عمرو أديب: "السكر بيطلع من وزارة التموين على المُهرِّب.. أطالب بالتحقيق"

الأربعاء، 19 أكتوبر 2016 10:31 م
عمرو أديب: "السكر بيطلع من وزارة التموين على المُهرِّب.. أطالب بالتحقيق" عمرو أديب
كتب أحمد عبد الرحمن

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

علق الإعلامى عمرو أديب، على ضبط مليون كيلو سكر بطريق العلمين فى طريقها إلى ليبيا، ساخرا: "احنا بنصدره.. قعدت أفكر وقلت ما نصدره ونجيب بيه دولار.. والله فكرة".

وتساءل أديب، خلال تقديمه برنامج "كل يوم"، على فضائية "on E" : "اللى شغال فى الموضوع ده مهربين بس؟ دا السكر بيطلع من وزارة التموين على المُهرّب.. دى عصابة مش مهربين، دى مننا"، مطالباً الرقابة الإدارية أن تكشف الموظفين الذين يعملون فى هذا الموضوع.

وأوضح أديب، أن إجمالى ما تم ضبطه فى ثلاث أيام من السكر، 4831 طن، أى حوالى 5 ملايين كيلو، وتابع:"لو كل عائلة تستهلك كيلو فى الأسبوع، فإن 5 ملايين عائلة تستخدم سكر الأسبوع كله من الكمية المضبوطة"، مردفاً: "هذه سلسلة من الفساد الحكومى".

 

 





مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء



التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

ناصرجابر

شاهدة السرقه

كتبت قبل كده على الموضوع ده قبل الازمه وقلت شوفت امين المخزن فاتح بالليل وبيحمل عربيات نقل واتصلنا بالنجده وقلنا فيه اشتباه تهريب سكر ورز والمخزن مفتوح ومسكنا العربيات واتحفظنا عليها ومحدش جه وتم تسوية الموضوع عن طريق البلطجيه وخدوا فلوس من امين المخزن وصاحب العربيات وكان عددهم 2عربيه نقل والبلطجيه قبضوا والنجدهماجتش والعربيات مشيت وفى الاخر تقولوا عندنا ازمه فى السكر والرز وهو بيتهرب بايديين الموظفيين الفسده لكى الله يامصر

عدد الردود 0

بواسطة:

اكرم

دود المش منه فيه

اللى بيضرنا مننا شكلا انما عدونا اللدود موضوعا - اتمنى ان يقوم البرلمان بعمله ويدرج جرائم الاحتكار وتهريب المواد التموينيه الى قوانين امن الدوله اليست هذه السلع تندرج تحت مسمى سلع استراتيجيه ؟؟؟؟ اتمنى ان تكون عقوبه الاحتكار وتهريب السلع الضروريه المدعمه مشدده ولا تقل عن عقوبات جرائم الخيانه العظمى

عدد الردود 0

بواسطة:

وليد

التموين سبوبه رهيبه

ألغوا وزاره التموين ووزعوا الفلوس نقدي زي كل العالم وأرحموا مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

سيد

الشعيب غير أمين علي قوته

الغو التموين برمته لإنه مرتع للحراميه ويذهب لغير مستحقيه . الحكومه تتعب نفسها شويه وتبحث عن الناس المستحقه بالفعل وتعطيهم نقدي وخلاص قفلنا النهيبه ؟؟

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة