خالد صلاح
}

ممثلو شركتى أوبر وكريم ينتقدون مشروع قانون الحكومة لتقنين أوضاعهما

الإثنين، 08 أغسطس 2016 06:05 م
ممثلو شركتى أوبر وكريم ينتقدون مشروع قانون الحكومة لتقنين أوضاعهما مجلس النواب - أرشيفية
كتب : نورا فخرى
إضافة تعليق

انتقدت شركتا أوبر وكريم، خلال اجتماعهم بلجنة الاتصالات بمجلس النواب، مشروع القانون الذى تعده الحكومة لتقنين وضعهم، حيث أكد ممثلى الشركتين أن مشروع القانون يضع عوائق أمام عمل السائقين نتيجة اشتراط وجود تراخيص مسبقة فضلا على تقليل عدد السيارات التى تعمل لدى الشركتين، فيما وعد البرلمان بإصدار قانون يشجع استثمارهم مع الحفاظ على حق الدولة.

 

وقالت رنا قرطان، ممثل شركة Uber، إن حكومة المهندس شريف إسماعيل، شكلت لجنة وزارية من وزارات "الداخلية" و"التجارة" و"النقل" و"الاستمثار" و"الاتصالات"، لوضع مشروع قانون لتقنين وضع شركتى "uber" و"كريم".

 

وانتقدت ملامح مشروع القانون الذى تعكف حكومة المهندس شريف إسماعيل، على إعداده، لتنظيم عمل شركتي uber، وكريم، قائلة: "إن مشروع القانون يشترط وجود ترخيص للشركة والسيارة والسائق".

 

وأضافت أن فكرة الترخيص بالشكل المقترح بمشروع القانون يتعارض مع فكرة السهولة التى تميز عمل الشركة، خصوصا أن 73% من السائقين المتعاملين مع الشركة يعلمون بشكل جزئى ومتقطع". ونوهت إلى أن هناك مئات السيدات يعملون لدى شركتى uber وكريم.

 

وتابعت: "وضع حد معين للسيارات، سيتسبب فى عائق آخر وهو تقليل عدد السيارات، مما يتطلب وضع شروط أخرى للسائق الذى يعمل مع uber وكريم، حيث إن فكرة العمل الجزئى لن تعد متاحة لدى الشركتين، وستكون الأولوية حينها للشخص الذى لديه القدرة على العمل لأكثر من 15 ساعة لمواجهة أزمة ترخيص عدد محدد من السيارات، فضلاً عن أن إتاحة فرصة العمل للمرأة العاملة لن تعد مفيدة لنا".

 

فيا قالت الدكتور مى البطران، رئيس لجنة الاتصالات بمجلس النواب، إن البرلمان حريص على إصدار تشريع يدعم الاقتصاد بشكل عام.

 

وأضافت البطران، أن اصدار قانون يقنن شركتى أوبر وكريم، مهم جدًا على مستوى الاقتصاد المصرى، ويوفر فرص عمل للشباب، وبالتالى فإن مسؤولية البرلمان تشجيع هذا النوع من الاقتصاد، ولكن بشرط الحفاظ على حقوق الدولة المصرية.

 

واقترحت مى البطران، إنشاء جهاز تنظيم تكنولوجيا المعلومات لتنظيم خدمة أوبر وكريم وأى نوع من الاقتصاد التشاركى.

 

ومن جانبه، قال النائب أحمد زيدان، أمين سر لجنة الاتصالات، أن سائقى التاكسى متضررين من "أوبر وكريم"، وبالتالى عليهم مواكبة التطور الجديد وتحسين الخدمة المقدمة للمواطن، مشيرًا إلى أن عدد من سائقى التاكسى بدؤوا فى التحولى إلى "أوبر وكريم".


إضافة تعليق




التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

قديم اوى في اوبر

اوبر اباطرة النصب

طبعا لازم يعترضوا علي اى حاجة تخليهم مرخصين و خاضعين لقوانين الدولة و قانون المرور و يدفعوا ضرايب و يامنوا علي عربيات و سواقين و طبعا لازم يعترضوا علي وضع حد لعدد السيارات لانهم بياخدوا 20% من كل ايراد كل سيارة و مكاتب بئر السلم بباخدوا 50-75 جنيه كل اسبوع من كل سيارة بيدخلوها اوبر و كل ده من دم اصحاب العربيات اللي جابوها قسط و لبسوا في الحيطة يا اما من دم سواق غلبان يشتغل 15 ساعة في اليوم عشان ياخد في الاسبوع 400-500 جنيه دول شوية يهود اوساخ عايزين ياخدوا علي دماغتهم نجيب العربية بالقسط من هنا و بعد اسبوعين ثلاثة الشركة توقف لك الحساب بتاعك لمدة شهر او نهائى باى حجة واهية و تلبس انت في الحيط و اصلا شغل غير قانونى و سواقين كتير اتسحبت رخصهم بسبب تحميل ركاب بأجرة في سيارة ملاكى و الشركات دى و لا ليها دعوة باى حاجة لو عملت حادثة و لا اخدت مخالفة و لا حتى اتثبت و اتخدت عربيتك ما يعرفوكش و حصلت حوادث مماثلة و اول ما ابتدوا كانوا بيدفعوا حوافز محترمة السواقين و شوية بشوية زودوا. عدد العربيات جدا و بالتالى قل الشغل و نقصوا كتير جدا من تلك الحوافز الى أن تم الغائها تقريبا و ناس كتير اتخرب بيوتها بسبب الاقساط اللي عليهم و ظهر الوجه الصهيونى القبيح بعد ما سيطروا علي السوق و ضربوا التاكسي الابيض و بقوا بيسرقوا حتى العملاء بالاجرة الزيادة و بقت سياستهظ مع اصحاب العربيات و السواقين اللي مش عاجبه ما يشتغلش بعد ما لبس عربية بالقسط

عدد الردود 0

بواسطة:

ساءق ادمرت حياتة

ياحكومتى انصفينى

يا من ولاكم اللة امرى انصفونى انا وخواتى السائقين من هذة الشركات التى جعلتنى امد يدى وانا عمرى ماقمت بهذا الامر انظروا لحال ساءقى التاكسي بعين الانصاف وليس المصلحة العامه للاننا جزء كبير من هذة الدولة الشركات بدور على ارباحها بدون نظر ولا لسواق تاكسى ولا سواق اوبر احنا بنضيع

عدد الردود 0

بواسطة:

بيبو

خربانة بيتنا

علينا اقساط التاكسى أوبرا شركه حراميه

عدد الردود 0

بواسطة:

على باب الله

الرحمة

ا- بالنسبة لاوبر و كريم .. دول شركات محترمة و موجودة على مستوى العالم . و ليها وجود قانونى و اكيد سوف تظبط اوضاعها مع الحكومة و المرور لكى تأخذ الدولة حقها 2- بالنسبة لسائقى التاكسى عايز اقولهم ميخفوش لان الارزاق بتاعة ربنا و زى ما خافوا قبل كدة من التوكتوك و هاجموة و فى الاخر المرور رخصله .. و زى ما هيحصل ان شاء الله و يبقى فى مترور فى كل محافظة مش بس القاهرة .. بردك متخفوش كله له رزقه و كله له زبونه. بص نصيحه اتقوا الله و بطلوا بلطجه و تزويد الاجرة مع العلم ان كل عربياتكم غاز. 3- بالنسبه لى كزبون انا عجبتنى الخدمات دى جدا و اتمنى انها تنتشر حتى للتاكسى لانها بتدى كل واحد حقه و بالمناسبة التاكسى الابيض بدأ يخش تحت هذة المظلة لانها بترحم السواق من اللف على الفاضى عشان يدور على زبون... شكرا ... الارزاق على الله ...

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة



مشاركتك بالتعليق تعنى أنك قرأت بروتوكول نشر التعليقات على اليوم السابع، وأنك تتحمل المسئولية الأدبية والقانونية عن نشر هذا التعليق بروتوكول نشر التعليقات من اليوم السابع
الرجوع الى أعلى الصفحة