عضو بالغرفة التجارية: إرتفاع أسعار كلاب الحراسة بنسبة 20 %

الأربعاء، 12 أكتوبر 2016 11:08 ص
عضو بالغرفة التجارية: إرتفاع أسعار كلاب الحراسة بنسبة 20 % مينا نسيم عضو غرفة القاهرة التجارية
كتب إسلام سعيد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال مينا نسيم عضو غرفة القاهرة التجارية وعضو المنظمة العالمية لرابطة الحراسات الخاصة وانترناشيونال "VIP"، أن أسعار كلاب الحراسة إرتفعت بنسبة 20% تقريباً بسبب إرتفاع سعر الدولار مقابل الجنيه، لافتاً إلى إرتفاع أسعار الأعلاف بنسبة 20% .

واعتبر مينا نسيم فى تصريحات صحفية له اليوم، كلاب الحراسة عنصراً أساسياً فى عمل شركات الأمن والحراسة، إذ إن دورها مهم فى تأمين المنشآت الحيوية والكشف عن المفرقعات .

وطبقاً لعضو المنظمة العالمية لرابطة الحراسات الخاصة فإن للكلاب دور أيضاً فى المساعدة على العلاج من بعض الأمراض النفسية والتوحد عند الأطفال والاكتئاب ورفع الروح المعنوية لدى المسنين.

ولفت إلى عدم صلاحية كل السلالات للحراسات وكشف المفرقعات، حيث أن هناك أنواع معينة تنسب لسلالات قوية وعالمية  مثل الراعى الألمانى  والراعى البلجيكى  واللبرادور تستخدم في هذا الغرض.

وأوضح مينا إن الدولة منعت استيراد السلع "الإستفزازية" بسبب الظروف الصعبة التى يمر بها الإقتصاد، مشدداً على أن كلاب الحراسة لم تعد سلعة استفزازية فلها دور وعمل تقوم به فى المجتمع لا غنى عنه حيث تعاون وتساعد فى عمليات التفتيش والتأمين وحراسة المنشآت والأفراد والإقتحام والدوريات وفض الشغب ، وتأمين المناطق النائية التى لا يتوفر بها تواجد أمنى عالى.

وقال مينا نسيم، أن سلاسل الكلاب وملابسها وبيوتها من الخارج بالدولار تعتبر من السلع الإستفزازية، حيث إنها إكسسوارات يمكن تصنيعها فى مصر.

وأكد عضو الرابطة العالمية للحراسات الخاصة، أنه فى ظل توجه الدولة فى ترشيد الفاتورة الإستيرادية، يجب وضع تسهيلات حكومية لإنشاء مصانع أعلاف لكلاب الحراسات، يكون  فيها القطاع الخاص مستثمراً بشكل كبير، فضلاً عن ضرورة انشاء مصانع مبيدات وأمصال وأدوية بيطرية. 

واقترح  استيراد الكلاب غير المدربة بسعر أقل وتدريبها من خلال الخبراء والفنيين المصريين، حيث تتمتع مصر بخبرات هائلة، علاوة على ضرورة التأكيد على  تشجيع الإعتماد على الإنتاج المحلى من السلالات كبديل للمستورد.

وقال مينا نسيم ، إن سعر الكلب يتراوح بين 2000 و 2500 دولار تقريباً، ويتغذى على "شيكارة" أعلاف تزن 20 كيلو فى الشهر، ويصل سعرها  إلى 40 دولار .

وانتقد مينا قيام من لا مهنة له بتربية الكلاب وتدريبها خاصة أن البعض فى الأحياء الشعبية يقوم بتربية الكلاب أعلى أسطح المنازل وبيعها للزبائن دون إعداد وتدريب، ما يعكس صورة سلبية عن أهمية الكلاب فى الحراسات.

وأكد على وجود حوالى 130 نوعاً من الكلاب على مستوى العالم، مفيداً أن أسعار كلاب الحراسة ارتفعت بنسبة 20% .

 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

حر

طب حد يقوله حاجه

الكلاب في مصر و بتاكل من مصر و تتكاثر في مصر و طالع يقولك دولار ! على اساس انهم برا بيصنعوهم ! الاسعار دي يا أستاذ مينا داخل فيهم تكلفة ومرتب المربي الأجنبي وتكلفة تربية الكلب من أكل و رعاية طبيه وإقامه وده الطبيعي برا . انت مش هتحاسب الناس في مصر بأسعار ألمانيا وسويسرا . لو انت مبتعرفش تربي كلاب والأجنبي بيفهم أكتر منك الحل انك مش تستورد كلاب و تغلي أسعارها . الحل يا أستاذ مينا انك تشوفلك شغلانه تانيه . في غيرك مصريين كتير بيفهمو في تربية الكلاب من قبل مانت تتولد . مصر بتدرب كلاب على الكشف على المخدرات و المفرقعات من أيام الابيض واسود . وظيفة مفيهاش أي نوع من العنصر الاجنبي غير سلالة الكلب المتوفره في مصر ولا تحتاج غير مدربين أكفاء . من المفترض اننا نكون من أبرع الناس فيها و نصدر للعالم كلاب مدربه . طالع تقول نستورد كلاب !! وكمان نستورد أكلهم! بس عشان نوفر منستوردش السلسله بتاعته عشان دي سلعه استفزازية . لا يا شيخ ؟ ادي عقلية بعض "رجال الاعمال " مبيعرفوش يعملو أي شيء ولا يصنعو أي شيء ولا يضيفو أي قيمة لأي شيء . وكل اللي يعرفوه يروح يشتري من برا و يرجع يبيعه في مصر فقط لا غير ويضرب الفرق في جيبه . ويطلع يتكلم في الجرايد ووسائل الاعلام . شركته أصلا قايمه على تعيين ناس بمرتب 1500 جنيه و يروح يوديهم عند ناس تدفع في الشهر 6000 جنيه للفرد . يعمل منهم يونيفورم و يدفع تأمينات 500 و يضرب الباقي في جيبه !! ده البيزنيس مودل بتاعه . البلد في حاجه للتطهير !

عدد الردود 0

بواسطة:

Hasnen

kelab

الكلام صحيح مائه المائة والي بيقول مافيش استيراد كلاب يراقب فقط مطار الغردقه وهوا يعرف

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة