وكيل "الصيادلة": شركات الأدوية أحجمت عن توريد الأدوية للصيدليات انتظارا لزيادة أسعارها.. أمين صندوق الجيزة: تكويت الدواء تسبب فى عجز شديد بالأصناف الموسمية.. ولجنة أزمات لمتابعة الإغلاق الجزئى 15 يناير

الجمعة، 30 ديسمبر 2016 05:00 ص
وكيل "الصيادلة": شركات الأدوية أحجمت عن توريد الأدوية للصيدليات انتظارا لزيادة أسعارها.. أمين صندوق الجيزة: تكويت الدواء تسبب فى عجز شديد بالأصناف الموسمية.. ولجنة أزمات لمتابعة الإغلاق الجزئى 15 يناير مصطفى الوكيل وكيل نقابة الصيادلة وأدوية
كتبت آية دعبس

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال الدكتور مصطفى الوكيل، وكيل نقابة الصيادلة، إن شركات الأدوية أحجمت عن توريد الأدوية للصيدليات انتظارا للزيادة فى الأسعار، التى أعلن عنها الدكتور أحمد عماد وزير الصحة، فى سابقة لم تحدث من قبل، مشيرا إلى أن ذلك تسبب فى عجز شديد ونقص فى بعض الأدوية بالصيدليات والمستشفيات رغم وجودها لدى الشركات، بالإضافة إلى قائمة النواقص الأساسية.

 

أدوية  (1)

وأكد الوكيل، فى تصريحات خاصة لليوم السابع، أن نقابة الصيادلة ترفض تربيح بعض شركات الأدوية على حساب المواطن البسيط، لافتا إلى أن الشركات أصبحت تتعامل بنظام الكوته فى كل الأدوية، حيث يتم تحديد عدد العبوات التى يتم توريدها للصيدليات من كل منتج دوائى، والذى قد لا يكفى حاجة مريض واحد فقط من بعض الأدوية.

 

أدوية  (2)

وأشار وكيل نقابة الصيادلة، إلى أن النقابة ترفض تسعير الأدوية بشكل عشوائى، مؤكدا أن الجمعية العمومية الطارئة للنقابة طالبت بالإجماع بتعيين نائب لوزير الصحة خبير بشئون الدواء للحد من العشوائية والقرارات غير المدروسة من وزير الصحة فى ملف الدواء، مشددا على رفض الالتفاف على القرارات الوزارية من أجل مصلحة شركات الأدوية على حساب المريض والصيدليات.

 

أدوية  (3)

وأوضح الدكتور مصطفى الوكيل، أن إحجام الشركات عن توريد الأدوية كان سببا أساسيا فى موافقة الجمعية العمومية بالإجماع على الغلق الجزئى الصيدليات وتعليق العمل بها لمدة 6 ساعات يوميا ابتداء من 15 يناير المقبل، ولمدة أسبوعين، اعتراضا على سياسات وزير الصحة والتى ستؤدى لكارثة سيتحمل تبعاتها المواطن البسيط، على حد وصفه، مؤكدا أن إضراب الصيادلة من أجل المريض ومن أجل إصلاح المنظومة الصحية، لافتا إلى أنه حرصا على المرضى لن يكون هناك إضراب فى المستشفيات والوحدات والمراكز الصحية.

من جانبه، قال الدكتور صبحى الكردى، أمين صندوق نقابة الصيادلة الفرعية بالجيزة، أن تكويت (توزيعها بنظام الكوتة) الشركات للأدوية أدى إلى عجز شديد فى الأدوية الموسمية خاصة للأطفال، كالسعال وارتفاع درجات الحرارة ونقط الأطفال الخاصة بالاختناقات، ونزلات البرد، وأدوية النزلات الشعبية، وحقن المضادات الحيوية للأطفال، لافتا إلى أن الموجود حاليا نتيجة لعدم إحكام وزارة الصحة عليها هو المكملات الغذائية ذات التسعيرة العشوائية.

أدوية  (4)

وأشار الكردى، إلى ضرورة إسراع وزارة الصحة فى توفير الأدوية، وتشكيل لجنة من المصنعين ونقابة الصيادلة والوزارة، لدراسة التسعير، خاصة أسعار مثائل الأدوية المصنعة محليا والتى مازالت أسعارها زهيدة، مؤكدا أن ما يتم حاليا من قيل الشركات ما هى إلا خطة لإخضاع المسئولين للزيادة فى أسعار منتجاتها دون دراسة، فى ظل استمرار نقص المحاليل الطبية، وأدوية الكبد والكلى رغم الموافقة على زيادة للأسعار منذ عدة أشهر لتوفير نواقص الأدوية.

 

فى سياق متصل، أعلنت نقابة الصيادلة، عن تشكيل لجنة إدارة الأزمة والمتابعة من أعضاء المجلس لمتابعة النقابات الفرعية فى محافظات مصر المختلفة يومياً، وإعداد تقرير عن جهود هذه النقابات فى سبيل تطبيق قرارات الجمعية العمومية وأهمها القرار القاضى بتعليق العمل فى الصيدليات من التاسعة صباحاً إلى الثالثة عصراً بدءاً من 15 يناير.

 


 

 


 

 


 

 


 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

اسمع كلامك أصدقك !!

يا سيادة وكيل نقابة الصيادلة , صالح مريض

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

اسمع كلامك اصدقك اشوف امورك استعجب !!

يا سيادة الوكيل !! صالح اى مريض اللى حضرتك بتتكلم عنه ؟؟ والصيادلة معترضوش ليه من شهرين ونص لما شركات الأدوية قالت للحكومة احنا هنوقف الأنتاج لغاية ما ترفعوا الأسعار !! لما الحكومة رضخت للضغط ووافقت على رفع الأسعار , الشركات قالت طيب احنا مش هنوزع اللى عندنا الا بالأسعار الجديدة , مستغرب ليه حضرتك ؟؟ ومعترض على مين بالظبط انا مش فاهمه !! دلوقتى نقابة الصيادلة بقوا حبايب الشعب وهيعلقوا العمل احتجاجا على رفع الأسعار !! طيب ما كان من باب أولى تعترضوا على الشركات اللى طلبت رفعها أصلا !! او تعترضوا دلوقتى على الشركات اللى عاملة زى اى بقال محتكر سمع ان الأسعار هتغلى فراح قافل على بضاعته انتظارا لغلاء الأسعار !! ثم تعالى حضرتك فهمنى !! هيستفيد ايه بقى المريض المصرى الغلبان لما الصيدليات تعلق العمل ست ساعات ؟؟ انتوا كده بتضغطوا على مين بالظبط , اكيد مش على الحكومة لأن الحكومة لو قالت هنرجع الأسعار زى ما كانت الشركات هترجع تقول واحنا مش هنشتغل ,يبقى رجعنا زى ما كنا !! واكيد مش على الشركات لأنها علقتوا العمل وللا معلقتوهوش كده كده هتوزع حصصها وهتبيعها انشالله تفتحوا ساعتين فى اليوم , أصلا مش من وفرة الأدوية يعنى !! يبقى الوحيد المضغوط عليه هنا هو المريض المصرى اللى حضرتك بتقول انك واقف فى صفه , يا ريت تجرب تقف ضده شوية يمكن وضعه يبقى احسن !!

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

السادة المسؤلين

السادة المسؤلين عن نقابة الصيادلة اختشوا شوية اول مرة فى التاريخ الناس كلها تكرهكم الكرة دة هو اما انهم يزودوا نسبة الربحية الى 25% واما نهلل ونمثل على الناس وارتفاع الاسعار العشوائى من امتى كان للنقابة دور فى التسعير الدوائى من امتى مصلحة المريض هى اللبانة اللى فى يقكم انا بقول لكم ملكوش دعوة بالمريض الله يرحمكم

عدد الردود 0

بواسطة:

bakr

دعوة المريض

اذا كانت دعوة المظلوم تصل الى الله مباشرة فان دعوة المريض تساوى دعوة المظلوم واكتر ربنا يورينا فى كل اللى اتسببوا فى المشكلة دية يوم ويكون اسود عليهم لى صديق هيموت علشان مفيش انسولين حسبنا الله ونعم الوكيل

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة