"اقتصادية البرلمان": متوقع استقرار الدولار عند 6 جنيهات..والسر فى تصريحات الحكومة

الخميس، 03 نوفمبر 2016 01:45 ص
"اقتصادية البرلمان": متوقع استقرار الدولار عند 6 جنيهات..والسر فى تصريحات الحكومة عمرو الجوهرى وكيل اللجنة الاقتصادية بمجلس النواب
كتب رامى سعيد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال النائب عمرو الجوهرى، وكيل اللجنة الاقتصادية بمجلس النواب، إن انخفاض سعر الدولار جاء نتيجة انضباط تصريحات الحكومة، التى كانت تسبب بين حين وآخر فى ارتفاعه، متوقعا أن يستقر سعره بنسبة أقل من قيمته الحالية المنخفضة.

 

وأوضح الجوهرى لـ"اليوم السابع" أن التوعية التى قامت بها وسائل الإعلام خلال الفترة الماضية ساهمت أيضا بشكل كبير، بجانب انضباط تصريحات الحكومة فى انخفاض سعر الدولار، مشيرا إلى أنه حال مساهمة المستوردين بالتخلى عن الطلب على الدولار سيصل سعره الحقيقى إلى 6 جنيهات.

 

وأشار وكيل اللجنة الاقتصادية بمجلس النواب إلى أن اللحنة ستبحث خلال اجتماعاتها المقبلة قضية ارتفاع الأسعار وانعكاسات انخفاض سعر الدولار على سعر المنتجات، التى كان التجار ترفع قيمتها بحجة ارتفاع سعر الدولار.









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

لأ الدولار بجنيه

لأ الدولار بجنيه

يجماعه أنا عايز الدولار إللي بيقولي هيبفي ب6جنيه هوا فين ده ايدي علي كتفك واشتغلو تصريحات لغابه مابكره هيبقي بجنيه واقتصاد مصر هيبقي اقوي اقتصاد في العالم في 48ساعه بالتصريحات والفهلوه.شوف بقي ياسيدي اما الناس تروح البنك وتلاقي دولار تشتريه يبقي هينزل واما الأسعار المولعه في السوق تنخفض بقوه ذي مابينزل بقوه هيبفي هينزل واما منحتاجش ناخد هذا القرض الأسود من صندوق النقد يبقي هينزل .لكن اللي بيحصل ده مالوش سبب لأن مفيش جديد السياحه مازادتش ولا ايراداتك الدولاريه زادت ده كله حيله من الشركات الكبري والمستوردين علشان يلمو الدولار من السوق وبعد كده يطير في السماء تاني والحل إن البنوك تبيع دولار للناس كده بس ممكن ينزل لكن طول مافي طلب والبنوك ممتنعه عن البيع اومعندهاش يبقي كل ده ضحك علي الناس ولازم نشوف مردود النزول ده في الاسعار تنزل 50%ذي مالدولار نزل ولا ده محصلش تبقي لعبه وسلملي علي النزول .

عدد الردود 0

بواسطة:

خليفة خلف مخلوف ألأقتصادى

كان الله فى عون ألرئيس ألسيسى و ألشعب ألمصرى

إذا كان هذا ألتصريح صحيح من و كيل اللجنة الاقتصادية بمجلس النواب يبقى ألعوض على الله فى مصر. نرجوا من رئيس مجلس ألنواب توضيح وصول النائب عمرو الجوهرى إلى هذا ألمركز. فإذا كان وكيل أللجنة ألأقتصادية لا يعلم شئ عن ألأقتصاد فما بالك بأعضاء أللجنة. هذة واحدة من مصائب ثورة يناير. كان الله فى عون ألرئيس ألسيسى فى ألتعامل مع نواب لا يتمعنوا فى تصريحاتهم ألتى تفقد ألشعب فى مصداقية ألنظام بأكملة.

عدد الردود 0

بواسطة:

محمود

انهيار الدولار

ياريت نشوف بعنينا انهيار الدولار هيعود علينا بايه يا ترى هنشوف انهيار للأسعار ياريت تصدقو فى كلامكوا

عدد الردود 0

بواسطة:

M Massoud

إززززاااااي ؟؟؟

أزاي بس ياسيادة النايب ؟؟؟ ... دا سعره في البنك بتلات تمانيات ... ممكن ينزل سعر الدولار لأقل من ربع جنيه .. بس على اللونج تيرم ياباشا ... لما كلنا نشتغل ونجتهد والعجلة تدور .. انما نهرتل ونقعد ننظر في الكلام الفاضي يبقى فاكس .

عدد الردود 0

بواسطة:

alaa

انهيار الاسعار

انهيار الدولار هل يؤدى إلى انهيار الأسعار ولا انتوا شوية حرامية

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

نواب جهله

انا اسف على عنوان التعليق بس بجد ده اقل تعبير يعني ازاي نائب محترم وفي اللجنة الاقتصادية بقول ان الدولار هيبقى ب 6 انا مش فاهم هي سياسة الحكومة الدحك على الناس علفكرة من شهر واحنا عارفين ان الدولار رسمي في البنوك هيبقى بقى 12 ونص الى 13 جنيه دي دراسة مش كلام وبس كفاية بقى عايزين ناس بتفهم و كفاية شعارات كدابة وخلينا في الواقع

عدد الردود 0

بواسطة:

Haroun

ماشي يافالح

ماشي يافالح بالفعل تصريح من اقتصادي محنك أهو بقى رسمي في البنك 13 ونص قولي بقى هيبقى ب 6 فين ؟ ؟ ؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

منوفى

موضوع مفهمش فيه مفتيش فيه**انا اللى يهمنى طالما الدولار نزل الاسعار حتنزل**

يعنى الاسعار اللى طلعت مع الدولار حتنزل معاه واللا هيه شدت السلم وقعدت فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

منوفى

موضوع مفهمش فيه مفتيش فيه**انا اللى يهمنى طالما الدولار نزل الاسعار حتنزل**

يعنى الاسعار اللى طلعت مع الدولار حتنزل معاه واللا هيه شدت السلم وقعدت فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

مبسوط

ارتفاع الدولار *انخفاض الدولار**هوه الجنيه ملوش اهل يسالو عنه**مفيش مره ارتفاع الجنيه

كله دولار دولار كده علطول

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة