أكرم القصاص - علا الشافعي

فى النظام الجديد للثانوية العامة.. "التعليم" تلغى ختم رئيس اللجنة وتوزع البوكلت على الطلاب برقم الجلوس.. فتح مظاريف الأسئلة داخل الفصل.. ودقيقة واحدة متوسط إجابة الطالب على كل جزئية من الاختبار

الأحد، 08 يناير 2017 11:04 ص
فى النظام الجديد للثانوية العامة.. "التعليم" تلغى ختم رئيس اللجنة وتوزع البوكلت على الطلاب برقم الجلوس.. فتح مظاريف الأسئلة داخل الفصل.. ودقيقة واحدة متوسط إجابة الطالب على كل جزئية من الاختبار امتحانات الثانوية العامة ووزير التعليم
كتب محمود طه حسين

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشفت مصادر مسئولة بوزارة التربية والتعليم تفاصيل جديدة عن النظام الجديد لامتحانات الثانوية العامة "البوكلت"، وهو دمج كراستى الإجابة والأسئلة فى ورقة واحدة، موضحة أنه سيتم إلغاء ختم اللجنة من على ورقة الأسئلة، والذى كان معمولا به فى النظام القديم للامتحانات، حتى لا يتم معرفة اسم لجنة الامتحانات أثناء التصحيح.

 

وأضافت المصادر، فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، أن دور رئيس اللجنة أيضاً، فيما يتعلق بمظاريف الأسئلة سيتغير، بحيث يتم إلغاء ما كان متبعا فى الماضى، من قيام رئيس اللجنة بفتح مظاريف الأسئلة قبل بدء لجنة الامتحان وتوزيع الأوراق على عدة مظاريف، بحيث تتناسب مع عدد اللجان داخل المدرسة الواحدة، مشيرة إلى أن المظاريف تأتى مغلقة ومشمعة وتصل إلى اللجان بحيث يتم فتحها داخل الفصل بعد بدء اللجنة وتسليم الأسئلة للطلاب.

امتحانات الثانوية العامة
امتحانات الثانوية العامة

وأشارت المصادر إلى أنه سيتم اختيار الأعضاء المشاركين فى امتحانات الثانوية العامة، من ملاحظين ومراقبين، بعناية هذا العام، بحيث يتم استبعاد كل من تم توقيع عقوبة عليه فى السنوات السابقة حتى لو كانت هذه العقوبة مجرد إنذار فقط، مؤكدة أنه تم رفع درجة القرابة للدرجة الثالثة هذا العام، إضافة إلى وضع عقوبات تتعلق بالطالب والمراقب ومن يساهم فى الغش أو الإخلاء بأعمال الامتحانات من خارج لجنة السير.

 

وأوضحت المصادر، أن أسئلة الامتحانات فى نظام البوكلت ستكون مناسبة مع الوقت المحدد للامتحانات، قائلة، الـ" 60 سؤالا سيجيب الطالب على كل نقطة وجزئية فى دقيقة أو دقيقة ونصف على أقصى تقدير، خاصة فى أسئلة الاختيار من متعدد، لافتة إلى أنه سيتم تدريب واضعى الأسئلة على أن تكون الامتحانات واضحة وبسيطة دون تعقيد حتى تتناسب مع الوقت المحدد، وأن يفهم الطالب المطلوب من السؤال دون النظر للبدائل.

 

وأشارت المصادر إلى أنه سيتم وضع أسئلة اختيارية للتعبير حتى يختار الطالب الموضوع الذى يرغب فى كتابته، كما أنه فى مواد الكيمياء والفيزياء سيتم تقسيم السؤال إلى جزأين مستقلين، لافتة إلى أن هذا النظام سيقلل من الأخطاء.

ووزير-التعليم
ووزير-التعليم
 

ولفتت المصادر إلى أن توزيع الأسئلة داخل لجنة الامتحانات سيكون بالترتيب، بحيث يتم توزيع الـ"4 نماذج" على الطلاب بالترتيب، فعلى سبيل المثال لو أن النماذج عبارة عن "أ، ب، ج، د" يتم منح الطالب النموذج "أ" وفقا لرقم الجلوس، والذى يليه نموذج رقم "ب" أيضا وفقا لرقم الجلوس وهكذا حتى النهاية، موضحة أنه سيتم كتابة رقم البوكلت ورقم جلوس الطالب واسمه فى كشف يسلم للملاحظين داخل كل لجنة سير.

 

وعن مرحلة التصحيح، قالت المصادر، إن هناك طريقتين لعملية التصحيح، الأولى توزيع أعمال التصحيح وفقا للدرجات، بحيث لو أن مادة درجاتها 80 درجة وعدد المصححين 4 يقدر كل واحد عدد أسئلة تصل درجاتها إلى 20 درجة، والطريقة الثانية عبارة عن تخصيص نموذج لكل ترابيزة بحجرة التصحيح داخل الغرفة.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

marwa

اكتر من نموذج للامتحان

السؤال هل حيكون فيه عدالة فى الاربع نماذج بتوع الامتحان يعنى هل كل نموذج حيكون بنفس المستوى والا حيطلع نموذج منهم فيه سؤال يدمر الاولاد ونموذج تانى سهل الوزارة حتقدر تخلى فيه عدالة ازاى؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

سؤال بجد؟؟ هل هذا الوزير حصل على ثانوية عامة او راسب

سؤال بجد؟؟ هل هذا الوزير حصل على ثانوية عامة او راسب

سؤال بجد؟؟ هل هذا الوزير حصل على ثانوية عامة او راسب سؤال بجد؟؟ هل هذا الوزير حصل على ثانوية عامة او راسب سؤال بجد؟؟ هل هذا الوزير حصل على ثانوية عامة او راسب لا تعليق والبقاء لله في ما تبقى من نظم تعليم فى مصر هاتو مناهج اى جى و دربو مدرسيين عليها واعملو نظام واحد للتعليم فى مصر كما يوجد فى كل دول العالم المتقدمة ؟؟؟؟ هل هذا شئ صعب ؟؟؟ اكيد صعب عندما يدار براسبى الثانوية الوزارية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

زياد

ماذا يحدث مع الطالب لو سقط رقم جلوسة من النماذج الموزعة برقم الجلوس

يقول الخبر ان الاسئلة توزع بارقام الجلوس فى مظروف يفتح باللجنة ونفترض ان الطالب ونتيجة للخطأ البشرى لم يصل نموذج او اكثر للطالب ماهى الالية لحل المشكلة خاصة وان صلاحيات رئيس اللجنة قد قلت لابد من توقع المشكلة لايجاد حل لها هل يضيع الامتحان فى هذه الحالة ومجهود عام على الطالب

عدد الردود 0

بواسطة:

مني باسم

حاجه اعوز بالله يا جدع :D

شويه شويه وتقول الرئيس هو اللي هيعلم الورق وجمب كل طالب ظابط برشاش علشان لو غش ظبطوه هو ف ايه كل يوم تنزل قرار ما تتهد شويه

عدد الردود 0

بواسطة:

إلى التعليق رقم 1

رد على تعليق رقم 1

اسئلة الامتحان واحدة وثابتة لجميع الطلاب ولكن تختلف ترتيبها وتوزيعها على 5 نماذج مختلفة بمعنى قد نجد سؤال معين أكمل مثلاً موجود فى السؤال الثانى بالنسبة للنموذج الأول ونجده هو نفسه السؤال ولكنه يوجد فى السؤال الأخير فى النموذج الثانى فالترتيب هو المختلف داخل النماذج الخمسة ولكن الأسئلة واحدة وثابتة

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

طيب والتسريب !!

اسلوب البوكليت جميل جدا ومطبق فى الجامعات من فترة كبيرة , وهو انه يبقى فيه كذا نموذج اسئلة كل واحد منهم ترتيب الأسئلة فيه مختلف عن التانى , وكل طالب يبقى قدامه نموذج غير اللى وراه واللى قدامه واللى جمبه , طيب تمام ده هيسيطر على غش الطلاب من بعض وان كان مش هيلغبه انما نقول هيقلله , طيب وبالنسبة لتسريب اسئلة الأمتحانات ؟؟ اللى حصل السنة اللى فاتت , ده بقى البوكليت مش هيحله لأن الأسئلة بتتسرب بأجاباتها , فمش مهم الترتيب بقى , غير أساليب الغش التانية اللى طول عمرها متبعة , نظام البوكليت مش هيفرق معاها , لأنها مش معتمدة على غش الطالب من زمايله , انما الطالب بيغش بواسطة سماعة مثلا او تليفون او برشام وخلافه , ماهى دى برضه هتفضل موجودة , يعنى كل اللى عمله نظام البوكليت انه قلل غش الطلبة من بعض !! قصاد بقى انه ممكن يسبب اخطاء فى التصحيح لو التصحيح تم بنظام النماذج , لأن كده مصحح البوكليت 1 مثلا ممكن ياخد بالغلط نموذج اجابة البوكليت 3 ويصحح عليه !! حل المشكلة يكمن فى منع تسريب الأمتحانات , احكام الرقابة على الطلاب داخل اللجان وتفتيشهم تفتيش جيد قبل دخول اللجنة للتأكد من عدم وجود أى وسيلة للغش مع الطالب , وتفتيش اللجان نفسها قبل الأمتحانات للتأكد من عدم وجود وسائل غش داخل اللجان زى الكتابة على الأدراج او الحوائط مثلا او تخبئة الكتب والتليفونات داخل دورات المياه , لأن أصلا غش الطلاب من بعض ده اقل نسب الغش فى الثانوية العامة , فمنعه مش هو نهاية المشكلة !!

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد السيد

وزير فاشل ووزارة فاشلة

وزير فاشل ووزارة فاشلة بيجربوا فى ولادنا حرام عليكم يا ظلمة القرار ينزل فى شهر يناير . طيب نزل الامتحانات من اولى ثانوى وجربوا اولى وثانية ولو صح القرار والنظام طبقه على الثانوية العامة ويكون القرار من اول السة . يا عالم حرام عليكم يا ظلمة هتظلموا الطلبة وأولياء الامور وتجربوا فيهم على انهم فئران تجارب . حرام الطالب المتميز من اول حياته تساويه بطالب يغش بسهولة فى هذا النظام الفاشل ويتساوى بالطالب المتميز . كان المفروض التركيز على مواجهة طرق الغش بالمرصاد وبكل السبل وعن طريق جيشنا العظيم . والله العظيم لو عاوزين يمنعوا الغش بأسهل سهولة عن طريق الجيش فى اللجان ومنع المحاميل نهائيا عن طريق الجيش ولكن كل ده فى الفاضى ووزير فاشل عاوز يجرب ويضيع مستقبل أولادنا بسهولة . اصحوا يا أولياء الامور قبل فوات الاوان والله العظيم نظام فاشل وطبقوه فى امتحانات كادر المعلمين وكانوا المدرسين بيبدلوا الكراسات مع بعض .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة