أستاذ نساء: الحقن المجهرى موضة العصر بين حديثى الزواج وأعلى نسب نجاحه 50%

الجمعة، 10 فبراير 2017 10:00 ص
أستاذ نساء: الحقن المجهرى موضة العصر بين حديثى الزواج وأعلى نسب نجاحه 50% دكتور محمد يحيى
كتبت أمنية فايد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
 
قال الدكتور "محمد يحيى"، أستاذ أمراض النساء والتوليد والعقم كلية طب جامعة عين شمس، إن هناك موضة أخذت فى الانتشار حاليا فى مجتمعنا المصرى وهى اللجوء للحقن المجهرى فى حال عدم الإنجاب طبيعيا خلال الأشهر الأولى للزواج. 
 
 
وتابع أستاذ أمراض النساء والتوليد، خلال المؤتمر الثالث السنوى للمؤسسة المصرية لطب الجنين، أن هناك اعتقادا خاطئا شائعا بين الفتيات حديثى الزواج، وهو أن الحقن المجهرى أو أطفال الأنابيب، هو الحل السحرى الذى يمكن أن تعتمد عليه للإنجاب سريعا بعد الزواج، وهو الخطأ الذى يعرض صحتهن للخطر، ويفضل اللجوء إلى الحلول البديلة فى البداية، وإذا كان هو الحل الوحيد علينا القيام به تحقيقا لرغبة الأم.
 
 
وأرجع الدكتور "يحيى" السبب فى انتشار هذا المعتقد إلى ترسيخ بعض الأطباء هذه الفكرة بالطريقة العملية بتشجيع النساء على إجراء هذه العمليات، وكما نعرف لكل عملية جراحية بعض المضاعفات والتى تختلف من سيدة لأخرى.
 
 
وأضاف، تعتقد النساء أيضا أن نسبة الحمل بالحقن المجهرى ليست 100% ولكن النسبة فى أفضل الأحوال هى 50% وما يقال عن نسب النجاح التى تخطت الـ70% غير صحيح فى كل دول العالم.
 
 
ونصح الدكتور "يحيى" النساء بأهمية الانتظار، وإجراء كل العلاجات الدوائية قبل الإقبال على عملية الحقن المجهرى. 
 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 1

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

اللى معاه قرش محيره !!

المثل الشعبى بيقول , اللى معاه قرش محيره يجيب بيه حمام ويطيره , الزوجين يبقوا متجوزين من شهرين تلاتة وعاوزين يعملوا حقن مجهرى !! مفروض علميا ان الزوجين علشان يقلقوا من تأخر الحمل لازم يكون مر على زواجهم عامين كاملين كانوا خلالهم مقيمين مع بعض باستمرار وبينهم علاقة زوجية منتظمة ومحصلش حمل طبيعى , لو الزوجة سنها كبير يعنى فوق الخمسة وتلاتين بنختصر المدة دى لسنة , مش اقل من سنة , انما اللى بيحصل من ان الزوجين يكونوا مبقالهمش شهرين تلاتة متجوزين ورايحين للطبيب مش علشان يسألوه هما مخلفوش ليه حتى , لأ دول رايحين مقررين يعملوا حقن مجهرى !! دول فعلا ناس معاها فلوس مش عارفة تعمل بيها ايه !!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة