وزير الرى: توقيع عقود سد النهضة حدث تاريخى وأحلامنا أكبر من ذلك

الثلاثاء، 20 سبتمبر 2016 11:02 ص
وزير الرى: توقيع عقود سد النهضة حدث تاريخى وأحلامنا أكبر من ذلك الدكتور محمد عبد العاطى وزير الرى
الخرطوم – أسماء نصار

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال وزير الموارد المائية والرى الدكتور محمد عبد العاطى، إن توقيع عقود الدراسات الفنية لسد النهضة، الذى تم اليوم، حدث تاريخى انتظرناه كثيرا بعد مداولات طويلة، مضيفا أن أحلامنا أكبر من ذلك، نحو تحقيق التكامل الإقليمى، والتعاون بين مصر والسودان وإثيوبيا، لتنمية الدول الثلاث، وتقليل الفاقد من الطاقة الكهربائية .

وأضاف فى كلمته خلال توقيع عقود الدراسات الفنية لسد النهضة، التى أقيمت اليوم الثلاثاء بالخرطوم، أن التوقيع يتوج مجهودات كبيرة، بذلت منذ سنين مضت، قائلا: لقد واجهنا معا تحديات كبيرة، ولكن نجحنا فى التغلب عليها، من خلال بذل الجهد، وإبداء المرونة .

وأكد أن الدول الثلاث لديها الرغبة والالتزام، للاستمرار فى تنفيذ ما تم الاتفاق عليه، معتمدين على الأجواء الإيجابية، لمواصلة ما تم بناؤه وتحقيقه، معربا عن أمله فى أن يقوم أعضاء اللجنة الثلاثية، والشركات المختارة، بإنجاز الدراسات المطلوبة، طبقا للمعايير الدولية، ووفقا للجدول الزمنى المتفق عليه .

وأوضح أن الشركتين سوف تقومان بإجراء الدراسات التى أوصت بها اللجنة الدولية للخبراء، وهما نمذجة الموارد المائية والكهرومائية، وتقييم الأثر البيئى والاجتماعى والاقتصادى العابر للحدود .


التوقيع النهائى على عقود سد النهضة by youm7










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

خايف عليكي يابلدي

إنجاز تاريخي لتجفيف نيل مصر ؟؟!!

إلي أي مدي بتستخفوا بهذا الشعب ؟؟!!!!.. والله عيبييييب؟! دا انت مكنتش عايز تروح توقع وقلت حيوقع عليه خبراء .. دلوقت بقي انجاز تاريخي ؟؟ !!.. حسبنا الله ونعم الوكيل .

عدد الردود 0

بواسطة:

وائل

الحمد لله

الحمد لله، مجهود سنين طويلة تم تتويجه باجبار اثيوبيا علي توقيع الدراسات الفنية، شكرا للدبلوماسية و الحكمة المصرية التي عملت بمنتهي الاحتراف و الصبر لانهاء هذا الملف علي الرغم من الضغوط الشعبية و التعنت الاثيوبي و التحيز السوداني

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

انت بتضحك علينا والا على نفسك .... دى حقنه بنج ...لا اكثر >>> بعد تسليم محابس نهر النيل للحبشه

*****

عدد الردود 0

بواسطة:

خيرى المصرى

سيادة الدكتور محمد عبد العاطى وزير الرى -قال حدث تاريخى (ازاى )

لو اى واحد يعلق على كلام سيادة الوزير يقلى ازاى حدث تاريخى نسبة المياه هتقل عندنا وتاثر على السد العالى فى توليد الكهرباء وسيادة الوزير يقول حدث تاريخى على ايه حد يفهمنى ويعرفنى حدث تاريخى فى ايه بالظبط

عدد الردود 0

بواسطة:

خايف عليكي يابلدي

لماذا حدث تاريخي ؟؟!!

لأن إثيوبيا ستكون هية النيل وليست مصر .. أليس ذلك حذي تاريخي مفرح جدا جدا جدا ؟؟؟!!!!.. آه ياااابلد ؟!

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس / صلاح

السلطانيه

يا سيادة الوزير لقد اهدتنا اثيوبيا السلطانية .....!

عدد الردود 0

بواسطة:

اسامة السيد

طب افهم

عاوز افهم اللى قال حدث تاريخى ةالكلام دة بناء غلى اية مش المفروض تقولوانا اية بنود العقد وحق مصر اية والنسب ازاى وبعدين سيبونا احنا نحكم ونثقول حدث تاريخى ولا مصيبة تاريخية

عدد الردود 0

بواسطة:

بهاء عيد

حجر في المياه الراكدة

طبعا حدث تاريخي الطلب ده كان حلم في فترة من الزمن لأنه هيحدد الطريقة والكيفية اللي هيشتغل بها السد وكمية المياه المخزنة بحيث لا تضر بنا وعلشان كده أثيوبيا بتماطل في الطلب ده من خمس سنوات وفي دول باعتنا وخانتنا علشان تضغط علينا في قضايا معينة . كمل يا دكتور وربنا يحميك ويكتر من أمثالك المخلصين لبلدهم .

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى أصيل

برضو هاكررها تانى

مافيش فايدة مع أحترامى لجميع السادة المعلقين على الخبر مافيش حد فيكم فاهم حاجة وبتتكلموا وتنتقدوا وخلاص ،، أرجوكم البحث فى الموضوع ودراسته جيداً قبل التعليق عليه.

عدد الردود 0

بواسطة:

Ramdan

إلى رقم 9

ممكن اعرف من حضرتك اة تحليلك على هذا المقال لأني أرى في لهجة كلامك انك إنسان مثقف ويارات تزيدنا بعلمك على هذا المقال ?????? تعرف انك مش عارف ايه حاجة لأنك انتقدت كل اللي علقوا على المقال وانتا داخل تعلق وتقول ( محدش فاهم حاجه بتنتقدو وخلاص ) آمال حضرتك داخل تصيف """**_$%##88+8%$@@%)-- حد يكملوا كلامي علشان الراجل دة مش عايش معانا في أم البلد

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة