بعد الحكم على قاتل نجلتها.. والدة ضحية الدائرى: "فى ستين داهية"

الأحد، 04 سبتمبر 2016 10:13 م
بعد الحكم على قاتل نجلتها.. والدة ضحية الدائرى: "فى ستين داهية" الطفلة دانة ضحية حادث على الدائرى
كتب محسن البديوى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
علقت رباب الميلجى، والدة الطفلة دانة، التى راحت ضحية حادث على الطريق الدائرى، على الحكم بالحبس 3 سنوات وغرامة 30 ألف جنيه للسائق المتسبب فى مقتل نجلتها، مشيرة إلى أنها كانت تتوقع حصوله على حكم أشد عقابا. 
 
وقالت رباب المليجى، فى مداخلة هاتفية مع الإعلامية إيمان عز الدين، ببرنامج "90 دقيقة" المذاع عبر فضائية "المحور"، إن العقوبة ليست كافية والغرامة لا تهمها كثيراً، وكانت تتمنى أن يكون الجانى عبرة لغيره من السائقين، مضيفة: "كلما كان العقاب شديداً كلما اعتبر الآخرون".
 
وتابعت: "الحكم مش فارق معايا فى حاجة.. ومفيش حاجة ترجع اللى كان.. واللى راح راح والسائق فى ستين داهية، ولكن كان نفسى أن يصبح عبرة لغيره، والحكم عليه بثلاث سنوات لا يفرق معى شيئا حتى لو حصل على إعدام".









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

حسام

حكم ضعيف

بصراحة الواحد كان يتمنى اعدام أو مؤبد عشان يكون عبرة للى بيستهتر

عدد الردود 0

بواسطة:

وليد

جزاءه عند الله

في ظل قوانين وضعيه لم تطبق ولم تستحدث وفي ظل غياب ملحوظ للتواجد الامني في الشارع ليعيد الانتظام للشارع المصري نحن الوحيدين الذي يدفع ثمن هذا التسيب والاهمال والرعونه ونحصل فقط علي وعود لابد من فكر جديد لمحاربه التسيب الذي نمر به لابد من عقاب رادع لابد من حكم قوي ليكون عبره لمن لايعتبر ولكن لاحياه لمن تنادي ربنا يصبركم علي ما اصابكم

عدد الردود 0

بواسطة:

عماد

إلى رقم 2

سيادتك تقول قوانين وضعية ، طيب لو طبقنا الشريعة فهذا قنل خطأ يستلزم الدية ، يعني كان هيدفع وما يتسجنش والدية غير محددة في مصر فأيهما تفضل؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

عمرو

توضيح

توضيح للأخ عماد : الدية في الإسلام معروفة وهي 100 ناقة . يعنى بالتقريب كدة مليون جنيه. ولكم الشكر

عدد الردود 0

بواسطة:

سعد الدين

ياسادة المشكله مش فى السائق

أولا المشكله مش فى السائق نفسه ولكن من جميع الجهات اول الطرق سيئ جدا فى مصر وعدم وجود نظام للمr'وره تمشى فى ساعات محدده مثل باقى الدول والثانى القوانين الضعيفه فى مصر منها الجنائيه إللى تسببت فى انهيار الأخلاق بين الناس والثالث المرور والشرطة للأسف البلد الوحيده فى منطقه إلعرييه لا يوجد فيها مرور محترم ينفذ القانون بشكل صارم وأخيرا على الحكومه إعادة النظر فى قانون المرور وأيضا ويجب اه نشوف دوريات شرطه محترمه على طرق السريعه أو نرسل بعثه للخارج كيفية نحمى الموطنين فى الطرق

عدد الردود 0

بواسطة:

حازم

احذروا الظلم

هوه ليه احنا دايما مابنحطش نفسنا مكان الضحية - دائما بنلعب دور المطيباتي - بس لو كنا احنا الضحية نفسها نثور ومايعجبناش اللى كنا بندافع عنه - بمعني انه في الحالة دي ممكن تلاقي حد يقولك المفروض ياخذ اعدام وواحد تاني يقول حرام عليك اعدام علشان قتل خطأ؟ طيب لو كنت انت مكان الست دي (الله يصبرها) وبنتك والا ابنك هوه اللى مات على ايد مستهتر والا شارب - بامانة كنت هاتقول نفس الكلام ده وهاتقعد حاطط رجل على رجل وتلتمس الاعذار؟ اصل السواق ممكن يكون تعبان شوية او ممكن يكون ماشافش العربية مليون حجة علشان يعمل مطيباتي!! اتقوا الله - ربنا وضع قوانين تحكم الانسان وكمان بتشفي غليل المظلوم والاهم من ده كله انها رادع لغيره ارواح الناس مش لعبه مابين بلطجي او حتى مستهتر - وانا اريد ان اسال حتى القاضي هل لو انت في مكان الست دي هل الحكم ده يرضيك ويشفي غليلك؟ - يا قائمين على امر مصر - احذروا الظلم - فهو من اكثر الحاجات التي تمحق البركة وتهلك الدول - ماتفتكرش ان مظلمة المظلوم هاتعدي كده على ربنا - تنام عينك والمظلوم منتبه يدعو عليك وعين الله لم تنم - وقال تعالى : "وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِمْ مَوْعِدًا" - احذروا الظلم

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد يوسف

الى رقم 3

ماحصل ليس قتل خطأ بل متعمد اغلبية سائقي النقل مدمنون مخدرات ولو نزلت بنفسك الطريق الزراعي وشوفت مايفعلونه حتعرف ان القتل ليس خطأ اما الحكم فهو فعلا هزيل وعلى المشرع ان يقوم بالتعديل ليكون الاعدام هو الحكم الرادع او السجن 25 سنة مؤبد والغرامة 200 الف جنيه والدية مع سائقي النقل لاتنفع اللي ينفع معهم الاعدام لاغير .

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

توضيح للى بيفتى بالدية

الدية دى لو فى حالة قتل خطأ لكن واحد معهوش رخصة وشارب مخدرات ومش المشكلة انه خبطهم لان البنت كانت عايشة فى الخبطة الاولى لكن المشكلة انه حاول يهرب فسحل العربية وراه لغاية لما البنت اتحشرت وماتت وتقولى بعد كل ده انه قتل خطاأ وحيدفع دية؟!!!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة