خالد صلاح

"ثورة غضب" ضد شيرين عبدالوهاب بعد إساءتها للنيل.. رواد السوشيال يشنون هجوما عليها ويطالبون بمحاسبتها على زلات لسانها المتكررة.. و"بشرب من نيلها ومش هسمع شيرين" يتصدر تويتر.. ودعوات بمقاطعة أغانيها وحفلاتها

الثلاثاء، 14 نوفمبر 2017 12:56 م
"ثورة غضب" ضد شيرين عبدالوهاب بعد إساءتها للنيل.. رواد السوشيال يشنون هجوما عليها ويطالبون بمحاسبتها على زلات لسانها المتكررة.. و"بشرب من نيلها ومش هسمع شيرين" يتصدر تويتر.. ودعوات بمقاطعة أغانيها وحفلاتها شيرين عبد الوهاب


كتبت مريم بدر الدين

اعتادت شيرين عبد الوهاب على إثارة الجدل من وقت لاخر، مما يتسبب فى شن هجوم حاد عليها، وأقل ما يطلق عليها أنها لا تتعلم من الدرس، مما يجعلها تقع فى نفس الخطأ مرارا وتكرارا، ولكن أخر ذلات لسانها هذه كما تدعى، طالت أحد أهم المعالم الهامة فى مصر والتى تغنت بإسمه من قبل.

قامت شرين بإثارة غضب كبير فى كافة مواقع التواصل الإجتماعى، بعد أن سخرت من مياه نهر النيل، وقولها صراحة أن من يتناول مياه نهر النيل ليشرب منها يصاب بمرض البلهارسيا، وهو ما أثار غضبا كبيرا ضدها بسبب سخريتها للمرة الثانية من بلدها واحد من أهم المعالم التى تمثل مصر ومكانتها بين جميع دول العالم.

ودشن عدد من رواد السوشيال ميديا، هاشتاج "#بشرب_من_نيلها_ومش_هسمع_شيرين" للرد على تصريحات شيرين المهينة، وطالبوا من خلاله بمقاطعة شيرين ومحاسبتها على ذلاتها التى لا تنتهى، معربين عن غضبهم من سلوكيات شيرين التى لطالما تبرر تصريحاتها على أنها زلة لسان وتبادر بالاعتذار، ,أن الاعتذار هذه المرة غير مقبول لأنه إهانة لمصر.

 

التريند
التريند

 

فقالت عفاف عبد التواب :"مطربين كتير أجانب بيحبوا مصر وبيغنوا لها من قلوبهم اخص عليكي  @sherine ، فيما قال شريف مسعود :" مش عارف امته هتمسكى لسانك وتفكرى قبل ماتكلمى غلطاتك كترت وهتبقي مكروهه من الكل حتي لو بحسن نيه خليكى فى الاغانى وبس".

1
 

التعليقات على الهاشتاج
هجوم كبير على شيرين
هجوم كبير على شيرين

 

بينما قال مصطفى الحوت :" نفسى تطلع تغنى وهى فايقه بدل ما كل مره تغلط و تانى يوم تنزل اعتذار"، وكتب أحمد :"غلطاتك كترت أوى فى كل حفلة لازم تغلطي غلطة ومش أى غلطة.. أنا شايف أنك تطلعى تغنى وبس متفكريش تهزرى ولا تتكلمى ولا تقولى أى حاجه غير أنك تغنى بس.. ويبقا أحسن لو ريحتى فترة كدا فى البيت على ما تكبرى وتعقلى".

تعليقات رواد تويتر على تصريحات شيرين
تعليقات رواد تويتر على تصريحات شيرين

 

وكتبت دونا سعد :" شفتوه للمقطع أنا حسيت شيرين كان بدها تستخف دمها بس المفروض يكون عندها نباهه وحسن رد كيف بتحكى عن النيل هيك والحق عالعالم ياللى ضحكوا بالمسرح المفروض زعلوا".

4

فيما قال هيثم :" أنا ضد #الهاشتاج ده لأن شخصية مثل #شيرين_عبد_الوهاب ليست جديرة بإعطائها اهتمام بعدما تطاولت على #مصر و أهانتها، لقد فقدت عقلها و أصبحت فى #سكر عقلى دائم يفقدها تحمل مسؤولية ما تقول أنصحها بالإعتذار و الصمت إلى الأبد و زيارة #طبيب_نفسي بشكل #عاجل".

 وطالب نشطاء آخرون بمحاسبة شيرين على سخريتها من بلادها، مؤكدين أن مصر التي تسخر منها بسببها أصبحت المطربة المعروفة شيرين.

وهذه ليست المرة الأولى التى تخطئ فيها شيرين علنياً بتعليقاتها، حيث أخطأت من قبل فى لقب الملكة رانيا، وأطلقت عليها "الأميرة رانيا"، كما أنها أغضبت جمهور عمرو دياب بتصريحاتها السلبية عنه خلال تواجدها فى حفل زفاف كندة علوش وعمرو يوسف، فضلاً عن مشاجراتها المتكررة مع الملحن عمرو مصطفى.

5
5

 

603a98784f
 

 





التعليقات 0

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود

الناس بره بتعمل ايه واحنا المصريين بنغنى ونرد على نفسنا افيقوا يا بشر

لأول مرة.. "ألستوم" الفرنسية تطلق قطار يعمل بالهيدروجين لمكافحة التلوث مكافحة التلوث واحنا عندنا كل حاجة ملوثة بما فيها مياه النيل

عدد الردود 0

بواسطة:

صافي

قلة الاصل

دي حاجة طبيعية من واحدة زيها ومصر دي هي اللي خلتها كدة . والواطي هيفضل طول عمرة واطي . وياريت يتخذ قرار معها يستحق قيمة الاهانة دي منها .

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد السيد

ليه بتعيشي فيها

لما مصر ميتها وحشة ابقي روحي عيشي في حتة تانية يكون ميتها احلي وهواها أنقي وكمان نستريح منك ومن كلامك.

عدد الردود 0

بواسطة:

د / خالد هدهود

شريين ....... والايدز

منذ عام تقريبا وفى جلسة خاصة مع اصدقائها المقربيين باحت شريين لصديقتها المقربة ( م . ح ) أصابتها بمرض نقص المناعة ( الايدز ) وهو ما اوضحه تحاليل الدم الذى اجرته فى الخارج ( يوجد copy منها ) وبالتالى يجب عزل شيرين فى مستشفى حميات العباسية حماية لبناتها وأقاربها وأصدقائها رحمة بهم ولعدم نشر العدوى .

عدد الردود 0

بواسطة:

ehab

اللى ينسى اصله

شرين انسانة لايلام عليها لان فى ناس تستمع اليها ولو شوفنا الصور بتاعتها هى وتامر حسنى نجد ان تامر حسنى لم ينسى اصله ولم يشتم او يسب فى مصر اما شرين فياريت ترجع كده شويه لزمان وتروح تشوف شكلها كان ايه فى فيلم ميدو مشاكل كانت عبارة عن واحده مسلوعة ولاشكل ولاصوت بس الفلوس و السفر امريكا والجنسية الامريكية بتنضف الشكل بس علشان من فات قديمه تاه . وهى شرين كده تاهت خلاص وبلارجعة وياريت تعمل حفلاتها فى امريكا وماتدخلش مصر تانى علشان البلد دى اللى عايز يعيش فيها ياخدها كلها حلو مع وحش ماينقيش احنا كده اللى يتعامل معانا يعيش عيشتنا . وياريت تبطل تغنى علشان انا واحد من الناس مابحبش صوتها خالص وربنا يتوب علينا من الاشكال قليلة الاصل دى .

عدد الردود 0

بواسطة:

على حسن

الواطى ح يفضل واطى

طول عمرها لا تتحكم فى لسانها سواء على المستوى العام او الخاص

عدد الردود 0

بواسطة:

ايمن عبد الله

الى د/ خالد هدهود

يادكتور ده الايدز اللى جاله شيرين مش شيرين اللى جالها الايدز

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد فوزى

محدش هيقدر يعملها حاجة

محدش هيقدر يعمل حاجة لشرين ورونى كدة هى بتعمل اللى هى عايزاه ومحدش يقدر يعملها حاجة جدعة ياشرين اعملى كمان يا أما شاطرة ياشوشو

عدد الردود 0

بواسطة:

طارق عوف

رد علي المدعيه شرين

ده علشان دائما نصفق للجهله الذين لا يعرفون قيمه مصر وأهل مصر الطيبين أهو شوفو نهر النيل وطوله والبلاد التي يمر بها وعمرنا ماسمعنا نسب لنهر النيل الا بمصر مصر اجمل وأعظم بقاع الارض

عدد الردود 0

بواسطة:

Ash

أهل العييب

عا الأصل دور

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة



مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع
الرجوع الى أعلى الصفحة