على الكشوطى يكتب: حاكموا خالد أبو النجا وبسمة

الجمعة، 12 أغسطس 2016 10:00 ص
على الكشوطى يكتب: حاكموا خالد أبو النجا وبسمة على الكشوطى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

إذا اردت أن تغتال فنانا نفسيا ومعنويا، اتهمه بالتطبيع مع إسرائيل.. وهو بالضبط ما حدث مع خالد أبو النجا وبسمة فى حسبة تصفية حسابات أقل ما يقال عنها أنها "رخيصة" ، إلى متى سنظل نحاسب الفنانين والإعلاميين على آرائهم السياسية، وهل يجب أن نخرس ألسنة كل من يرى الأشياء من منظور مختلف عما نراه؟ هل يجب محاكمة خالد أبو النجا وبسمة على طموحهما ؟ هل يجب أن نحاسبهما على سعيهما وراء لقمة العيش ؟ اعتزلهما المنتجون وتجاهلهما صناع السينما والدراما لأسباب تتعلق بآرائهما السياسية، وأغلقت أمام مواهبهما الأبواب، فماذا ننتظر منهما سوى البحث عن أسواق جديدة تستوعب موهبتهما وفنهما، لماذا لا ننظر للأمر على أنه شرف لمصر والمصريين، أن يشارك نجومنا فى أعمال عالمية، أليس الأمر طموحا مشروعا؟ ألم يفعلها عمرو الشريف، وفاتن حمامة، وجميل راتب، وشادية، وسامية جمال، وكمال الشناوى وشويكار، وخالد النبوى، وعمر واكد، وغيرهم ، هل المطلوب من كل فنان عربى أو مصرى يشارك فى عمل عالمى أن يطالب صناعه بكشف حساب يعلن فيه مصدر تمويل العمل وجنسيات وديانات وقناعات المشاركين فيه.

حسبة العمل الفنى العالمى تختلف تماما عن حسابات المصريين والعرب فى صناعة السينما والدراما، العالم كله ليس لديه "الكلاكيع" التى نضعها نحن فى مواجهة الأعمال الفنية التى لا يراها هم سوى أنه عمل فنى لا ينظرون إلى اللون أو الشكل أو الجنسية والقناعات، فالعمل فى سوق عالمى مفتوح أمر لا يخضع للتصنيفات فاللوبى الصهيونى يسيطر على الكثير من سوق صناعة السينما والدراما، وإذا حاول أى فنان عربى أن يتشرط ويضع معايير لمشاركته فى أى عمل فنى عالمى "فالباب يفوت جمل" وغيره من الفنانين لا يجد أى مشكلة فى العمل بفيلم أو مسلسل متعدد الجنسيات والديانات أيضا.

ويبدو أن العقلية المصرية فى مواجهة مثل هذه الأمور لم تتغير منذ عقود طويلة إذ سبق وشن هجوما شديدا على عمر الشريف بسبب قبلة وضعها على شفا النجمة اليهودية باربرا سترايسند وتم تأوليها تأويلات سياسية وخرج الأمر من كونها قبلة فى سياق درامى إلى أمر سياسى، وشأن عام، وأخذ الأمر أكثر من حجمه، وهو ما يجب أن نراجع فيه أنفسنا، فالفن يجب أن ينظر له على أنه فن وفقط، وإذا أردتم محاسبة أبو النجا وبسمة، شاهدوا مسلسل Tyrant واحكموا عليهما فنيا. 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 6

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

الباب الصهيوني و لا يفوت جمل و لا حاجة فهم دخلوا خلاص من الباب

و هل بعدما تسقط الأقنعة و تتمزق يمكن لبسها مرة أخرى ؟ لا أظن

عدد الردود 0

بواسطة:

هشام ربيع

فلسفة ماجور

ياعم الحاج احنا مش بنحب اليهود ولا اى حاجة من ريحتهم ما تدخلش بقى فى موضوع تصفية حسابات وغيرة ايوة تصفية حسابات الى جوزها يهين مصر وهيا فى الاصل يهودية والمتخلف التانى الى عامل فيها ثورى على حساب بلده لا يضربو بالجزمة مش عايزنهم فى مصر مع السلامة زيهم زى الهربانين فى قطر ولندن وتحيا مصر.

عدد الردود 0

بواسطة:

فاديه عطيه

الزقازيق شرقية

شعب مصر المحترم لا يقبل اهانة بلده ولا رموزة مهما كان السبب والاشكال دي شفنا منها الكتير من قلة الادب وهم اول ناس كان يهاجموا اي مسئول ينواصل مع الكيان الصهيوني غير كده نقدهم للبلد والمسئولين اللي عنده حل للازمة الاقتصاديه يقولها انما مش بقلة الادب وطول اللسان

عدد الردود 0

بواسطة:

سراج الدين

والله العظيم كلامك منظقى يا استاذ على

مكل واحد من العلقوا يخلى فى حاله هما حرين يعملوه اليعملوه انتوا مين اساسا عشان تحاسبهم عمالين نصدر فى احكام على الناس واحنا قاعدين فى بيوتنا متشوفوا حالكوا الاول وبعدين اتكلموا عمالين يقولوا بسمة جدها يهودى جدها فعلا جدها يهدى م ش اسرائيلى جد بسمة كان موجود فى مصر الاربعينات والخمسينات وزيه زى كتير من المصريين كانوا يهود وكانوا المصرييين عايشين مع بعض مسلم ومسيحى ويهودى محسسنى ان يهودى دى تهمه ولا شبهه وبعدين الراجل مسافرش اسرائيل عشان يبقى صهيونى يهودى دى حريته شخصية زى مانتوا مسيحين ومسلمين كل شوية الاقى حد عامل نفسه ابو العريف وفرحان اوى بالمعلومة الجابها وحفظها ويقول جد بسمة وبعدين حصل نفس الموقف ده سنة 2010 مع الفنان خالد النبوى لما عمل فيلم fair game اللعبة العادلة وكانت بطلة الفيلم اسرائلية وساعتها بردو الاعلام قعد يهاجم فى خالد النبوى وقال عليه كلام كبير اوى وكبرنا الموضوع وفى الاخر لما اتفرجنا على الفيلم طلع فيلم زى الفل ومن اهم الافلام الاتكلمت عن قضية العراق بشكل مهم وطلع خالد النبوى عامل دور روعة من اهم الادوار العملها فى حياتة المقصود من الكلام ده اية ان احنا نستنى نشوف العمل الفى بسمة وخالد ابو النجا وبعد كده نحكم ونبطل نعمل اسكرين شوت لحاجات ونسخن على الناس على الفاضى وبلاش نكبر الموضوع ونقعد نقول شبهه المؤلف ومش شبهه المؤلف والكلام المش هيقدم ده بس لما المسلسل ينزل نتفرج نحكم ونتكلم

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري

إلى تعليق (4)

جدها لم يسافر لإسرائيل كما ذكرت في تعليقك قائلا :(وبعدين الراجل مسافرش اسرائيل عشان يبقى صهيونى ) بس للإسف الذي هنأ بسمة سفارة إسرائيل في مصر !! قائلة (الممثلة المصرية بسمة تعود بعد غياب بمسلسل إسرائيلي ) !!!

عدد الردود 0

بواسطة:

سراج الدين

الى رقم 5

لا يا شيخ معاك نسخة من كارات تهنئة السفارة الاسرائلية البعتتها لبسمة طب مكتوبة فى ورق عادى ولا ورق بردى فين التهنثة شوفتها بعينك ولا هو مجرد كلام قريتة وعايز تصدقه عشان تطلعها خيانة وعميله بطلوا تصدقوا اى حاجة مدام على هواكم

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة