خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة
عفوا.. لا يوجد مباريات اليوم

تفاصيل مصرع لص فى "كمين قاتل".. والمتهم: البطاريات غالية واتسرقت مرتين

الإثنين، 03 أبريل 2017 06:00 م
تفاصيل مصرع لص فى "كمين قاتل".. والمتهم: البطاريات غالية واتسرقت مرتين بطارية سيارة - إرشيفية
المنيا – حسن عبد الغفار

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

لم يجد السائق وسيلة للحفاظ على سرقة بطاريات سيارته المتكررة إلا بتوصيلها بالكهرباء، لعمل مصيدة للسارق الذى يترقبه ويصر على سرقته اللص عندما قرر سرقة بطارية السيارة لم يكن يعلم أن جاره السائق البسيط لا يستطيع دفع ثمن البطارية للشركة التى يعمل بها خاصة أن الشركة ألزمته سابقا بدفع ثمن البطارية.

وجد السائق نفسه أمام خيار واحد حتى يصطاد لص البطاريات وهو توصيل السيارة بالكهرباء، فكان يقوم بتوصيلها فى ساعة متأخرة من الليل ثم يفصلها صباحا، ورغم أن كهربائى السيارات أكد أنه من المستحيل أن يتم توصيل الكهرباء للسيارات.

البداية كانت بلاغ إلى قسم شرطة ملوى يفيد بوجود جثة خلف مساكن المصرف القبلى ولا توجد إصابات ظاهرة لشخص فى الثلاثينيات أعرج يرتدى جلبابا وممسكا بعصا خشبية فى أرض زراعية، وبالانتقال والفحص تبين أن الجثة لشخص يدعى "محمد .ط.ع" لص وسبق اتهامه فى واقعتين سرقة حديد وبجواره بنسة حديدية ودراجة هوائية "عجلة" وفوقها جوال فارغ.

على الفور تم تشكيل فريق بحث من قسم ملوى برئاسة المقدم حاتم وجيه رئيس مباحث القسم والملازم أول أحمد يحيى والنقيب عمرو فتح الله لكشف غموض الواقعة وكشف لغز الجريمة وقامت المباحث بسؤال الجيران فى المنطقة كشهود ومن بينهم مرتكب الواقعة المتهم والذى أنكر رؤيته للجثة سابقا رغم أنها توجد أمام منزله وكانت التحريات كشفت أن المجنى عليه هو أحد جيران المتهم، وبورود المعلومات كشفت أن مرتكب الواقعة هو السائق الذى تم استدعاؤه كشاهد، وبسؤاله قرر أن سيارته تابعة لإحدى الشركات وأنه يعمل عليها سائقا تحمل رقم 1876 نصف نقل وبها بطاريتان قيمة الواحدة 1500 جنيه، وقد تم سرقتها مرتين، وفى كل مرة ألزم بدفع ثمن البطاريات من مرتبى.

وأضاف قررت أن أوصل الكهرباء للسيارة فقمت بعمل شبكة أسلاك أسفل السيارة وتوصيل معزز كهرباء خارجى من شقتى وأقوم بتوصيل الكهرباء للسيارة الساعة الواحدة ليلا وأقطع عنها الكهرباء السادسة صباحا أثناء الذهاب للعمل خشية على الأطفال.

وأوضح المتهم فى أقواله فى محضر الشرطة بقسم ملوى، أنه نزل إلى أسفل فى يوم الواقعة فوجد اللص تحت السيارة وممسك سلك الكهرباء فأخذت أسحبه حوالى 10 أمتار إلى الأرض الزراعية وذهبت إلى العمل، وأضاف أنه قام بتوصيل الكهرباء للسيارة منذ شهر تقريبا.

وعن كيفية توصيل الكهرباء للسيارة قال المتهم: قمت بعمل شبكة من الأسلاك ووضعتها أسفل السيارة موصل بسلك كبير من شباك المطبخ بالشقة على السيارة وأول ما أستيقظ من النوم أغلقه وذلك للتعرف على السارق.

يقول المقدم حاتم وجيه رئيس مباحث قسم ملوى: إن الجريمة كانت غامضة وهى أول مرة تحدث، وأضاف أحضرت كهربائى سيارات، فأكد لى استحالة توصيل الكهرباء للسيارة، مما زاد من صعوبة الأمر ولكن من التحريات وجمع المعلومات توصلنا لصاحب السيارة وهو السائق، حيث كشفت لنا المعلومات أن اللص هو أحد جيران المتهم وأنه أعرج ومتهم فى واقعتين سرقة سابقا ولم يستغرق معنا ذلك أكثر من 12 ساعة وخاصة بعد أن قرر الطب الشرعى فى تقريره أن المجنى عليه توفى صعقا بالكهرباء.

فكان الضوء مسلط على جاره صاحب السيارة وبالفعل تم ضبطه واعترف بالواقعة وتم ضبط السلوك المستخدمة فى كهربة السيارة والتحفظ على السيارة وأحالته إلى النيابة العامة بتهمة القتل العمد.

ولفت أن المتهم مثل الجريمة أمام النيابة وكيف أنه حاول إخفاء معالم الجريمة بمحاولة إبعاد اللص المجنى عليه عن سيارته.

وفى نفس السياق تباشر النيابة التحقيق فى الواقعة وأمرت بحبسه على ذمة التحقيق مع مراعاة التجديد له فى الميعاد.


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

Yossry Helal

كلب وراح..

هو يعنى لما الحرامى اللى مات داه سرق البطارية من الراجل مرتين قبل كده كان كويس و لما الحرامى داه اتقفش واتكهرب وهو بيسرق يبقى التانى قاتل بالعمد؟ ده حرامى ولما حاول يسرق ومات يبقي كلب وراح.

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

نعم

عاوزين صاحب العربية يعمل إيه طالما مبيجيش حقه وبعدين القتيل حرامي يعني كتر خيره نجي الناس من شر الحرامي لان القضاء مش فاضيلنا

عدد الردود 0

بواسطة:

نبيل على محمود

سنة مع ايقاف التنفيذ

الحرامى الوسخ يستاهل . حرامى غير شريف بيسرق جاره .

عدد الردود 0

بواسطة:

مجد

الله يكون في عون القاضي و يسدد خطاه و ينزل عليه حكمة سليمان عليه السلام

اللي هينظر القضية الغريبة دي .. بجد حاجة صعبة اوي لكن لابد من حكم علي المتهم علي الاقل لانه اخفي و انكر و نقل الجثة من موضعها .. يمكن لو كان اعترف مباشرة كان افضل له ..

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس هانى

السائق ده بطل واللى عمله يدرس

راجل ويدافع عن ممتلكاته يعنى لو واحد مثلا عنده فيلا وركب لها باب مكهرب أو حط كهربا على السور وجه حرامى ينط على الفيلا ومات يقبضوا على صاحب الفيلا ولا إيه ولا علشان السواق ده غلبان يعنى ..

عدد الردود 0

بواسطة:

الفعل ورد الفعل

اا

هل قام سائق السيارة بالإبلاغ عن سرقة بطارية السيارة في المرتين السابقتين ؟ وهل تحركت بنفس الكفاءة والسرعة عند موت الحرامي ؟ لو كانت الشرطة تستجيب للبلاغات باهتمام حتى لو كانت من وجهة نظرهم تافهة وكان فيه أحكام رادعة ماكانت هناك جرائم بهذا الكم . السائق على حق في حماية السيارة كيفما شاء لأنه ليس من الوارد أن يقوم شخص بالبث وسرقة ممتلكات الآخرين .

عدد الردود 0

بواسطة:

wael

لا تعليق

التعليقات كلها بتأيد ما فعلة السائق ..دون النظر لأي اعتبارات أخري ... يا ساده السائق بيقول انه بيوصل الكهربا ليلا وبيفصلها صباحا يعني العربية بتكون مكهربا واي حد حيلمس العربية هيتصق . السواق م فكرش في لحظة انه ممكن أي حد مالوش ذنب وهو معدي يلمس العربية ايه التفكير ده ..يا سيدي اعمل ده جوة شقتك في بيتك مش في الشارع عشان تأذي خلق الله في أكتر من وسيلة امان سواء انذار تربطها بسلاسل حديد أي حاجة ..ولا انت مخك اشتغل بس في الاذية وبعدين لو افترضنا ان الراجل اللي مات ده ايده جات بالصدفة علي العربية ومطلعش هو السارق ايه موقفك ....انا لو قاضي هطبق عليك اقصي العقوبة عشان اللي ذيك انت وأمثالك

عدد الردود 0

بواسطة:

aa

حقة انة يدافع عن مالة

براءة وإعدام القتيل

عدد الردود 0

بواسطة:

سكر

سكر

لوكهربناالحراميه البلدكلها هتموت

عدد الردود 0

بواسطة:

مدقق

للتوضيح التعليق 7

ياريت حضرتك تقرا الخبر تانى - السائق عمل شبكة من الاسلاك اسفل السيارة وقام بتوصيلها بسلك كهرباء - يعنى لو اى حد لمس السيار مش هيكهرب الا لو كان قاصد انه يجلس اسفل السيارة لفتح كبوت العربية لسرقة البطارية - شبكة الاسلاك المكهربة اسفل السيارة بعيد عن اى انسان يلمس السيارة من اعلى - ياريت تكون واضحة

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





لا تفوتك
الرجوع الى أعلى الصفحة