احمد عبد الغنى

تماسيح النيل والتنين المجنح..!!

الجمعة، 05 فبراير 2016 07:00 م

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
مصر هبة النيل اللى السمك بينتحر فيه حاليا.. وهبة التماسيح إيضا.. ولما لا ألم تتكاثر التماسيح فى بحيرة ناصر.. ولما لا.. ألم تظهر التماسيح فى ترع مصر..؟، ولم يكن ظهورها إشاعة كما كنا نتصور.. ولكن لأول مرة منذ وقت بعيد يتحدث وزير عن ظاهرة ما مثلما تحدث وزير الرى عن وجود تماسيح فى ترع الهرم وفيصل وكنا نظنه واهما ولكنه يصدق ولأول مرة فى كلامه بعدما سمعنا منه خبر البئر المكتشف فى الصحراء والذى سيغطى أحتياجاتنا من المياه كما أعلن لمدة مائة عام قادمة.. فها نحن نرى التماسيح فعلا ولكن فى ترعة الأسماعيلية وتم أصطياد أحد التماسيح بطول 50 سم.. نعم عزيزى المواطن تمساح بطول 50 سم فقط لاغير ماتستغربش ومتتعجبش فى ناس بتصطاد ولا تتعبش.. هو دا التمساح ياسيادة الوزير اللى هينيم الناس وهيرعبهم.. هى دى التماسيح اللى هتخوفنا دا سحلية أو برص وكبر شوية.. أحب أقول لحضرتك أحنا مش بنخاف من التماسيح.. أحنا فى انتظار التنين المجنح اللى بيطلع من عينيه وودانه نار.. أحنا فى انتظار الديناصور اللى بيطير وعاوزين نعيش فى عصر جوراسك بارك بقى وجو الرعب دا.. أحنا زهقنا وعاوزين نغير ونجدد بقى.. بس أهم حاجة بقى بلاش حجة أن الأخوان هم اللى رموا التماسيح فى النيل وهم السبب فى ظهور التنين.. عاوزين تجديد.. !!

هذا عن التماسيح فماذا عن الأسماك النافقة التى خرجت بالأطنان فى البحيرة وكفر الشيخ ؟؟ أنتحرت الأسماك وألقت بنفسها على ضفاف النهر ولما لا وهى ترى التلوث يحيط بها من كل مكان.. وبدل من إيجاد حل للمشكلة أو البحث فى أسبابها وجدنا كل الجهات تكيل الأتهامات جزافا وتلقيها على كاهل جهة أخرى.. البيئة بتقول أن وزارة المصانع هى السبب بإلقاء المخلفات وعوادم المصانع فى النهر.. ووزراة الصناعة بتقول أن وزارة الكهرباء السبب وذلك لوجود أعمدة إنارة بالقرب من النيل وممكن تكون هى السبب فى كهربة المياة مما أدى إلى نفوق الأسماك.. ثم كان الحل والخلاصة.. أحد المسئولين خرج بتصريح قال فيه أن الأخوان هم اللى بيموتوا السمك.. لا والتصريح الأجمل كان تصريح أحد المسئولين اللى قال أن المواطنين بيشتروا تماسيح وبيرموها فى النيل.. شوفتوا الحل بسيط وسهل إزاى وكل مشكلة عن الحكومة وليها حل.. بدون اجتهاد ولا بحث ولا فحص ولا تمحيص..الحل جاهز وسريع وسحرى.. الأخوان هم الحل.. أو فلوس المواطنين الكتير هى اللى بتخليهم يرموا فلوسهم فى النيل!!

يا أخوانا عاوزين شوية تجديد.. شوية أبهار وتغيير.. عاوزين حد تانى نتهمه.. عاوزين حلول بجد وكفاية إلقاء التهم على بعض وخلاص.. دعونا من كيل الأتهامات ونفكر فى حلول لمشكلاتنا الموجودة.. فإذا وجدنا التماسيح نبحث عن سبب ظهورها وماهى طرق اصطيادها والاستفادة منها.. وإذا وجدنا نفوق الأسماك نحاول أن ندرس الظاهرة ونحللها ونبحث عن حلول لها بدلا من إلقاء الاتهامات فقط لاغير.. دعونا نعمل بجد.. ولا تدعونا ننتظر العودة لعصور ما قبل التاريخ فى انتظار التنين المجنح والديناصور الطائر...!!








مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

اونكل زيزو

انها حكومات فاشله تتعاقب علينا

عدد الردود 0

بواسطة:

Saber sayed

مايصحش كده

مايصحش كده يااحمد

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة