خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

وزير الصحة لـ"اليوم السابع": تلقينا 80 طلبًا لإنشاء مصانع لإنتاج الأدوية

الأربعاء، 29 مارس 2017 09:18 ص
وزير الصحة لـ"اليوم السابع": تلقينا 80 طلبًا لإنشاء مصانع لإنتاج الأدوية د. أحمد عماد وزير الصحة
كتب وليد عبد السلام

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
أكد الدكتور أحمد عماد، وزير الصحة والسكان، أن هناك 80 طلبًا لإنشاء مصانع لإنتاج الأدوية، تقوم بدراستها الإدارة المركزية لشئون الصيدلة، ما يعنى أن هناك مصانع تحت الإنشاء، وهو ما يؤكد أن مجال صناعة الأدوية جاذب للاستثمار.
 
وأضاف وزير الصحة والسكان فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن الدولة لديها رؤية لتطوير صناعة الدواء، ورفع كفاءة المنتج المحلى، مشيرًا إلى ضرورة عودة الدواء المصرى للمنافسة فى الأسواق العالمية.
 
وأوضح أن الفترة المقبلة ستشهد تعاون بين الجهات المعنية على رأسها وزارة الصحة لصياغة استراتيجية، لإعادة بناء صناعة الدواء محليا.
 
 

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

طبيب صيدلي

يا كذاب يا فاشل

المصانع اللي بيتكلم عنها تعبئة و تغليف لا أكثر إنتاج أية بس يا أبو إنتاج كفانا تضليل اعلامي .. دة انت اصلا ما عندكش مصانع انتاج المواد الخام للادوية و لا استخلاصها .. دة بلاغ للنائب العام بتهمة اثارة البلبلةو التضليل علي الشعب و الكذب و تدنيس القسم امام السيسي .. من الآخر كلة بيشتغل الشعب .. هو الكلام علية جمرك ؟؟!! شعب جاهل و حكومة شريف فاسدة أصلا و الدليل وزير الصحة الفاشل و الكاذب و الله حنحاكمك و الله ما حنسيبك إلا وأنت في السجن و خلي السيسي ينفعك وقتها قسما بالله الثورة قادمة قريبا جدا جدا بسبب حكومة شريف و وزارة الصحة خصيصا التي تتعمد التطهير العرقي للشعب

عدد الردود 0

بواسطة:

pepo

تسلم

تسلم يا رقم 1 و ربنا يديك الصحة

عدد الردود 0

بواسطة:

pepo

تسلم

تسلم يا رقم 1 و ربنا يديك الصحة

عدد الردود 0

بواسطة:

مش مهم

الى تعليق رقم 1

الصيدليات يباع فيها كل شىء الان ( بامبرز - شامبوهات - خردوات - معاجين اسنان وحلاقه - اعشاب ) وخلافه ... ناقص يتباع فيها الزيت والسكر ... على كده ياثورى ياللى عايز تحاكم الناس الشغاله بتدفعوا ضرائب على شغل البقاله والخردوات بتاعكم .. وبالمناسبه متنساش تحط تلاجة حاجه ساقعه قدام الاجزاخانه يا بارد اذا كان هذا حقكم فمن حق محل الخردوات يبيع دواء عنده ويشغل صيدلى زيك عنده .. مش كده ولا ايه؟

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة