أكرم القصاص - علا الشافعي

ننفرد بنشر صور قصر السكاكينى بعد نشوب حريق ببدروم المبنى

الثلاثاء، 18 أكتوبر 2016 10:30 ص
ننفرد بنشر صور قصر السكاكينى بعد نشوب حريق ببدروم المبنى بدروم قصر السكاكينى من الخارج بعد نشوب الحريق
كتب ــ أحمد منصور

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

ينفرد "اليوم السابع" بنشر عدد من الصور لقصر السكاكينى بعد نشوب حريق بسيط ببدروم القصر، وذلك فجر اليوم الثلاثاء 18 أكتوبر الجارى.

جانب من أثار الحريق ببدروم قصر السكاكينى

 

 وأوضح الدكتور مصطفى أمين، فى تصريحات سابقة لـ"اليوم السابع"، أنه على الفور تم إبلاغ الحماية المدنية، وقام رجال المطافى بإخماد الحريق تماما، وقد توجه جميع المسئولين عن المنطقة لاتخاذ ما يلزم من إجراءات إدارية.

 

جانب من البدروم بعد الحريق

البدروم من الخارج

 

 وأضاف الأمين العام لمجلس الأعلى للآثار، أن الدكتور خالد العنانى، وزير الآثار، وجه بضرورة حضور رئيس قطاع المشروعات ورئيس الإدارة المركزية للترميم، لتحديد علاج التداعيات نتيجة الحريق بالحجرة المذكورة، ونؤكد أن باقى القصر بخير ولم يمس بأى شىء نتيجة هذا الحريق.

القصر من الخارج

جدير بالذكر أن قصر السكاكينى من أقدم قصور مصر. تم بناؤه سنة 1897 م على يد حبيب باشا السكاكينى. يقع القصر فى ميدان السكاكينى فى وسط مدينة القاهرة، وتحديدا فى منطقة الظاهر المزدحمة بالسكان وعرف محيط القصر لاحقا بحى السكاكينى.









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

عادل و الآن عادل الأول

" ونؤكد أن باقى القصر بخير ولم يمس بأى شىء نتيجة هذا الحريق."

هذا ما أكده الدكتور مصطفى أمين، الأمين العام لمجلس الأعلى للآثار. و لكن ، هل ابقاء القصر مهملا و خرابا حتى الآن ، و فى رعاية " خفير " جاهل ، كان سيتسبب فى حرق القصر ( ربما بسبب " الشيشة أو الجوزة " ) يعتبر أنه " بخير " و " لم يمس " فى نظر " هيئة الآثار " ؟؟؟!!!

عدد الردود 0

بواسطة:

رشا يوسف

اقرأوا مقالات الاهمال

حرام عليكم والله بجد ....اقروا المقالات العربية اللي بتتكلم عن اهمال وزارة الثقافة المصرية والاثار للقصر والصور اللي منشورة عن صور القضر قديما وحديثا .... ايه تاني ناقص هيضيع بعد ما كل حاجه بتضبع . سامحكم الله .

عدد الردود 0

بواسطة:

مصر الجديدة

خسارة اثار لن تعوض

تعالوا شوفوا قصر احد التجار عمرة احدث من قصر السكاكيني مهتمين به ازاي ومحتسبينه من اكثر المازارات السياحية التذكرة بخمسة وعشرين دولار للفرد وعاملين مطاعم وجنينة بنافورة ومكان لبيع الهدايا واتوبيسات رايحة وجاية.وعلي فكرة في قلب مدينة تورونتو يعني زي قصر السكاكيني. المشكلة الاولي في سلوك المواطن المصري بقة عنده قصر نظر والانا بقت هي المكتسحة. لو عاوزين سياحة بجد شمروا اكمامكم ونضفوا البلد واهتموا باللي في ايديكم بطلوا تبصوا للي في ايدين بتوع بلاد تانية لو حابين تتأكدوا من وجهة نظري زوروا موقع كاسا لوما-تورونتو علشان تتحسروا علي تاريخنا المهمل ووزير رايح ووزير جاي لوحدة مايقدرش يعمل حاجة لكن لو فكر بشكل مختلف وكسب تعاطف واقتناع المجتمع المدني وطلبة اثار وسياحة وفنادق حيساعدوة

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة