أكرم القصاص - علا الشافعي

السيسى فى إفطار "الأسرة المصرية": المصريون لن يعودوا لما قبل 25 يناير.. وسيكون لدينا برلمان قبل نهاية العام.. ونواصل مراجعة أوضاع المسجونين.. الرئيس: "اللى عايز يعيش معانا فى أمان وسلام أهلا وسهلا"

الأربعاء، 24 يونيو 2015 11:40 م
السيسى فى إفطار "الأسرة المصرية": المصريون لن يعودوا لما قبل 25 يناير.. وسيكون لدينا برلمان قبل نهاية العام.. ونواصل مراجعة أوضاع المسجونين.. الرئيس: "اللى عايز يعيش معانا فى أمان وسلام أهلا وسهلا" الرئيس عبد الفتاح السيسى
كتب محمد الجالى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
أكد الرئيس عبد الفتاح السيسى، أن مصر سيكون لديها برلمان قبل نهاية العام الجارى، قائلاً: "قبل السنة دى متخلص إن شاء الله يكون البرلمان منعقد".

وقال الرئيس، فى إفطار "الأسرة المصرية" مع بعض عواقل ومشايخ سيناء ومطروح والنوبة والقيادات العمالية والفلاحين وممثلين عن المرأة والشباب، بالإضافة إلى عدد من الشخصيات العامة ورؤساء الأحزاب السياسية والأدباء والمفكرين والمثقفين والصحفيين: "البرلمان القادم ده هنديله مصر، تعرف مرة واحدة لدورة واحدة متجاملش وتنقى الإنسان اللى هتوليه أمرك.. تقدر تعمل ده مرة واحدة".

عازمون على إجراء الانتخابات البرلمانية قبل نهاية العام


وأضاف الرئيس، أن الانتخابات البرلمانية كانت ستُعقد فى مارس 2015، إلا أنه تم تأجيلها امتثالاً لأحكام القضاء وفقاً لقرار المحكمة الدستورية العليا، مؤكداً أن الدولة عازمة على إجراء الانتخابات البرلمانية قبل نهاية العام الجارى، وأهاب الرئيس بالمواطنين حُسن اختيار المرشحين، أخذا فى الاعتبار الدور المحورى للبرلمان المقبل وما سيضطلع به من مهام جسيمة فى الرقابة.

ووجه حديثه للحاضرين وجميع المصريين قائلاً: "اتفقوا.. أنا مليش مصلحة فى حاجة غير مصر، مصلحتى أن البلد تقوم وتكبر لأولادنا وأحفادنا.. لازم البرلمان اللى جاى يكون مختار بمنتهى التجرد والوعى، لأن مصر اللى هتدفع الثمن".

وشدد الرئيس السيسى على ضرورة ألا نختلف جميعا كمصريين، ونبقى جميعاً على قلب رجل واحد، مضيفاً: "بقولها كتير ومفيش دائماً حاجة تقلقنى أو أخاف منها غير أننا نختلف".

مصر قادرة على مواجهة أى تحديات


وأشار الرئيس إلى أن مصر قادرة على مواجهة أى تحديات "طول ما إحنا مع بعض، ومحدش أبداً بفضل الله يقدر ينال من البلد.. فكروا وشوفوا الدنيا من حولنا واسألوا ليه مصر محصلش معاها كده.. ربنا نجا مصر بالمصريين.. مش كويس إن بعض مننا يختلف، المصلحة العليا لبلدنا إنها تفضل متصانة".

وأضاف الرئيس أن الـ90 مليون مواطن مصرى فى رقبتنا جميعاً "كل المصريين مش أنا بس"، وكل إنسان مسئول عنوالـ90 مليون يفضلوا عايشين.. وكنا نتمنى أن كلنا منختلفش لكن مش كل اللى بنتمناه بيحصل، ممكن نختلف بس ميبقاش خلاف".

وأضاف الرئيس: "بفضل الله أى حد عايز يعيش وسطنا بسلام وأمان هيعيش فى وسطنا بسلام وأمان، وأى حد مش عايز كده مش هينفع.. مصر بلدنا كلنا، أرضنا كلنا، وتكفينا كلنا.. واوعى تتصور أو تفتكر إننا ممكن نزهق ولو بعد 10 سنين، ومش بالقوة والترويع مش هيقدر، لأنه مش هيكون بقوة اتخاذ القرار فى 30 يونيو من سنتين".

اللى عايز يعيش معانا فى أمان وسلام "أهلاً وسهلاً"


وتابع السيسى: "أنا مش جاى أقلب المواجع، السنتين دول معلمين فى جسمنا.. افتكروا 3-7 و24-7 و8-8 و14-8.. عايزين تعيشوا معانا فى أمان وسلام أهلاً وسهلاً، لكن هتفرض رأيك وإرادتك علينا لأ مش هيكون".

وأضاف: "ربنا خيّر الخلق فى أنهم يعبدوه أولا، وكله هيتحاسب يوم القيامة.. إذا كان هو خيّره فى إنه يختار إنه يعبد العظيم أو ميعبدوش، يبقى حد هنا هيخلى الناس يتحكموا بمزاجهم؟!".

وشدد الرئيس السيسى على أن مصر لن تعود لما قبل 25 يناير، قائلا: "محدش هيقدر يرجع المصريين مرة تانية لورا، ربنا يخليكم أنتم يا مصريين، محدش هيقدر يرجع المصريين لحد قبل 25 يناير.. يا دوب الرئيس هيقدر يهابر هو والحكومة 4 أو 5 سنين".

وحدة المصريين قضية "إستراتيجية"


وأشار إلى أن وحدة المصريين وتقبلهم لبعضهم البعض أمر فى منتهى الأهمية، مؤكداً أن هناك آية فى القرآن الكريم تمثل إستراتيجية عظيمة منحنا الله إياها، هى: "واعتصموا بحبل الله جميعاً ولا تفرقوا".

وتابع السيسى: "عايزين نعمل لكن ممكن نكون مش كل اللى عايزينه نقدر نعمله دلوقتى".

وداعب الرئيس السيسى الحضور فى قاعة الإفطار، اليوم الأربعاء، بقوله: "أنتم مولعين نور كتير كده ليه، إحنا مش كنا بنشتكى من الكهرباء؟!".

وأشار الرئيس إلى ما تم تحقيقه من إنجازات كبرى على مدار العام الماضى، وفى مقدمتها قرب الانتهاء من إنجاز مشروع قناة السويس الجديدة فى غضون عام واحد، فضلاً عن تحسن خدمة الكهرباء وإنتاج كميات من الطاقة الكهربائية حققت فائضاً أيضا خلال عام، لافتا أن هذه الإنجازات تدل على إرادة المصريين وعزمهم على الإنجاز واستكمال مسيرة التنمية الشاملة.

وأوضح الرئيس أنه ليس صاحب مصلحة شخصية فى شىء سوى مصلحة مصر، مضيفاً: "والله العظيم أنا لو أقدر أدى برة مصر مكنتش خليت حد محروم أبداً، لكن ظروفنا مش سامحة".

دعوة أهالى سيناء للمشاركة فى مشروعات التعمير والتنمية


ووجه الرئيس تحية خاصة لأهالى سيناء ولاسيما الشباب، داعيا إياهم إلى المشاركة فى مشروعات التعمير والتنمية التى ستشهدها سيناء.

وأشار إلى أن سيناء وكافة المحافظات الحدودية ستشهد مشروعات تنموية كثيرة تساهم فى تحقيق آمال وطموحات مواطنيها، ووجه الرئيس بالاستماع إلى مطالب أهالى سيناء ودراستها والسعى نحو تحقيقها.

وحول الطلاب الذين لم يتمكنوا من الدراسة بسبب الأحداث فى سيناء، أكد الرئيس أنه ستتم دراسة منح طلاب سيناء استثناء 5% فى مجموع الثانوية العامة نظراً للظروف الاستثنائية التى يمرون بها.

وأشار الرئيس إلى أنه تم الإفراج عن أربع مجموعات من الشباب المسجونين على مدار عامٍ مضى، وأن هذه الإجراءات ليست كافية بل ستتم مواصلة مراجعة أوضاع المسجونين من الشباب والإفراج عن الأبرياء منهم والتأكد من عدم وجود مظلومين بينهم.

وأكد الرئيس أن أحداً لم يكن يتمنى أن يكون هناك محتجزين إلا أن الظروف والملابسات التى مرت بها مصر أفضت إلى ذلك، ويتعين الاستمرار فى مراجعة الموقف إحقاقاً للعدالة.

اليوم السابع -6 -2015

اليوم السابع -6 -2015

اليوم السابع -6 -2015

اليوم السابع -6 -2015

اليوم السابع -6 -2015

اليوم السابع -6 -2015

اليوم السابع -6 -2015

اليوم السابع -6 -2015

اليوم السابع -6 -2015

اليوم السابع -6 -2015

اليوم السابع -6 -2015


السيسى: "مفيش حاجة تقلقنى غير إننا نختلف.. ومحدش هيقدر ينال من مصر"


السيسى:"قبل السنة ماتخلص البرلمان هينعقد.. اختاروا صح لأن مصر هتدفع التمن"


السيسى معلقا على الإفراط فى إنارة قاعة الإفطار:"مولعين نور كتير كده ليه"


السيسى:"محدش هيقدر يرجع المصريين قبل 25يناير..والرئيس يادوب هيهابر 4سنين"


الرئيس السيسى: ندرس منح طلاب سيناء 5% استثناء فى مجموع الثانوية العامة


السيسى فى إفطار "الأسرة المصرية": للمصريين عزيمة لا تفتر وإرادة لا تلين








مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد امين العطار

كلنا لازم نكون السيسي

انا احبك لاني احب بلدي مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

ashraf

كلام سليم جدا جدا جدا ............ ولكن

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

وانا كمان بحب السيسى لانه انضف رئيس جابته مصر

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد حمودة

زعيم مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد الفهد خالد الفهد

السيسى حبيب القلب

كلنا معااك حتى النهايه وفداك ارواحنا

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

ربنا معاك

عدد الردود 0

بواسطة:

بدرية لحد الفجرية

تحيا مصر تحيا مصر تحيا مصر

اصلها تفرق معايا اوى اوى اوى مش كده و لا ايه

عدد الردود 0

بواسطة:

هداية

تحيا مصر

عدد الردود 0

بواسطة:

حماده الهنيظى

انا زعلان

عدد الردود 0

بواسطة:

01279711888

تحيا مصر

تحيا مصر دائما

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة