بالصور..تكسير شارع بالغردقة بعد رصفه منذ أقل من شهرين لتركيب مخرات السيول

الثلاثاء، 11 أكتوبر 2016 03:11 م
بالصور..تكسير شارع بالغردقة بعد رصفه منذ أقل من شهرين لتركيب مخرات السيول
البحر الأحمر - عماد عرفة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

يجرى مجلس مدينة الغردقة بدءً من اليوم الثلاثاء، عملية تكسير مناطق معينة بشارع الحجاز بالغردقة بعد رصفه منذ أقل من شهرين، لتركيب مخرات السيول، حيث أصدر اللواء أحمد عبد الله محافظ البحر الأحمر توجيهات إلى اللواء على شوكت رئيس مدينة الغردقة ببدء تنفيذ أعمال صرف لمياه الأمطار على مدينة الغردقة.

 

وقام اللواء على شوكت رئيس مدينة الغردقة بالتنسيق مع المقاولون العرب لبدء تنفيذ أعمال صرف بالوعات المطر بعد حصر جميع الأماكن التى يتجمع بها مياه الأمطار بناء على تعليمات المحافظ، والتى كان من بينها شارع الحجاز الذى تم رفع كفاءته ورصفه منذ أقل من شهرين، حيث قام مجلس المدينة بتكسير الشارع لوضع مخرات السيول به.

فيما انتاب اهالي، مدينة الغردقة حالة من الغضب من تركيب مخرات السيول بعد رصف الشارع، مؤكدين على أنه كان على المسئولين تركيب تلك المخرات قبل عملية الرصف حتى لا يتم إعادة تكسيره مرة أخرى كما حدث الآن.

 


تركيب مخرات لمياه السيول بالغردقة

 


تكسير الشوارع التى تم رصفها حديثا لتركيب مخرات السيول

 


تركيب مخرات السيول بشوارع الغردقة

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

wael

30 سنه والغردقة بدوون صرف صحى

اولا هما بيعملو مخراات للسيول . فى وقت الغردقة مافيهااش صرف صحى اصلا شغال . يبقى السوال هنا مخرات السيول هتتصرف على فين . ثانيا . الطريق ده اتعمل واتكسر اكتر من اربع مرات ف خلال سنه واحده . السوال هنا فين المسئولين من رئاسة الجمهوريه ف الكلام ده .. ولا هى فلووس حرااام ثالثا . الشوارع الجانبيه بمنطقة السقاله وشارع شيرى يوميا غرقانه ف الصرف الصحى . ده طبعا لعدم وجود صرف صحى .. للمعلومه ان منطقة السقالة وشارع شيرى من اشهر المناطق السياحيه ف الغردقة . رجااء من المسئولين ومن رئيس الجمهوريه ان يتابع ويهتم بالغردقة . ده لو عااوزين السياحه ترجع بجد . وشكرا

عدد الردود 0

بواسطة:

mostafa

سبووووووووووووووووووووووووووووووبة المجلس المحلى بالغردقة

شوارع الغردقة يتم رصفها مع قدوم محافظ جديد مع انه هناك شوارع لم تعرف الاسفلت منذ اكثر من 15 عام ولكن المنظرة تتطلب ذلك .. كما ان المشاريع التجميلية فى الغردقة تسير بسرعة السلحفاه فقد تم اعادة رصف كيلو متر واحد فى الدهار واستغرق ذلك مدة حفر قناة السويس وايضا ما يزال ميدان الدهر منذ اكثر من 3 شهور قيد الرصف ولا نعلم هل هو محطة الضبعة النووية ؟؟؟؟ مع انه السيد المحافظ بيعدى ويتفقد العمل مع انك لو مريت على الميدان يوميا لن تجد اى تغيير فيه على الاطلاق .. ايضا الصرف الصحى من اكبر مشاكل المدينة التى اعلم تماما ان السيد المحافظ اعلن انه يريد ان تكون الغردقة مدينة عالمية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بامارة ايه يا سيادة المحافظ .. عندك 2 زرزارة بيكبروا كل يوم .. عندك نمو سريع لعربات الكارو وتريسكلات الزبالة التى تجمع وترمى بالشوارع .. صناديق القمامة الضخمة التى تشغل ثلث الشارع على الاسفلت والطرق السريعة ايضا .. بصراحة الله يكون فى عونك وانت تعمل مع اذكى عقول فى الادارة المحلية

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة