"المجلس الوطنى للشباب":طرقنا كل الأبواب لدعم المخترع الصغير ولم يستجب أحد

السبت، 21 نوفمبر 2015 08:49 م
"المجلس الوطنى للشباب":طرقنا كل الأبواب لدعم المخترع الصغير ولم يستجب أحد المخترع الصغير مصطفى الصاوى
كتب محمد محسوب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
قال الدكتور وائل الطناحى الأمين العام ومؤسس المجلس الوطنى للشباب، الجهة التى كانت تتبنى تسويق المخترع مصطفى الصاوى فى مصر، إن مصطفى كان رئيس لجنة البحث العلمى بالمجلس، وأن مسئولى المجلس طرقوا كل الأبواب لإيجاد الدعم لمصطفى وللتسويق له لكن لم يستجيب أحد له.

وأضاف الدكتور وائل الطناحى فى تصريحات خاصة لـ"اليوم السابع"، تعليقا على حصول مصطفى على الجنسية الإماراتية وتمثيله الإمارات فى المحافل الدولية مؤخرا،" مصطفى شخص كويس لكن بطبيعته طفل صغير ومفيش عنده مشكلة ينفذ اختراعه مع إسرائيل لأنه صغير السن ولا يعى شيئا ".

وأشار الطناحى، إلى أن المخترع الصغير لم يعلمه بسفره إلى الإمارات قائلا: "مكلمنيش قبل ما يسافر وفوجئت..زعلت منه وزعلت لما لقيته أخد الجنسية ودى حاجة تحسر والعيب على مصر وعليه ".

وتابع الطناحى،"احنا لفينا مصر خرم خرم وكل مسئول أخره يتصور معاه علشان الشو الإعلامى وكل كلامهم وعود وكنت بحابى عليه من الدول اللى كانت عاوزة تتبناه، لكن للأسف نفذ اللى فى دماغه " مضيفا،" أهله ناس على قد حالهم وكانوا بيستلفوا علشان يوفروا ليه متطلباته ".

وأوضح الطناحى، أنهم التقوا مسئولى البحث العلمى وتلقوا وعودا بتشكيل لجنة لتطبيق اختراعه، لكنها لم تشكل، مضيفا:" بوسنا رجل مصر للطيران علشان تسفره مجانا باسم مصر لأن الولد مفيش معاه فلوس يسافر ورفضوا".

فى سياق متصل قال الطناحى، انتقادى للمسئولين المصريين لا يعنى أن ما فعله مصطفى صحيح فأنا أعيب عليه جدا، لان ابتكاره من البداية باسم مصر وكان عليه الصبر لانه صغيرا فى السن، مضيفا: "مصطفى وصل للشهرة باسم مصر ومينفعش يروح بلد تانية يعطيها خير بلده".








مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة