بالفيديو..السيسى يكلف بسحب أراضى وضع اليد قبل نهاية الشهر.. ويؤكد: "مصر مش طابونة"

الأحد، 14 مايو 2017 11:51 ص
بالفيديو..السيسى يكلف بسحب أراضى وضع اليد قبل نهاية الشهر.. ويؤكد: "مصر مش طابونة" الرئيس عبد الفتاح السيسى
كتب سمير حسنى- محمد شعلان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء


بالفيديو..السيسى يكلف بسحب أراضى وضع اليد قبل... by youm7

أبدى الرئيس عبد الفتاح السيسى، غضبه من ظاهرة وضع اليد على الأراضى المستصلحة، قائلا: "إحنا مع الاستثمار وتسهيل العمل لكل من يرغب فى الاستثمار، وبنحاول ننظم العمل كدولة، وألا يكون الموضوع ماشى بشكل غير علمى وغير منظم، وبالتالى وضع اليد اللى موجود على الأراضى مش مقبول ولن نقبله".

وكلف الرئيس السيسى، فى كلمته خلال افتتاح عدد من المشروعات بمحافظات الصعيد على هامش زيارته لمحافظة قنا اليوم، القوات المسلحة والشرطة بإنهاء هذه الظاهرة بحلول نهاية مايو الجارى، متابعا: "مش هيبقى مقبول فى مصر تانى، ومحدش يمد إيده ويقول الأرض دى بتاعتى ودى بتاعة مصر، ومش من حقى أديها لك، والكلام ده غير مقبول فى أى حتة فى مصر، ومحدش ياخد حاجة مش بتاعته وهى مش طابونة اللى عايز حاجة ياخدها".

وطالب الرئيس عبد الفتاح السيسى، القوات المسلحة والشرطة بإعطائه تماما بإنجاز المهمة بنهاية الشهر الحالى، واستعادة الأراضى المغتصبة بالكامل، واستطرد غاضبا: "اللى يتكلم على المحكمة على طول، والكلام ده آخر الشهر، آخد تمام باستعادة الأراضى بالكامل، واللى يتكلم على المحكمة على طول".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

محسن

الراجل زهق من شغل المصريين

لازم العين الحمراء مع شعب اخد على الفوضى والرشوة والسلب والنهب هو ده الكلام المظبوط ياريس والشعب كله معاك 100 على 100

عدد الردود 0

بواسطة:

السعيد المصرى

يا ريت يطبق ذلك على الأراضى المغتصبه

اقول للرئيس هذا كلام عظيم . ولكن يجب أن يطبق ليس على اراضى مستصلحة من الدولة فقط . ولكن يجب أن يطبق على الارض المغتصب من ناس وضعت يدها بدون وجه حق على اراضى ناس آخرين . عنوة واغتصاب. يا ريس اى احد اخد أرض مش من حقه . يجب أن تأخذ تمام أيضا بيها . لأنها حقوق ناس مصريين وتمت حريص على حقوق المصريين . اوكد لابد من إزالة كافة التعديات بوضع اليد غضبا لأن ذلك ظلم وافتراء على أصحاب الحقوق من الملاك الحقيقيون. وليس هناك حجة بأننى اقوم بزراعتها وانا حرامى وسارق الأرض بوضع اليد . انا ياريس مع انك كل من اغتصب أرض ليست من حقه ووضع يديه سرقة عليها أن يحاكم بالسرقة مهما كان ومهما كانت الحجج. الحلال بين والحرام بين. ارجو رفع الظلم عنا يا سيادة الرئيس . والله معك أمام مافيا سرقة الأراضى بوضع يدهم عنوه واغتصاب.

عدد الردود 0

بواسطة:

رامى

هو ده الكلام المظبوط

و يا ريت بالمرو يشيلوا من شوارع القاهرة و باقى المحافظات المخالفين و الباعة الجائلين و اللى بيرموا ردش و اللى بيفرزوا (بينبشوا) القمامة فى الشوارع , يفتحوا الاكياس و ياخدوا اللى عايزينه و يرموا الباقى فى الشوارع تتطاير من حولنا فى منظر كارثى

عدد الردود 0

بواسطة:

اكرم

سياده الرئيس

وهو المطلوب اثباته تحديدا للناس كلها

عدد الردود 0

بواسطة:

اسماعيل

نقطةة فاصلة فى محاربة الفساد

كدا ياريس انت صح الصح الناس اللى اتعودت على مص دم الغلابة لابد من ردعهم وردع المتواطئين معهم اموال الدولة لن يكون مباح من اليوم

عدد الردود 0

بواسطة:

saadbady

بسى الى زرع وصلح من قبل 10 سنين واتخرب بيته وطبقا للفانون

يبقى حرام حرام

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد على

قرار صاءب من الرءيس

لقد أصبت يا سيادة الرئيس . ليس المطلوب أرض الدولة فقط ولكن اى أرض مغتصبه تم وضع اليد عليها سرقة . ولا قبل ايه حجج لتبرير وضع اليد والسرقة حتى ولو ممزرعه. لأنها مغتصبه فى الاصل . هو سرقة بوضع اليد . ارفع الظلم عن كافة إلا الأراضى المسروقة بوضع اليد يا سيادة الرئيس . ليس أرض الدولة فقط ولكن أرض اى مصرى اغتصبت أرضه بوضع اليد. هذه سرقة ووضع اليد تبرير للسرقة. يا قضاة يا أصحاب العدل.أين العدل بأخذ حق الغير بوضع اليد اغتصابا . الله معك يا سيأدى الريس ليس فقط أرض الدولة . لأنها أرض مصريين أيضا وتم أغتصابها كذلك بوضع اليد من مافيا الأراضى بوضع اليد سرقة .

عدد الردود 0

بواسطة:

جمعه الشوان

خط قطار الشحن بالمعادى

الاراضى التى على جانبى خط القطار المخصص للشحن من البساتين حتى العرب كله استولى عليها الشعب ومش مهم القطار يعدى . اما خط القطار فى مايو الشعب بعد ان اخذ السلك الكهربى النحاسى المعلق الحكومة نفسها رفعت القضبان ((بلا خط بلا كلام فارغ ))

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

اللة ينور ياريس

ربنا معاك في اصلاح البلد. و احنا كلنا معاك

عدد الردود 0

بواسطة:

Hassan

ربنا معاك

الله يقويك، تحيا مصر.

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة