خالد صلاح

برعاية سوبر كورة

سوبر كورة

وزير البترول: الاتفاق سار مع أرامكو مع احتمال عدم إرسال شحنات نوفمبر

الثلاثاء، 25 أكتوبر 2016 11:47 ص
وزير البترول: الاتفاق سار مع أرامكو مع احتمال عدم إرسال شحنات نوفمبر طارق الملا
كتب رأفت إبراهيم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكد المهندس طارق الملا وزير البترول والثروة المعدنية، إنه لم يحدث أى اتفاق لاستئناف إرسال شحنات نوفمبر من المنتجات البترولية لشركة أرامكو السعودية، قائلا:"الاتفاق سار ولم يلغ ولكن يمكن ألا ترسل أرامكو شحنات شهر نوفمبر أيضا".

وأضاف الملا فى تصريحات خاصة لـ اليوم السابع" على هامش اللقاء بالغرفة الأمريكية منذ قليل، أن عملية توفير الشحنات أمن قومى، وسيتم توفير الأموال اللازمة لشرائها وتوفير احتياجات السوق المصرى، موضحا أنه فى حال عدم إرسال أرامكو للشحنات ستطرح الوزارة مناقصات عالمية لشراء الشحنات من السوق العالمى، مؤكدا أنه لم يتم الاتفاق مع الإمارات لأن تكون بديلا لتوفير الشحنات.

وكانت أرامكو أبلغت مصر بعد توفير شحنات شهر أكتوبر الجارى، وتمد السعودية، مصر بـ700 ألف طن من البنزين والسولار والمازوت شهرياً، طبقاً للاتفاق بين هيئة البترول وأرامكو السعودية، على أن يتم السداد على مدار 15 عام مع فترة سماح 3 سنوات.


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو مازن

وزير البترول

الراجل دة مش ملاحظ ان احنا بنفهم (الاتفاق سارى حتى لو مخدناش فى نوفمبر وديسمبر ويناير لكن ممكن يتلغى فى فبراير انت ازاى تقول تصريح عبيط زى دة)

عدد الردود 0

بواسطة:

ســيد أمين

مصر فيها بترول

الى السادة القائمين على وزارة البترول. طيب وعدين معاكم يعني رواتب وامتياذات زيادات وبدلات وكله ده من غير شغل فين الاكتشافات الجديدة ياجماعة مصر فيها بترول بحجم الخليج كامل بس مش عارفين لمصلحة مين مش عايزين عمل اي محاولة ولا تقول الوزارة بتبحث واكتشفت 10 بريمل هنا و5 برميل هناك سيبك من الكلام ده كله وتعال نفكر فيها شوية ونحسبها ، ما هو البترول ومكوناته والكل عارف ان مصر من اقدم البلاد في العالم والحياة بها من الاف السنين وزراعة وغابات وحياة كاملة والمعروف بأن البترول ما هو غير تحويل مواد مع التربة مع مرور الايام والمواد معروفة للكل فين البترول - البترول موجود وبحجم كبير كمان بس عشان مصلحة مين لا نبحث يا وزير البترول فين الاكتشافات ولا خلاص الوزارة اعتمدت على الشراء لو كده بلاش المصريف الزيادة والبدلات وتعيين مهندسين وهات مندوبين مبيعات يا معالي الوزير حرام عليكم اللي بتعملوه في مصر والله سوف ياتي يوماً لكم تقفون فيه بين يدي الله فالعمل لهذا اليوم

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد

مش مهم

ان الشحنات توصل المهم ان الاتفاق سارى

عدد الردود 0

بواسطة:

مشاهد

الاتفاق سارى بس مفيش بترول.

حد يفهمنى علشان انا مش فاهم.

عدد الردود 0

بواسطة:

HAYTHEM

نظام الكفيل لا يسري على الدول

بل مؤكد أن أرمكو لن ترسل شاحنة نوفمبر و لا ديسمبر لأنها عقدت صفقات مع تركيا وكان شرطها وقف الإتفاق . الحرب الإقتصادية متواصل ضد مصر من الصديق والعدو . لكن مصر لن تركع وستتجاوز كل أزماتها بإذن الله ويوم الحساب قادم يا خونة .

عدد الردود 0

بواسطة:

أبو السيد

المهم الاتفاق ساري

دايما تصريحات المسؤولين المصريين تتميز بالذكاء وبتفترض دايما إن الشعب على نفس المستوى من ذكاء المسؤول المصري

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

حاسس انه تحت اداره هذا الوزير سندخل على ازمه ف البنزين والسولار بتصريحاته النرجسيه هذه

...

عدد الردود 0

بواسطة:

اشرف

الحقيقه

عايزين نعرف الحقيقه مالكو خايفين تقولها السعوديه معانا ولا ضدنا مش هنموت يعني وياما دقت علي راس مصر طبول وكلها اتكسرت في الاخر وتحيامصر

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





لا تفوتك
الرجوع الى أعلى الصفحة