"الزراعة": حققنا اكتفاء ذاتيا بنسبة 90% من الدواجن وننتج 8 مليارات بيضة سنويا

الأربعاء، 26 أكتوبر 2016 08:30 ص
"الزراعة": حققنا اكتفاء ذاتيا بنسبة 90% من الدواجن وننتج 8 مليارات بيضة سنويا الدكتور عصام فايد وزير الزراعة واستصلاح الأراضى
كتب عز النوبى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال الدكتور خالد توفيق رئيس قطاع الثروة الحيوانية والداجنة التابع لوزارة الزراعة، إن آخر تقرير عن مؤشرات الاكتفاء الذاتى الحالى من المنتجات الحيوانية والداجنة، يوضح أنه تم تحقيق الاكتفاء الذاتى الكامل من إنتاج بيض المائدة بما يزيد عن 8 مليار بيضة سنويا، مشيرإلى أن هذا الاكتفاء يؤهل إلى مرحلة التصدير قريبا.

فيما كشف تقرير قطاع الثروة الحيوانية والداجنة، الذى حصل الـ"اليوم السابع" على نسخة منه، تحقيق الاكتفاء الذاتى بنسبة 90% من لحوم الدواجن بما يزيد عن 850 ألف طن سنويا، بالإضافة إلى تحقيق الاكتفاء الذاتى بما يزيد عن 80% من الألبان ومنتجاتها، بما يزيد عن إجمالى الإنتاج 5.6 مليون طن سنويا.

وأوضح تقرير الثروة الحيوانية والداجنة، أنه تم الانتهاء من الهيكل الإدارى للقطاع لتنشيط الإرادات وتركيز للجهود واختزال النفقات، بالإضافة إلى أنه تم إقرار خطتى النهوض بالقطاع الحيوانى، وصناعة الدواجن بالقطر، فى ضوء استراتيجية الزراعة المصرية 2030، المقدمتين بمعرفة القطاع وتم اعتمادها من قبل الدكتور عصام وزير الزراعة واستصلاح الأراضى.

وأكد التقرير، أنه الانتهاء من خطة تطوير المجازر والمحاجر المصرية، بالتنسيق مع الهيئة العامة للخدمات البيطرية، ومعهد بحوث صحة الحيوان، بالإضافة إلى إعادة تحريك نشاط مشروع البتلو باجمالى وقروض 62 مليون جنيه لعدد 16500 رأس عجول جاموس، وقرابة  الـ1000 مستفيد جميعهم من صغار المربين وشباب الخريجين خلال الموسم الحالى، وذلك بعد فترة من التوقف، كما تم إصدار ضوابط تداول الموارد الوراثية الحيوانية والسائل المنوى الجاموسى المستورد، حماية للثروة الحيوانية بالقطر.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

Ahmed

حققت إيه يا حسرة!

كلها مجهودات المزارعين المكدين واللى بيعانو من إهمالكم ليهم فى الادويه والصويا والعلف والاسعار المتآرجحه بغض النظر عن التكلفه . بس للاسف فى مزارعين كتير مش لاقين شغلانه تانيه ...! انت بقه إيه اللى قدمته للصناعه دى ... بقبقه اعلاميه كا لعادة...

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

الأكتفاء الذاتى !!

يا سيادة الوزير ’ طول عمر مفهومنا عن الأكتفاء الذاتى هو ان انتاج البلد بيكفى استهلاكها , يعنى كل مواطن فى البلد بيقدر يلاقى حاجته من السلعة بسعر يقدر يشتريها بيه , لكن الأكتفاء الذاتى اللى سيادتك بتتكلم عنه اكتفاء ذاتى كاذب , البيض والفراخ مش متوفرين لأن انتاجهم مكفى السوق , دول متوفرين لأن نسبة كبيرة من المستهلكين مش قادرة تشتريهم !! اتكلم سبادتك عن الأكتفاء الذاتى يوم ما تبقى البيضة بربع جنيه والفرخة بخمستاشر جنيه , زمان كان المواطن اللى مبيقدرش يشترى اللحمة بيستبدلها بالفراخ والبيض , ووقتها كنا بنشتكى من عدم الأكتفاء الذاتى , انما حاليا المواطن ده لا قادر يشترى اللحمة ولا الفراخ ومقضيها فول , فهنا ميبقاش اكتفاء ذاتى ولا حاجة , الأكتفاء الذاتى ان السلعة تكفى المواطنين , مش ان السلعة ترطرط فى السوق لأن محدش قادر يشتريها , والا بالمنطق ده يبقى احنا حاليا عندنا اكتفاء ذاتى من كل السلع , لحمة وفراخ وبيض وسمك وفاكهة , فمن فضلك سيادتك بلاش تصريحات ملهاش علاقة بالواقع علشان احنا تعبنا خلاص !!

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة