يختلف حال اللصوص فى محافظة الشرقية عن غيرهم حيث أصبح القبض عليهم بمعرفة الشرطة أهون بكثير مما يتعرضون له من انتقام على يد الأهالى، وفى واقعة غريبة يستغيث أهالى اللصوص بالأمن لنجدة أبنائهم من يد الأهالى خشية تعرضهم للموت.
شهدت الشرقية خلال يومين 3 وقائع قام الأهالى بمطاردة اللصوص والانتقام الفورى منهم بالضرب المبرح وتعليقهم فى أعمدة الإنارة لفضحهم بعد بتصويرهم أمام المارة بدون ملابس عبر كاميرات المحمول ونشرها على مواقع التواصل الاجتماعى، وبالرغم من أن دافع الأهالى هو الحرص على المصلحة العامة وتوصيل رسالة للخارجين عن القانون أن جزاءهم سيكون رادعا ويكون عبرة لغيره، إلا أن هذا فعل مخالف للقانون وعودة للوراء.
أهالى القرين يجردون طفلا من ملابسه لسرقة توك توك
ولم تكن الواقعة السابق الإشارة إليها الأولى التى ينتقم فيها الأهالى بمعرفتهم حيث تمكن أهالى قرية على سليمان التابعة لمدينة القرين من ضبط أحد اللصوص ضمن تشكيل عصابى لسرقة التكاتك والسيارات بالطريق العام تحت تهديد السلاح، أثناء محاولات التعدى على أحد المواطنين وسرقة توك توك تحت تهديد السلاح، وانهالوا بالضرب عليه وجردوه من ملابسه، وقاموا بتصويره بالمحمول.
علقة موت لحرامى الدراجات البخارية
أما أهالى حى مبارك فى مركز كفر صقر قرروا أن ينتقموا من حرامى الدراجات البخارية، بطريقتهم الخاصة، وأحضروا حبلا وربطوه فى عمود الإنارة، وانهالوا عليه بالضرب حتى أنقذته الشرطة من بين أيدهم.
علقة موت لحرامى الدراجات البخارية فى كفر صقر
الحرامى يستنجد بالشرطة
أهالى القرين يجردون طفلا من ملابسه
الطفل الحرامى
عدد الردود 0
بواسطة:
المصرى الحزين
اين وزارة الداخليه
وزارة الداخليه متفر جه ؟ فين الوزير وقيادات الداخليه والخطط الامنيه.. لك الله يامصر
عدد الردود 0
بواسطة:
أستير سيدهم
الأهالي يقبضون علي الحراميه ويتم ربطهم علي أعمده الكهرباء
ديه بلطجة ومنين نعرف انهم فعلا حراميه او جناه او مجرمين هل تم الحكم عليهم علي يد قاضي فين القانون فين الشرطه تقبض عليهم ده شغلهم مش شغل الأهالي
عدد الردود 0
بواسطة:
السبيل
القصاص
اسرع قضاء هو القصاص . طالما اتمسك المجرم متلبس بارتكاب الجريمة لابد من القصاص الفور .. هذا افضل
عدد الردود 0
بواسطة:
ولاء
رقم 2
تعليق رقم 2 انت بتهرج مش كده اكيد بتهرج يعنى الحرامي الناس تسيبه يهرب عشان مش شغلتهم ودى شغله الشرطه ازاي ممكن اعرف ؟؟؟؟وربطه فى العمود ده مش بلطجه ده بس ماسكينه على مالشرطه تيجى امال يودوه فين يضايفوه فى بيوتهم لحين تبليغ الشرطه ولا يحبسوه فى اوضه ويقولوا بعد كده كانوا محتجزينه وحقوق حراميه وبتنجان ويطلع المجنى عليه هو الجانى كفايه بقى قلب لكل الأمور وخلى كل واحد يتحمل نتيجه فعله طول عمر الحرامي لما بيتمسك بيضرب علقه وإلا ماكنتش المقوله المأثورة هتاخد علقه حرامي فى مطلع وعجبي عالزمن !!
عدد الردود 0
بواسطة:
أحمــــــــــد كامل
المفرووووض.......
المفروض على الأهالى عندما يضبطون لص أو حرامى متلبسا بسرقة أى حاجة مثل البهايم أو الطيور أو التوكتوك بدلا من الأعتداءعليه أن يقوموا بتقديم القهوة أو الشاى أو عصير جهينة أو حتى"نسكافيه" أو حسبما يجب هذا الحرامى وأن يطبطبوا عليه بكل رقة وحنان حتى تحضر الشرطة وتستلمة وهو فى أحسن حال.
عدد الردود 0
بواسطة:
محمد
والله أحلى فكره صح كده .. يفضحوا السارق ويضربوه عشان الكل يشوف ويكون عبره وعشان أى حد يعمل كده يخاف
انا متأكد أن بعد ما فضحوا السارق مفيش حد هيفكر يسرق بالقرية دى ههههههههههههههههه هيخاف من الضرب والأهانه والفضايح ياريت كل القرى تعمل كده
عدد الردود 0
بواسطة:
khaled soudi
الي تعليق 5
عندك حق في كل اللي قلته . ممكن ازود علي كدا شويه وقول ويعطوه شويه جبنه قرِيش ومش وحلاوه وهوا داخل الحجز .
عدد الردود 0
بواسطة:
مصري
من امن العقوبة اساء الادب
ضبط لص بمعرفة الاهالى تعنى ان يحصل على الواجب المحترم هذا افضل و اسرع و مدعاه لردع المجرمين الف تحية لكل قرية شريفه تذبح لصا
عدد الردود 0
بواسطة:
محمد
انا من مدينة القرين
يا جماعة انا من مدينة القرين و موضوع التحرش و سرقة الموتوسيكلات او التوتوك حصلت كتير و اللي بيتمسك بيتربط في العمود و يشرب علقة مفيش بعدها و لولا رحمة بعض الاهالي ممكن يتقتل لكن فيه عدد من الاهالي لما بيلاقي ان الحرامي شرب علقة صح يفضل يبعد في اللي بيضربوه و حصلت قدامي كتيييير بس انا ولا بضرب ولا بحوش.
عدد الردود 0
بواسطة:
المذنب
غابة
ماالذي اودي بنا الي تلك الحالة ومن قال ان ضبط السارق يكون معه الضرب وهذا التشهير السرقة ذنب ايهاالسادة وليس كفرا كما يرتكب الجميع ذنوبا ولكن هذافضح بقدر الله وسترالله علي من ستر سلموه للشرطة وليقضي الله بحكمه في شرعة ارحم الراحمين الحد لايقام علي جائع او معسر انما يقام علي المعافي من بلاء الجوع والغرم وشدة الحاجة هذا واحد من السلف سرق منه بعض المال فنظر الي السماء وقال اللهم ان كان في حاجة اليه فبارك له فيه وان كان غنيافاجعله اخر ذنبا له وهذا ليس دفاع عن السراق فان والله نتالم عندما يسرق منا اى شي ومن رحمة الله ايضاانه جعل ولي الدم اخا للقاتل ولم يخرجه من دائرة الايمان او الاخوة قال تعالي (فمن عفي له من اخيه شيء فاتباع بالمعروف واداء اليه باءحسان)فما بالنا بالسرقة اللهم اغننا بحلالك عن حرامك وبفضلك عمن سواك