أكرم القصاص - علا الشافعي

بالفيديو.. سعد الجيوشى: لدينا 800 مزلقان غير آمن ونستورد معداتهم بـ1.2 مليار دولار

الخميس، 03 نوفمبر 2016 12:30 ص
بالفيديو.. سعد الجيوشى: لدينا 800 مزلقان غير آمن ونستورد معداتهم بـ1.2 مليار دولار سعد الجيوشى خلال الندوة
الإسكندرية - هناء أبو العز

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء


بالفيديو.. سعد الجيوشى: لدينا 800 مزلقان غير... by youm7

قال سعد الجيوشى وزير النقل السابق، إن نحو 800 مزلقان فى مصر غير آمن، ويوجد 170 كيلو متر لم يتم صيانتهم من سنوات، ويتم استيراد الأدوات التى يتم إنشاء المزلقانات بها من الهند والخارج بمليار و2 مليون دولار، فى حين إمكانية تصنيعها فى مصانع الإنتاج الحربى بمصر، بأسعار منخفضة، بسبب رغبة البعض فى الحصول على العمولة.

 

وقال الجيوشىى، فى لقائه مساء أمس، الأربعاء، بأعضاء نادى العاصمة الثانية، الذى ترأسه الإعلامية أمل صبحى، ويرأسه شرفيا المهندس عبد الفتاح رجب، إن 12 ألف قتيل ضحايا السكة الجديد و60 ألف مصاب، مع وجود 6 آلاف عربة سكة حديد صدأة فى ظل مديونية على السكة الحديد قرابة 30 مليار جنيه.

 

وأوضح الوزير، إنه عند توليه الوزارة كان بصدد تنفيذ خطة لـ123 مشروع  كانوا متوقفين من عام 2007 بقيمة 40 مليار جنيه، وتم إنجاز 31 مشروعا منهم.

 

سعد الجيوشى خلال الندوة
سعد الجيوشى خلال الندوة

 

جانب من الندوة
جانب من الندوة

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 9

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو مصطفي

لا للمبالغة؟

كلامك للأسف فيه مبالغة غير مقبولة ،ويثير البلبلة في الشارع .

عدد الردود 0

بواسطة:

Hany

من يقبل هذا الكلام؟

تطوير المزلقان الواحد يتكلف اكثر من مليون دولار. يعنى اكثر من عشرة مليون جنيه بسعر صرف البنك. يعنى البوابة الالمونيوم والجرس واللوحة الالكترونية وتوصيلة الكابل الكهربى بينهم بعشرة مليون جنية!!!. خاف ربنا يا اخى.

عدد الردود 0

بواسطة:

ممدوح حسين

ثروات السكة الحديد

للسكة الحديد ثروات هائله بس الوزراء الذين يتولوا مهمة وزارة النقل اراهن لو كان واحد فيهم ركب قطار من 20 سنة .روحوا بيعوا الحديد الخردة التى تمتلكه الهيئه وعربات القطارت القديمه الملقاة على جوانب السكك فى كل مكان والمتروكه لعوامل التعريه او لصوص الخردة وانتم هتجمعوا الملايين من الدولارات والشركات اليابانيه موجودة وعلى استعداد للشراء .هذا بالاضافة لمنطقه الشرابية التى بها عربات قطار من ايام الانجليز والله بيعوا العربات القديمه حديد خردة للشركات اليابانيه واستفيدو من ارض منطقه الشرابيه كمان .وبالاموال دى ممكن تطوروا الهيئة بالكامل بس فكروا اخرجوا من مكاتبكم

عدد الردود 0

بواسطة:

Ayoub mousa

رقم 2 انت اتقى الله

رقم 2. الرجل يتحدث عن 800 مزلقان و170 كم سكه حديد. اقرأ مظبوط وبعدين سب الرجل. خط سكه حديد يعنى قطاعات حديد من نوع خاص. يعنى إشارات الكترونيه.يعنى معدات ميكانيكية لتحويل الخطوط . يعنى أكشاك متابعه الكترونيه.وبعدين ده كان من أحسن الوزراء إلى وضعوا فى منصب وزير النقل وكل الناس تعلم ذلك

عدد الردود 0

بواسطة:

Mahmoud

عيب

مصيبه لو استوردو المزلقانات من الهند او اى بلد اجنبى طالما يمكن تصنعها فى مصر لو تم الاستيراد عليه العوض

عدد الردود 0

بواسطة:

دكتور محمد جيييم

كلام وتصرحات . وتصريحات وكلام وهلفطة وبس. أفعال وإنجازات للأسف مافيش !!!

إيه اللى فكرك بينا . طلعت لنا تانى منين ياعم ؟!

عدد الردود 0

بواسطة:

السيد

سعد الجيوشي راجل محترم ونظيف

ياريتك كنت استمريت يا سيادة الوزير بصراحة لم اري في حياتي نظام ولا نظافة ولا تطوير الا في فترة توليك الوزارة انت حاربت الظلم والفساد بس للاسف هم قدروا عليك وقدروا يغيروك انا راكب عادي يا فندم بركب القطر كل اسبوع وكنت فعلا بدعي لحضرتك ربنا ينصرك ويرجعك تاني

عدد الردود 0

بواسطة:

دكتور محمد جيييم

أقضى نصف وقتى فى المواصلات ، ومنذ كنت طالباً بكلية الطب. للأسف. اللى عملك وزير ظلمك وظلمنا معاك !!!

إرحمنا بقى !!!

عدد الردود 0

بواسطة:

دكتور محمد جيييم

ثم إن الفشل ده ، مدرسة. مذ كنت رئيساً للطرق والكبارى !!!

وقتها ، لم تنجز سوى 2% من الطرق المنوط بهيئة الطرق والكبارى إنجازها ، فى المشروع القومى للطرق. ماتسبب فى إفشال الوزارة ، وخلع الوزير ، وطبعاً سعادتك كنت جاهز للقفز على الكرسى ، وأمتعتنا بفشلك الذى ذقناه من قبل فى الطرق والكبارى. ويوم خلعك من الوزارة ، كان آخر قرار (فشنك) بتصدره وإنت على باب الوزارة ، هو إعفاء عادل ترك مدير الطرق والكبارى من منصبه ، تقريباً مخافة أن يتم تعيينه وزيراً للنقل خلفك ، وبنفس طريقتك اللى ركبت بيها الكرسى. الناس اللى فاهمة ، ومش حقودة زيك ، أرجعت الرجل لعمله ، فى نفس اليوم. أرجع أسأل تانى .... إيه اللى فكرك بينا ؟!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة