محمد عبد الله طاهر يكتب: وفيت بالعهد يا مصرى وفتحت القناة

الثلاثاء، 28 يوليو 2015 03:19 ص
محمد عبد الله طاهر يكتب: وفيت بالعهد يا مصرى وفتحت القناة قناة السويس الجديدة

وسمعنا الأرض بتتكلم وشاهدة الرمال
بتقول يا ولادى يا ما اتعلم فى صمودكم رجال
الرمل وشيلتوه من فوق ضهرى وحفرتو القنال
والمية وجريت بعرقكم وأتهدت جبال
فتحتو القناة فى معادها ووفيتو العهود
بكبير ساق بيكو طموحكو وزرعها ورود
عديتو المية فوق ضهرى وحفرتو القناة
عليتو فى رأسى طول دهرى يا زينة الحياة
فتحتو القناة فى معادها وسبقتو الخيال
والرمل فوق ضهر ترابى غنالكم وقال
وفيت بالعهد يا مصرى وفتحت القناة




أخبار اليوم السابع على Gogole News تابعوا آخر أخبار اليوم السابع عبر Google News
قناة اليوم السابع على الواتساب اشترك في قناة اليوم السابع على واتساب



الرجوع الى أعلى الصفحة