خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

ياميش رمضان.. لمن استطاع إليه سبيلا

الأربعاء، 10 مايو 2017 09:20 ص
ياميش رمضان.. لمن استطاع إليه سبيلا ياميش رمضان
كتب وتصوير ـ كريم عبد العزيز

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

مع استعداد المصريين والأمة الإسلامية للموسم الرمضانى، يبحث الناس عن ياميش رمضان والمكسرات والحلوى الخاصة بهذا الشهر، كنوع من أهم الطقوس الرمضانية المتعارف عليها.

ولكن فى ظل ارتفاع موجة الأسعار الرمضانية، يعتبر الياميش هذا العام من السلع غير المتوفرة للجميع، نظراً لزيادة أسعارها المبالغ فيها عن كل عام.
حيث يتراوح سعر الياميش فى الأسواق ما بين 124 جنيها للكيلو لعين الجمل بقشرة و116 جنيها لكيلو بندق بقشرة و104 جنيهات لكيلو لوز بقشرة و110 جنيهات لكيلو المشمشية التركى و96 جنيها لكيلو التين السورى.

وتصدر مسلسل ارتفاع الأسعار فى "عين الجمل" الذى وصل الى 250 جنيها للكيلو و210 جنيهات لكيلو البندق المقشر و240 جنيها لكيلو اللوز المقشر و76 جنيها لكيلو الزبيب الجامبو و60 جنيها لكيلو الزبيب البناتى.

ياميش رمضان (1)
 
 
ياميش رمضان (2)
 
 
ياميش رمضان (3)
 
 
ياميش رمضان (4)
 
 
ياميش رمضان (5)
 
 
ياميش رمضان (6)
 
 
ياميش رمضان (7)
 
 
ياميش رمضان (8)
 
 
ياميش رمضان (9)
 
 
ياميش رمضان (10)
 
 
ياميش رمضان (11)
 
 
ياميش رمضان (12)
 
 
ياميش رمضان (13)
 
 
ياميش رمضان (14)
 
 
ياميش رمضان (15)
 
 
ياميش رمضان (16)
 
 
ياميش رمضان (17)
 
 
ياميش رمضان (18)
 
 
ياميش رمضان (19)
 
ياميش رمضان (20)
 
 
ياميش رمضان (21)
 
 

 

 

 


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

أسامه

خطأ

الأسعار المعروضة لربع الكيلو و ليست للكيلو!

عدد الردود 0

بواسطة:

عمر

بلاش ياميش رمضان

من غير اللائق تشبيه الاكل ( ياميش رمضان ) بعبادة و ركن من اركان الاسلام. "‏ ولله على الناس حج البيت من استطاع إليه سبيلا ومن كفر فإن الله غني عن العالمين" ‏(‏ آل عمران‏:97)‏ بلاش ياميش رمضان السنة دى . شوفوا اسعار السكر الاساسية السكر و الزيت و الارز.

عدد الردود 0

بواسطة:

زيزو

نبطل طفاسه بقه،حاجات ولا ليها أى لازمة وموجودة طول السنة اشمعنا فى رمضان؟؟!!

كفاية كيلو بلح و ربع كيلو لوز مقشر او ثمن عين جمل لزوم القطايف مرة والا مرتين فى رمضان، ومرتين كنافة وزلابية من عند الراجل اللى على الناصية، وسيبك من قمر الدين السخيف اللى بيجيب حموضه ولا ليه اى لازمه ولا فى اتقل من دمه!!!!، ايه القراصية والتين والمشمش؟؟!!! حاجات سخيفه جدا وتجيب حموضه فى الجر ده وتفضل فى درج التلاجة للسنة الجاية!!! كفاية شوية كركديه وعرق سوس والا علبتين عصير وخلص رمضان وكل سنة وانت طيب وربنا يتقبل، مش فاهم انا فى ايه؟؟ّ!!! ايه الطفاسه دى؟؟!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

مسلم

ما ينفعش هذا العنوان علشان التلاعب بالفاظ القران الكريم واستخدامه لسخرية من امور دنيوية خطأ كبير

عدد الردود 0

بواسطة:

Ahmad

مصر بتحارب

يا أهل مصر .. مصر في حالة حرب .. بلاش الناس الفارغه تلهينا عن بلدنا .. اذا ضاعت مش حنلاقي مكان .. من يومين الإبراشي عامل تقرير عن غلاء الأسعار وجايب ناس بتصرخ وتلطم .. طيب قصدك ايه يا ابراشي من كده .. ما كل الشعب عارف وبيسمع اننا في انهيار اقتصادي ولازم نتحمّل ونصبر عشان نعدي من الأزمة .. عايز البلد تولع .. وعلى فكره مش الإبراشي لوحده .. الكل راكب الموجه وعامل فيها الخضره الشريفه .. وكلهم اصحاب ملايين . والأفضل من الهري ده كله .. يعملو برامج توعيه للمرور أو برامج ثقافية مفيدة للشعب .

عدد الردود 0

بواسطة:

محنك

في حد بيشترى اللوز والبندق والكاجو وعين الجمل بالكيلو

في حد بيشترى اللوز والبندق والكاجو وعين الجمل بالكيلو ما هو لازم يعرضه بالنص كيلو والربع كيلو

عدد الردود 0

بواسطة:

صفوت نظير

هل يمكن؟

هل يمكن الصيام بدون الياميش؟!! إحنا الحقيقة في مصر شعب بتاع بدع وتحابيش كثيرة .. يا سادة يا كرام الصيام صيام ولا داعي لهذه الكلفة الباهظة والغير محتملة وغير المسبوقة !! شهر زهد وتقشف فلماذا الفشخرة والسفه في الصرف؟!! لقد حولنا الشهر الذي عنوانه صيام إلى شراهة في الأكل وتحميل ميزانية الدولة وميزانية البيوت الأعباء الجسيمة!! لماذا كل هذا؟!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

Lolo

3

كل سنة نجيب التين والقراصيا وقمر الدين ونتركهم في الثلاجه ونعمل مشروبات سريعة التحضير بس كنا بنجيبهم كإن الصيام مش هيتقبل بدونهم مع اني اصلا لا آكل غير البلح بالماء !! وعلى الرغم من مآسي الغلاء إلا أنه علمنا ألا نشتري سوى الذي نحتاجه فقط ، يا اخ زيزو كلامك حكم والله وهنفذه بس خلينا في العرق سوس ، كركديه ايه في رمضان؟ ، كل سنه والجميع بخير وصحة وسعادة.

عدد الردود 0

بواسطة:

فتحى محمد

اهلا بشهر الصيام

للاسف الناس حولوا الشهر الفضيل من شهر الصيام والعبادات والتقرب اكثر من الله إلى شهر للطعام والأكل بشراهة والشراب، والحمد لله على النعمة والرضا فانا واسرتى ناكل اقل فى شهر رمضان واوزاننا تقل وصحتنا تكون افضل ولا نشترى اى شيء جديد فى الغذاء فى هذا الشهر الا التمر وبعض الكنافه، وما نشاهده من الاستعدادات فى الأسواق ليس له علاقه بشهر رمضان ولكنه عادات وتقاليد تحتاج للتغيير وكل عام وانتم بخير

عدد الردود 0

بواسطة:

هاوى

الموضوع فيه اسعار

والصور اسعار تانية خالص

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





لا تفوتك
الرجوع الى أعلى الصفحة