أكرم القصاص - علا الشافعي

ننفرد بأول مشروع قانون بتعديل الضريبة على الدخل تحت القبة

الخميس، 03 نوفمبر 2016 11:41 ص
ننفرد بأول مشروع قانون بتعديل الضريبة على الدخل تحت القبة النائب أحمد حلمى الشريف
كتب : نورا فخرى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

ينفرد "اليوم السابع" بنشر أول مشروع قانون تحت قبة مجلس النواب بشأن تعديل بعض أحكام قانون الضريبة على الدخل الصادر بالقانون رقم 91 لسنة 2005، والمقدم من النائب أحمد حلمى الشريف، رئيس الهيئة البرلمانية لحزب المؤتمر وأكثر من 60 نائبًا، وذلك بعد أحالته من د. على عبد العال، رئيس مجلس النواب، إلى لجنة مشتركة من لجنتى الشئون التشريعية والدستورية والشئون الاقتصادية بمجلس النواب.

 

وأدخل مشروع القانون، حسب المذكرة الإيضاحية، تعديلاً على قانون الضريبة على الدخل فى مادته (8) بتغيير أسعار الضريبة بالشرائح المختلفة، لزيادة حصيلة الضرائب وتضييق الفجوة بين دخول المواطنين وسد جزء من عجز الموازنة العامة للدولة، حيث أشار إلى أن الدولة فى حاجة ماسة لزيادة مواردها الاقتصادية والبحث عن مصادر تمويلية لتغطية نفقاتها، وهناك بعض الفئات من أصحاب الدخول المرتفعة ولديهم القدرة التكليفية فى زيادة حصلية الضرائب.


ويتضمن مشروع القانون مادتين، وتنص المادة الأولى على أنه يُستبدل بنص المادة (8) من قانون الضريبة على الدخل الصادر بالقانون رقم 91 لسنة 2005 النص التالى:


مادة (8): تكون أسعار الضريبة على النحو التالى:

 

- الشريحة الأولى: حتى 14400 جنيه فى السنة معفاة من الضريبة.

 

- الشريحة الثانية: أكثر من 14400 جنيه حتى 30.000 جنيه (10%)

 

- الشريحة الثالثة: أكثر من 30.000 جنيه حتى 45.000 جنيه (15%)

 

- الشريحة الرابعة: أكثر من 45.000 جنيه حتى 200.0000 (20%)

 

- الشريحة الخامسة: أكثر من 200.000 جنيه حتى 500.000 ألف جنيه (22.5%)

 

- الشريحة السادسة: أكثر من 500.000 (30%).

 

المادة الثانية: ينشر هذا القانون فى الجريدة الرسمية، ويعمل به من اليوم التالى لتاريخ نشره، ويبصم بخاتم الدولة، وينفذ كقانون من قوانينها.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

سمير عبد الجبار

مادة 110

واين مادة 110 لقد اقتظت الماموريات بمقابل التاخير

عدد الردود 0

بواسطة:

Mohammad

ما هذا الكلام

في ظل انشغال الناس بأزمة الدولار يتم الان تمرير قانون الضريبة علي الدخل فالمواطن لم يستفيق بعد من ازمة الدولار وارتفاع اسعار الوقود والسلع حتي يضرب بتعديل قانون الضريبة علي الدخل ويفاجئ القانون للجميع بهذه الزيادات في ظل الوقت الذي يحتاج فيه المواطن الي اقل القليل من المال اللازم للمعيشة ... لابد من رفض مشروع القانون هذا

عدد الردود 0

بواسطة:

Zien. Ghazaly

ضريبة علي الدخل

أقل منزل يصرف في الشهر 3000 جنيه ولا يسد جميع احتياجاته .فيكون 3000 إعفاء من الضرائب والبدء من الذي يأخذ 20000 عشرون الف واللي يأخذ 30000 و 2000000 ومليونات التوزيع العادل.

عدد الردود 0

بواسطة:

......

....

مش دول اللي راحوا احتفلوا في شرم الشيخ علي حسابنا ب150 سنه وكسه قصدي برلمان

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو دياب

سلموا الاغنام للذئاب

مقدم مشروع القانون احمد حلمي الشريف

عدد الردود 0

بواسطة:

Wael Rafat Ibrahim

حرام عليكم

محدش هيوافق علي قانون الضريبة دي لان انتم بتتكلمو ازاي تخدو من المواطن ومحدش بيدي حق المواطن بتفكرو تخدو فلوس وبس ده تفكير عقيم لواحد مبيفكرش لان احنا معندناش ولا شقق نقعد فيها ولا حتي وظيفة تضمن تشتغل فيها احنا عايشين علي كف عفريت وغير اسعار الغلاء انتم بتعملوها عبىء علي المواطن ده حتي اصحاب العمل مبيزودوش الدخل بتعنا وحالتنا بقت زفت حرام عليكم

عدد الردود 0

بواسطة:

اشرف

ليه العاملين بالخارج اللى اسرهم هنا مش بتدفع ضرائب

قبل مايرفعوا الضرائب على الناس اللى بتدفع ( الموظف فى شركة ) ياخدوا الاول من الناس اللى مابتدفعش اصلا زى العاملين بالخارج اللى اسرهم فى مصر دول لا بيحولوا دولار ولا منهم فايدة كل اللى بيدفعوه هو تصريح العمل بمائة جنيه ياحصرة والدروس الخصوصية والعيادات والمحلات كله بيتهرب لموا منهم الاول وبعدين تعالوا على الموظف

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة