"الزراعة ": كيلو اللحمة بـ52 جنيه والأرز بـ5.5 فى منافذ الوزارة

الخميس، 08 سبتمبر 2016 01:11 م
"الزراعة ": كيلو اللحمة بـ52 جنيه والأرز بـ5.5 فى منافذ الوزارة لحوم وبقوليات و خضار وارز
كتب عز النوبى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
قال الدكتور عبد الكريم زيادة، رئيس قطاع الإنتاج بوزارة الزراعة، إنه تم طرح كميات كبيرة من السلع الغذائية المدعمة، وكميات كبيرة من الخضروات والبقوليات، اليوم الخميس، بمنافذ وزارة الزراعة، بالإضافة إلى توفير كميات كبيرة من اللحوم المجمدة، يتراوح سعرها ما بين 48 جنيه إلى 52 جنيه للكيلو، بالإضافة إلى طرح كميات كبيرة من الأرز بسعر 5.5  جنيه للكيلو، للتيسير على المواطنين مع اقتراب عيد الأضحى.
 
وأكد رئيس قطاع الإنتاج بوزارة الزراعة، فى تصريحات لـ"اليوم السابع"، أن القطاع يواصل حملته المكبرة لطرح جميع منتجات الوزارة من السلع الغذائية والمنتجات المدعمة بأسعار مخفضة، لتخفيف العبء عن المواطن البسيط، ومواجهة غلاء الأسعار، حيث يتم دعم منافذ البيع التابعة للوزارة بجميع المنتجات والسلع المدعمة من "زيت - أرز- بقوليات – خضروات، وشاى، صلصلة، سمن، عسل"، وسلع أخرى بأسعار مخفضة، لضبط الأسواق.
 
وأضاف رئيس قطاع  الانتاج، أن هناك لجان متابعة تشرف على جميع منافذ الوزارة، لمنع التلاعب فى الأسعار المدعمة، كما تم ضخ كميات كبيرة من الأسماك، فضلاً عن منتجات الألبان المختلفة، ومواد البقالة، والخضر والفاكهة بكافة المنافذ بأسعار تقل عن مثيلاتها بنسبة تصل إلى 30%.









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 5

عدد الردود 0

بواسطة:

الزعيم البلقاسى

بلقاس.دقهليه

مش حرام ان الارز يكون فى المخزن بالاف الاطنان ويباع بالسعر ده بمنافذ وزارة الزراعه.اللى المفروض انها هى التى توفر اهم سلعه بسعر مناسب .(مازال الفساد يسرى فى كل مفاصل الدوله).لك الله يامصر...

عدد الردود 0

بواسطة:

سمير

تنويه

لايوجد توزيع بالمنصورة إتقي الله ياوزير

عدد الردود 0

بواسطة:

صلاح عابدين

بطلوا كدب حرام عليكم

كدب وقرف ....كدب علشان أنا النهاردة كنت في منفذ وزارة الزراعة بمدينة كوم امبو بمحافظة أسوان وماكنش فيه لا سلع ولا منتجات مدعمة شوية بقوليات وبهارات عليهم طن تراب ولا واحد فكر أنه ينظف أو يشيل التراب اللي واضح إنه عليهم من فترة واللي كان موجود لحمة بـ 65 جنيه للكيلو ولكن طريقة التداول والتقطيع والتوزيع كانت في منتهى القرف ....الناس رايحة وجايه على اللحمة داخل منطقة التوزيع برجليها وأحذيتها والجزار بيوزع وهو بيوزع بيشرب سجاير وشاي ولابس جلابية من بيتهم والمكان في منتهى القذارة والعمال بشيلوا اللحمة ويعلقوها أو ينزلوها منظرهم يقرف والمكان يصح نطلق عليه لفظ زريبة وأكيد المسئولين عن هذا المنفذ عميانين عن كل هذه الفوضى والقذارة وتقولوا في الأخر أسعار مدعمة طيب برة الأسعار 70 . 75 بس تاخذ الحاجة نظيفة وانت مطمئن ..... وسلمولنا على الدعم وأسالوه ياعم إنت فين ؟

عدد الردود 0

بواسطة:

Marwa kamel

كذب لاتتوافر

لو توافرت مايقولوا فكانه يوم الحشر وكذلك السكر،،وشكرا .

عدد الردود 0

بواسطة:

ايمن سعيد

منوفيه

لحمه ايه احنا اللحمه عندنا 80او 90ج والارز 8 ج حرررررررررررررام ينااااااااس

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة