"السناجل" يدعون لوقفة احتجاجية ضد "عيد الحب".. والشباب: "مؤامرة على فلوسنا".. والمتزوجات: "أى هدية رمزية حتى لو حزمة بقدونس إحنا بردك بنحس".. وساخرون: "خليك عملى وهات ميكرويف أو جزامة"

الجمعة، 13 فبراير 2015 04:14 ص
"السناجل" يدعون لوقفة احتجاجية ضد "عيد الحب".. والشباب: "مؤامرة على فلوسنا".. والمتزوجات: "أى هدية رمزية حتى لو حزمة بقدونس إحنا بردك بنحس".. وساخرون: "خليك عملى وهات ميكرويف أو جزامة" عيد الحب
كتبت سمر سيد

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
يستقبل المصريون يوم عيد الحب فى الغالب بحالة من السخرية، سواء المتزوجون منهم، أو غير المرتبطين، ويبدأ "السناجل" والمتزوجون بنشر المقولات المضحكة والسخرية من "المرتبطين واللى لسه فى بداية الحب"، وكل طرف منهم يرى هذه المناسبة من منظوره الخاص.

وبدأ الحديث بين رواد مواقع التواصل الاجتماعى الـ"فيس بوك وتويتر" عن عيد الحب بطريقتهم الخاصة، وقاموا بتقسيم أنفسهم إلى ثلاث فرق، وهى المتزوجون والمرتبطون والسناجل، وكل منهم رفع شعاره الخاص به مثل كل عام، فمثلاً المتزوجات رفعن شعار أمام المرتبطين حديثاً: "الدنيا دوارة يوم فى إيدك ويوم فى إيد غيرك، كنا زمااااان بنحتفل باليوم ده برده عادى".

أما غير المرتبطين فرفعوا شعار "أصعب يوم فى السنة"، وأطلقوا على هذا الشهر فبراير الأسود، ويرون عيد الحب من وجهة نظر مختلفة ويؤكدون طول الوقت أن هذه المناسبة من أصعب المناسبات التى تمر عليهم، كما أنهم دعوا إلى تنظيم وقفة احتجاجية ضد عيد الحب للمطالبة بإلغاء "فالنتاين داى".

كما اعتبر الرجال أن عيد الحب مؤامرة عليهم وعلى أموالهم، رافعين شعار "هات حاجة مفيدة للبيت"، حيث قال أحد النشطاء: "هات حاجة ناقصة فى البيت فى ميكرويف أو جزامة أو أى شىء ناقصك، وأدخل بيه على المدام قال يعنى ده هدية الفالنتاين، وتبقى استفدت وماحرمتهاش من هدية الفالنتاين".

ووصفت الفتيات حال الرجال المتزوجين فى هذا اليوم قائلات: "يحاولون التهرب من هذا اليوم فبيحاولوا يخترعوا حاجتين قبل اليوم ده مالهمش ثالث؛ الأولى عن طريق اختراع خناقة علشان يبقى ليه حجة أنه ما يجبش هدية، والطريقة التانية أنه يخترع سفرية فى الشغل لازم يسافرها علشان هى اللى هتحدد مستقبله".

كما طالبت المتزوجات الرجال بأى هدية رمزية حتى ولو ورد مجفف أو حزمة "بقدونس" رافعات شعار "إحنا بردك كائنات بتحس".

وقام النشطاء بالسخرية من هدايا عيد الحب المعتادة مثل الدباديب والورود، مؤكدين أن الدباديب بتعمل زحمة فى البيت وكل شوية عايزة تتغسل، والورد مصيره الذبول مقدمين نصيحة: "خليك فى الهدايا العملية، مفيش أحسن من كده هى الأفضل والأبقى طبعًا بجانب الشيكولاتة".

وعلق آخرون على كمية اللون الأحمر التى تنتشر فى هذا اليوم قائلين:"إحنا حتى لو ناسيين يوم الفالنتين اللبس الأحمر، والورد الأحمر، والروج الأحمر والكعب أحمر، الإكسسوارات الحمرا جديرة أنها تلفت انتباه أى حد وتفكره، حتى الرجالة اللى عاملين نفسهم مش فاكرين هيفتكروا" .














مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

العربي

كرهت عيد الحب ذات اللون الاحمر للاسباب الاتية

عدد الردود 0

بواسطة:

أبوصلاح

السادة المتزوجون

عدد الردود 0

بواسطة:

مصري وافتخر

افيقوا

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة