أكرم القصاص - علا الشافعي

بصيرة: 7% فقط سمعوا بمبادرة عصام حجى لتشكيل فريق رئاسى

الثلاثاء، 23 أغسطس 2016 11:03 ص
بصيرة: 7% فقط سمعوا بمبادرة عصام حجى لتشكيل فريق رئاسى عصام حجى
كتب هانى الحوتى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أجرى المركز المصرى لبحوث الرأى العام بصيرة، استطلاعاً لآراء المصريين حول المبادرة التى أطلقها الدكتور عصام حجى، المستشار السابق لرئيس الجمهورية، فى الآونة الأخيرة تحت اسم الفريق الرئاسى ٢٠١٨، تضم المبادرة مجموعة من الشخصيات العامة، التى وضعت برنامجاً يمكن أن يتبناه أى مرشح لرئاسة الجمهورية فى الانتخابات التى ستجرى فى عام ٢٠١٨.

 

وقال المركز، فى بيان له اليوم الثلاثاء، إنه فى البداية تم سؤال المستجيبين عما إذا كانوا قد سمعوا عن هذا البرنامج، وتشير النتائج إلى أن حوالى 7٪‏ من المصريين قد سمعوا عن هذا البرنامج الذى بدأت الدعوة له منذ حوالى شهر، وهو ما يعنى أن حوالى 4 ملايين مصرى ممن لهم الحق فى الانتخاب قد سمعوا عن البرنامج.

 

وترتفع هذه النسبة من 3٪‏ بين الحاصلين على تعليم أقل من متوسط إلى 16٪‏ بين الحاصلين على تعليم جامعى أو أعلى، كما ترتفع من 4% بين الإناث إلى 10% بين الذكور.

 

وأضاف المركز، أنه تم طرح محاور البرنامج الخمسة على كل المستجيبين وطلب منهم تحديد المحور الذين يرون أنه الأهم من وجهة نظرهم، واحتل تطوير المؤسسات التعليمية المرتبة الأولى بنسبة 40% يليه تطوير الاقتصاد ومحاربة الفقر بنسبة 29% ثم تطوير قطاع الصحة بكل مرافقه بنسبة 12% ثم المساواة الدينية الكاملة بنسبة 5% ثم حرية وتمكين المرأة بنسبة 3%، ولم يستطع 10% من المستجيبين تحديد المحور الأهم.

 

واحتل تطوير التعليم المرتبة الأولى بين كل فئات المجتمع لكن بنسب مختلفة، وهو ما يعكس إدراك واضح من المصريين لأهمية التعليم فى تطوير مصر وتحسين نوعية حياة المواطن بكل جوانبها، فبلغت نسبة من يرون أنه المحور الأهم فى المبادرة 59% بين الحاصلين على تعليم جامعى مقابل 32% بين الحاصلين على تعليم أقل من متوسط، وبلغت النسبة فى الحضر 47% مقابل 36% فى الريف.

 

كما احتل تطوير الاقتصاد ومحاربة الفقر الترتيب الثانى بين كل فئات المجتمع بنسب متقاربة جداً تراوحت فى الفئات المختلفة بين 24% و31%.

 

وبالنسبة لتطوير قطاع الصحة فقد ارتفعت نسبة من يرونه المحور الأهم من 8% فى الحضر إلى 14% فى الريف، ومن 7% فى المحافظات الحضرية إلى 11% فى الوجه القبلى و14% فى الوجه البحرى.

 

ومن اللافت للنظر أن نسبة من اعتبروا حرية وتمكين المرأة المحور الأهم لم تختلف بين الذكور والإناث.

 

يذكر أنه تم إجراء الاستطلاع باستخدام الهاتف المنزلى والهاتف المحمول على عينة احتمالية حجمها 1533 مواطناً فى الفئة العمرية 18 سنة فأكثر غطت كل محافظات الجمهورية، وقد تمت كل المقابلات يومى 8 و9  أغسطس 2016. وبلغت نسبة الاستجابة حوالى 49%، ويقل هامش الخطأ فى النتائج عن 3%.

 

وتم تمويل الاستطلاع من الموارد الذاتية لبصيرة ولم يتلق المركز تمويل من أى جهة مقابل إجراء الاستطلاع.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

متابع

خلاص نلغي الإنتخابات خالص

لو الناس هاتزعل يبقى بلاش إنتخابات خالص ونخليها إستفتاء زي زمان. أنا مش عارف البلد دي بتفكر إزاي بصراحة طب حتى عشان شكل مصر.... الحق على الراجل يعني؟

عدد الردود 0

بواسطة:

هيما

هتفضلوا كدة كتير..؟

فين فتح الكومنتات علشان نعرفكم إن المبادرة مسموعة وقوية وكلنا سمعنا بيها وهي دي اللي قالقاكم...طب والله المبادرة مخوفاكم وعاوزين تشوهوها بأي شكل

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري اصيل

طيب م انتوا كدة بتعرفوا ال 93% الباقيين

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

Mohamed

يسقط البتوع/ حجى برادعي صباحى أبوالفتوح خالد على /// أشكال لاتصلح وعفا عليهم الزمن !!!ههههه

حجّي بتاع ناسا // صاحب المعزول العبيط مرسي الإخوانجي فى الرضاعة زبالة !!!!!ههههههههههههههههه الشعب يعرف متى يتكلم ومن هم اصحاب السبوبة !!!!! عاوز ينزل بباراشوت مفكرة عزبة أمه !!!هههههههه انت خسارة فيك ان تكون مصري أصلا وخلى اوباما الساقط ينفعك !!!!!هههههههههههههههههههههه

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود شوقي

مين الحلو

فية ناس غريبة قوي الواحد فيهم يقوم من نوم يقول انا رئس جمهورية مرة حمدين مرة ابو الفتو ح وحجي ياناس السيس طبع في قلوب المصرين نعم كلة حاجة سعرها عالي واحنا بنكلم ونعر ف انة بيعمل لصالح مصر ولاكن الاختلاف لايجعلنا نكرة امانة انت بس سبوة وادعولة ربنا يوفقة

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد خورشيد

علشان كدا

علشان كدا ......بالخبر دا ..... انتم قررتم تسمعوا ال 97% الباقين

عدد الردود 0

بواسطة:

رافع _ البحيرة

واخد كام الكلب ده ؟

حجى ، البرادعى ، صباحى ، حمزاوى ، ابراهيم عيسى وباسم يوسف وباقى الأوباش دول ( يابخت إسرائيل بيكم )

عدد الردود 0

بواسطة:

amin daoud

ربنا يشفيكم...أيها البرادعاوية

والأفضل يأخذكم ..ويريَحنا منكم ومن أشكالكم...

عدد الردود 0

بواسطة:

طلعت شتيه

علي كل سيء لمصر

ارجوا من هذاال بيسموا نفسهم مصرين ذي الحجي وابو الفتوح وصباحي وامثالهم مصبر اكبر منكم باكثير ربنا يحمي. السيسي ويحفظه

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

لكى الله يا مصر من بعض اولادك

بصراحة حاجة تنرفز المفروض يعنى نلغى عقولنا عشان الدكتور الفلانى قال والا مقلش ثانيا مع كل احترامى للدكتور عصام حجى محدش مستفيد من منصب ولا مكانة عصام حجى غير عصام حجى نفسه وبالنسبة لمصر مفيش اى استفادة من منصبة وبعدين ما يخليه فى شغله احسن وبلاش شو اعلامى وبعدين مع احترامى ليه برضه هو ماله ومال السياسة تلاقى الدكتور دكتور وسياسى وناشط والمهندس برضه مهندس وسياسى وناشط والمحامى برضه محامى وسياسى وناشط والسمكرى سمكرى وسياسى وناشط والعربجى عربجى وسياسى وناشط وبتاع الجرجير برضه سياسى وناشط مع كل احترامى لكل المهن ارحموا امنا شوية من الفتى اللى عمال على بطال كل واحد قاعد ينظر علي امنا والمفروض اننا نسمع الكلام ونفذ كمان على اعتبار ان اراء ما يسمى بالنخبة هيه الاراء الصح واحنا مش بنفهم وكل الناس اللى الواحد تعب من اشكالها هما مش عارفين قد ايه هما بقوا متكررين وبايخين كل واحد قاعد فى حتة برة مصر يقعد ينظر ويشرع على مصر كأنها عزبة امه وربنا يسترها على مصر من بعض اولاد مصر ... تحيا مصر

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة