زاوية مركبة مكرفونين وبين كل زاوية والتانية عشرة متر وفى التراويخ يختلط الحابل بالنابل ويختلط صوت المقرء مع اصوات المقاهى واصوات الاطفال والباعة فى مشهد غريب ياريت الناءب يبطل تجارة بالدين واللى عاوز يسمع القران مابيسمعوش من المكرفونات

عدد الردود 0

بواسطة:

جمال

واضح عدم صلاتك للفجر

مبسوط جنابك قوى بمكبرات الصوت وتقول نسمع قران. طيب اسمع ياخويا فى بيتك حتى يبقى بركة ام تركت البيت للمدام والفوازير ومنسجم قوى مع قلق الناس اللى تعبانة واللى بتذاكر وبيقولك ايه عشر دقائق ..دول اكتر من ساعة ونصف ضوضاء حتى اللى عايز يسمع مش هيعرف يسمع من كثرة الميكروفونات الحديثة لاء وايه كل واحد بيظبط سماعاته على دخول رمضان ...اسمع ياخويا فى البيت..وللا اتهدى كده واقرألك جزء من القرأن..!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

يبتهجون بسماع صلاح التراويح ؟

اا

يعني سيادة النائب ينظر للشكل وليس الموضوع ... والله تركت الصلاة في مسجد بسبب ارتفاع صوت السماعات الداخلية للمسجد فبعض الأئمة يتباهون بصوتهم ويريد أن يملأ الدنيا في حين أن المطلوب هو اسماع المأمومين فقط وليس ابهاج الجالسين على المقاهي أو المارين بالشوارع ....

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو مصطفي

تراويح ديليفري!!

من يريد الصلاة فليذهب الي المسجد ،رجال ونساء ،ويستمع ويصلي علي السماعات الداخلية ! اما حضرتك غاوز توصل الصلاة للمتكاسلين عن الصلاة في المساجد ،لبيوتهم علي طريقة الدليفري ،فهم لن يسمعوه او يستفيدوا منه ،لانهم مشغولون بالمسلسلات والفوازير ،والا كانوا ذهبوا للمساجد . بلاش الكلام الكبير واستغلال سذاجة البسطاء لزيادة الشعبية !!.

عدد الردود 0

بواسطة:

عبدالعزيز

عجبي

السيد الوزير ياريت حضرتك تتكرم تصدر قرار بعدم استعمال مكبرات الصوت في حياتنا كلها في الشارع في المحلات في الميكروباص وما ادراك ما الميكروباص ولو حضرتك عملت كده جزاء الله خيرا أو لتصمت

عدد الردود 0

بواسطة:

حسن

ياراجل قول الحق

ده الاصوات بتتداخل وكانها حرب ولا تقل عن نصف ساعه وكنا نرقع غلط لسماع الصوت من مسجد اخر!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

ابن مصر

ياسيادة النائب

المهم قلب الانسان وعلاقته بالخالق وهل التدين مرتبط بمكبرات الصوت فى الجوامع

عدد الردود 0

بواسطة:

منوفى

الغريبه لما الوزير طلع القرار الناس هاجت عليه**ودلوقتى الناس بتهيج على النائب**شعب عايز كتالوج

بس خلاص

عدد الردود 0

بواسطة:

Zaka

يد واحدة

من1الى7 واحد..شهر فى السنة.يحارب.اطالب بإقالة وزير الاوقاف.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة