مش مجدى عبد الغنى.. فيفا يحتفل بهداف مصر الحقيقى فى كأس العالم

الثلاثاء، 17 أكتوبر 2017 02:30 م
مش مجدى عبد الغنى.. فيفا يحتفل بهداف مصر الحقيقى فى كأس العالم عبد الرحمن فوزي
كتب أحمد عصام

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أحيا الاتحاد الدولى لكرة القدم "فيفا" ذكرى رحيل عبد الرحمن فوزى نجم المنتخب الوطنى السابق ومهاجم المصرى البورسعيدى والزمالك الذى توفى قبل 29 عامًا.

عبد الرحمن فوزى
عبد الرحمن فوزى

 

وأعاد حساب الاتحاد الدولى الخاص ببطولة كأس العالم تغريدة النادى المصرى الذى احتفل أمس بذكرى رحيل عبد الرحمن فوزى بصورة للاعب الراحل وخلفه المنتخب الوطنى المشارك فى كأس العالم 1934 فى إيطاليا وعلق عليها قائلا: "الذكرى الـ29 لعبد الرحمن فوزي نجم النادي المصري وهداف مصر بكأس العالم برصيد هدفين سجلهما بمونديال 34 كأول لاعب مصري وعربي وأفريقي يسجل بالبطولة."

ويشار بالخطأ إلى أن مجدى عبد الغنى هو صاحب هدف مصر الوحيد فى كأس العالم، لكن عبد الرحمن فوزى سبقه بتسجيل هدفين فى مونديال 34، لكن لم يتم تسجيل الهدفين تليفزيونيا فى ذلك التوقيت.

 

هدف مجدي عبد الغني أمام هولندا فى مونديال 1990

جدير بالذكر أن عبد الرحمن فوزي سجل هدفين فى كأس العالم 1934 بالمشاركة الأولى للفراعنة كأول فريق عربى وأفريقى ينافس فى المونديال.

 

ولعب كأس العالم وقتها 16 فريقًا وأقيمت كل المباريات بنظام خروج المغلوب، والتقى المنتخب الوطنى مع المجر فى الدور الأول وخسر بنتيجة 4/2 وسجل عبد الرحمن فوزى هدفى الفراعنة، وتوج منتخب إيطاليا صاحب الضيافة باللقب لاحقا على حساب تشيكوسلوفاكيا.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

mohamed

الحمد لله

الحمد لله - خلصنا من ذل مجدي عبدالغني هههههههههه

عدد الردود 0

بواسطة:

اسمى مجدى

عاش أبو الأمجاد

المفروض نعمل حملة ونجمع توقيعات لسحب اللقب من كابتن مجدى عبدالغنى أو نطلب منه عدم الحديث عن هذا الموضوع مرة ثانية أو نمضيه على كمبيالات ....ههههههههههههه يدفعها لو اتكلم وقال انا صاحب الهدف فى كأس العالم ........... عاش أبو الأمجاد

عدد الردود 0

بواسطة:

فتحي حافظ

فين هشام عبد الرسول

هداف تصفيات افريقيا لكاس العالم سنة 90 هو اللاعب هشام عبد الرسول الذي يتجاهله الاعلام اللي كان له الفضل في وصولنا لكاس العالم .. ولما حصل على مكافاة الوصول اشترى سيارة صغيرة عمل بيها حادث اتكسر فيها .. صححوا مش حسام حسن ..

عدد الردود 0

بواسطة:

م / أحمـــد محـــرم

اعلامنا فين

هذه أمور مسجلة فى كثير من وسائل الاعلام ،،، و اعلاميينا 24 ساعة أمام الشاشات ما حدش فتح بقه و لا ما بيقروش

عدد الردود 0

بواسطة:

وطني

أسف مقدماً xD

متخليش حقيقة إكتشاف إن مجدي عبد الغني لا هو أول ولا أكتر هداف مصري في المونديال تنسيك الجول اللي دخله مجدي عبد الغني في كأس العالم سنة 1990

عدد الردود 0

بواسطة:

أشرف محمد سيد

كأس العالم

ياجماعة انا خائف من ان فريقنا لم يأتى بأى هدف فى روسيا وبهذا يبقى ذل مجدى عبى الغنى فينا الله لاقدر

عدد الردود 0

بواسطة:

منين نجيب الصبر

حد بينخرب وراك يا كابتن مجدى--متهيألى كدة والله أعلم لو اتكلمت تانى عن جونك هيترفع عليك قضية تعويض

لية بقى لانك بكدة تنتحل صفة مش بتاعتك زى واحد ناجح والتانى هبر شهادتة منة وقال دى بتاعتى انا اللى نجحت مش هوة والصاق الصفة والالقاب على النفس بغير وجة حق عمل مش ظريف--خليك جدع واطلع واعترف وبكل شجاعة وقول --انا من اليوم لست البطل الوحيد هناك ابطال سبقونى واحرزوا اهداف قبلى--طبعا هذا لا يقلل ابدا من شأنك--بس الراجل الله يرحمة من حق ابناؤة واحفادة أن يحتفوا بة وبتاريخة وليتذكرة التاريخ --كما يرحمنا نحن من هدفك البلنتى اياة--اى نعم انت حطيت الكورة على اليمين--كدة هوة--بس مطلوب شوية عدل--ولا اية رايك يا ابو الكباتن --يالة يالة خليك جدع وانجز وانهى الموضوع بهدوء --ولا احنا هنشكك فى ذاكرة الفيفا اللى انا مش عارف لية متكلموش عن المرحوم عبد الرحمن فوزى الا دلوقتى--مش بقول لك فية حد بينخرب وراك

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة