"ست الحسن" تفتح ملف "الطلاق بعد السنة الأولى".. مطلقة: "ساب شغله بعد شهر العسل".. وأخرى: بعد 14 يوما من زواجنا اكتشفت خيانته وكان بيعرف واحدة كل أسبوعين.. خبيرة علاقات أسرية:"ديل الكلب عمره مايتعدل"

الثلاثاء، 13 ديسمبر 2016 06:04 م
"ست الحسن" تفتح ملف "الطلاق بعد السنة الأولى".. مطلقة: "ساب شغله بعد شهر العسل".. وأخرى: بعد 14 يوما من زواجنا اكتشفت خيانته وكان بيعرف واحدة كل أسبوعين.. خبيرة علاقات أسرية:"ديل الكلب عمره مايتعدل" ضيوف ست الحسن
كتب سمير حسنى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

فتحت الإعلامية شريهان أبو الحسن، خلال برنامجها "ست الحسن"، المذاع عبر on e"، ملف"الطلاق فى سنة أولى زواج"، وذلك من خلال تجارب حية لبعض السيدات التى قامت بدورهن بسرد قصصهن عن أسباب هذا الطلاق.

 

وروت غادة السيد، مصممة أزياء، أسباب طلاقها بعد 8 أشهر فقط من الزواج، قائلة:"اتخطبت سنة وشهر، بعد أسبوعين من الزواج اكتشفت خيانته، وشوفت رسالة على موبايله بيتفق مع واحدة يخرج معاها، وكان ليه علاقات قبل الزواج لكنه أكد لى مرارا أنه سينهى هذه العلاقات، لكن أنا مستحملتش لأنه عرف 12 واحدة وعلشان ماحدش يقولى انتى ماستحملتيش، وكان بيعرف ستات بمعدل أسبوعين كان بيعرف واحدة، ورغم ذلك كنت بسامحه، لكن المرة الأخيرة ضربنى وفرج عليا الناس".

 

وأضافت، "دايما كلامه إن هو ما بيعملش حاجة غلط، لكن بدأت أدخل أهله فى المشاكل بينا وكانوا شايفين إنه غلط، لدرجة انهم كانوا بيقوله أنت كده بتتجوز ليه؟، وحول تفكيرها فى الارتباط مرة أخرى، قالت: "التفكير اتغير كلى وجزئى".

 

منى حسين، استشارى تأمين، بدورها أكدت أن انفصالها عن زوجها كان بعد عام واحد فقط، لكنه تم بشكل متحضر من أجل انتهم، مضيفة: تزوجنا عن حب، لكن اختلفنا على المسئولية المادية وهو حملهالى، وعندما بدأت فى المساعدة بدأ يفهم إن ده فرض عليا، وإنه عليا أن أكمل بنفس المسئولية، لقيته ساب الشغل بعد شهر العسل واعتمد عليا، فكان قبل الزواج بيشتغل وقرر يترك الشغل بعد ما اتجوزنا، من غير مايشوف بديل، وما كانش ينفع ياخود الخطوة دى إلا بعد الحصول على عمل آخر".

 

وتابعت: "قلت هاستحمل وأقف جانبه زى أى واحدة أصيلة وكنت باروح معاه المقابلات الشخصية لكنه لم يوفق، وبالرغم من كل ذلك عمره ما قام بإهانتى ولا غلط فيا ولا اكتشفت عنه خيانة وهو حد محترم قوى وماعتقدتش إنى هلاقى واحد فى أخلاقه، لكن مش ممكن أرجعله تانى علشان هو مابذلش مجهود علشان يحافظ عليا، وحسيت إنى هضيع وقت كبير وإنه مش هايشيل مسئولية".

 

وحول التفكير فى الارتباط مرة أخرى قالت: "لو فيه حد مناسب لازم أتاكد الأول إنه هيكون أمين عليا وعلى بنتى".

 

الدكتور غادة حشمت، خبيرة العلاقات الأسرية وتغيير السلوك، أكدت فى معرض تعليقها على تلك الحالتين، بالقول: "الطبع غلاب وديل الكلب عمره مايتعدل"، مشيرة إلى أن الرجل الذى تعود على العلاقات المتعددة يريد من كل واحدة حاجة معينة، لكن من الصعب إن واحدة تجمع كل ده، ومش أى ست تنفع تبقى مناسبة لهذا النوع من الرجال".

 

وكشفت خبيرة العلاقات الأسرية، عن أن نسبة الطلاق فى "السنة الأولى زواج" وصلت إلى 67 % من حجم الطلاق فى مصر، مؤكدة أن السنة الأولى زواج تعتبر مطبا كبيرا جدا، ولازم تحصل فيها مشاكل وخلافات، وفى السنة الثانية والثالثة تقل النسبة إلى 40%، أما بعد 8 سنوات فتلك النسبة تقل شكل كبير وتصل إلى 10%.

 

وأشارت إلى أن معظم "الستات" بعد الطلاق يكون لديهن مشاعر انتقام كبيرة ينقلنها لأولادهن.

 

وحول أسباب طلب الانفصال عن الزوج فى السنة الأولى زواج، قالت خبيرة تغيير السلوك، إنه على الزوجة طلب الانفصال فى السنة الأولى حال توافر عدة أسباب، منها "أن يكون الرجل سليط اللسان، وأن يكون بخيلا وأن يكون "ابن مامته"، بالإضافة إلى فشل العلاقة الخاصة بين الزوجين"، وفى نهاية حديثها دعت إلى تقبل المشاكل فى "السنة الأولى زواج".

 

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

هيه محتاجة دكتوراه وخبرة !!!!!

اا

كنت أتوقع أن الدكتورة الخبيرة تعطي أساس علمي ومنطقي عن أسباب الخيانة ووسائل علاجه وتغيير السلوك . إنما ديل الكلب عمره ما يتعدل أسلوب غير لائق بالمرة واذا كان الحال كذلك على شاشة التليفزيون وأهل العلم والخبرة فلا داعي لأن نلوم أولاد الشوارع .

عدد الردود 0

بواسطة:

مصر الجديدة

موضوع مهم

الاصح انكم تناقشوا كمان ان الزوجين مايخلفوش زي الارانب اول ما يتجوزوا..علشان المجتمع مش ناقص عاهات..يعني استنوا 3 سنوات علشان يكونوا اتأكدوا انهم عاوزين يكملوا مع بعض..ودة بجد نصيحة خالصة لكل من يقرأ

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة