الصحة لـ شيرين عبد الوهاب: نسب الإصابة بالبلهارسيا 0.2% ومستمرون فى مكافحتها

الثلاثاء، 14 نوفمبر 2017 06:25 م
الصحة لـ شيرين عبد الوهاب: نسب الإصابة بالبلهارسيا 0.2% ومستمرون فى مكافحتها شيرين عبد الوهاب
كتب وليد عبد السلام

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكدت وزارة الصحة والسكان ردا على تصريح شيرين عبد الوهاب بأن "اللى يشرب من النيل يصاب بالبلهارسيا" خلال حفلها الأخير بلبنان، على أنها حققت نجاحا فى خفض معدل انتشار البلهارسيا إلى حوالى 0.2%.

 

وأوضحت الدكتورة آيات عاطف، رئيس الإدارة المركزية للأمراض المتوطنة بوزارة الصحة، أن الوزارة مستمرة فى مكافحة هذا المرض إلى أن يتم القضاء عليه نهائيًا عام 2020 وفق خطة واستراتيجية محكمة يشرف عليها الدكتور أحمد عماد وزير الصحة.

 

وشددت عاطف، على أن وزارة الصحة توفر عقار البرازيكوانتيل لتجريع المصابين بالمرض بالمجان، لافتة إلى أن إدارات المكافحة مستمرة وتسير بشكل منتظم وتابعت هناك نظام قوى لترصد المرض والسيطرة عليه.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

مجدى

هههههههههههه

على فكرة يا شيرين انتى محتاجة لطبيب أمراض نساء و ولادة لتشخيص مرضك بالضبط الذى اصابك بعد فترة من طلاقك

عدد الردود 0

بواسطة:

دكتور محمد جيييم

الصحة (العبيطة) ترد . ومن قال أن شرب الماء ، يصيب بالبلهارسيا ولو حتى واحد فى المليار؟!

الإصابة ياوزارة الصحة لا تتأتى إلا من خلال إختراق الجلد ، ومن بين أصابع القدمين أو اليدين . وفى المناطق الضحلة التى تنعدم فيها التيارات المائية ، أو جريان الماء . يعنى المناطق التى يستقر فيها القوقع الحاضن لطور من أطوار طفيل البلهارسيا . إشر لو سمحت ، علشان نشرح لإخواننا فى وزارة الصحة !!!

عدد الردود 0

بواسطة:

حاتم ارابيسك

نداء هام الى جميع المصريين

تمنع منعا باتا من الايجار للحفلات الرسمية والخاصة والقرى والنوادى والليالى الاحتفالية هذه الاورزاقية بائعة الكُورات .مطربة الصدفة .

عدد الردود 0

بواسطة:

اشرقت

الى وزارة البلهارسيا

نسبه معقوله ومحبوكه نشكر وزاره الصحه على حسن الاستماع وتقبل النقد.ونشكر الاستاذه شيرين لولاها لماعرفنانسبه البلهارسيا في مياه النيل بس عايزين نعرف نسبه الكلور والشبه في المياه كام لوسمحتم نرجوا رد من الجهات المختصه ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

صريح

عايزين كام مطربه تانيين او ممثلات يعملوا تصريحات شاذه كده علشان كل وزاره ترد

هههههه والبلهارسيا عايزه وزارة صحه مستورده تعرفنا ماهيتها ومدى خطورتها وازاى الانسان يتجنبها ... وياريت وزارة الصحه يكون لها كتاب مدرسى يردس للتلاميذ فى خامسه ابتدائى عن بعض الامراض المعديه وطرق علاجها وكيف يتجنبها الانسان.. احنا عايزين حد ينقدنا عشان نعرف اين هى اخطآؤنا ونعرف نحلها ..

عدد الردود 0

بواسطة:

د. محمد ابو السعود

شيرين ياريت بس تغنى

كل ماتفتحى بقك باى شىء غير الغناء تقولى كارثة ارحمى نفسك وارحمينا معاكى واللى غلطتى فيها المرة دى مصر لانك جاهلة ولو كنتى حضرتى درس البلهارسيا كنتى عرفتى ان القوقع المسؤول المرض لايتواجد فى المياه الجارية متل نهر النيل و البلهارسيا لاتنتقل بالشرب. ولكن عن طريق الجلد

عدد الردود 0

بواسطة:

محمودالتهامى

مقرفة

اسألوا هى تربت فين وكانت تشرب اية ولا خلاص شبعت به ما كانت جربانة وبقت معاها فلوس والشرب مية معدنية الشبع من بعد جوع مشكلة ودى جربانة

عدد الردود 0

بواسطة:

نور

اخص

اخص عليكي وعلى إللى يسمعك ولا يبص في وشك .اصلك جاية من باريس الله يرحم أول ماظهرتي وكان منظرك يقرف الكلب إ.للى عمل منك نجمه شعب وبلد النيل إللى مش عاجبك جاتك القرف

عدد الردود 0

بواسطة:

مصراوي

متسرعه في الاجابه ولا تعرف ان تنتقي ماتقوله والصمت لك احسن ولكن

لن ننسي عبدالحليم حافظ واسباب مرضه ولكن كان زمان يمكن تكون الحال احسن الان ولكن مهما كان فلا يجب التسرع في الرد بتهور تحتاجين دروس في الحياه وكيف تتكلمين ومتي ومتي تصمتين وتردين بابتسامه حين لاتجدين رد او استهلكي وقتك في ابتسامه ثم الرد بدبلوماسيه تحتاجين حصص كثيره في الحياه

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة